söndag, juli 10, 2005

Zlatan talar ut

Det är för varmt för att göra research. Jag orkar inte kolla om svenska medier missade det här, jag såg det ingenstans. De kanske inte bryr sig. Jag märkte i alla fall först nu att Gazzettan hade värsta stora intervjun med Zlatan i fredags. (Finns inte på hemsidan.) En reporter hade träffat honom i Malmö. För en gångs skull pratar Zätat lite om Rosengård:

Han tar kartan över Malmö och gör en cirkel med kulspetspennan runt Rosengård. ”Ghettot. Det var och är fortfarande ghettot. Stället där utlänningarna bor. Brottslighet, oordning, allt möjligt, så säger de i alla fall. Men allt är inte sant, här kan man gå omkring lungt, utan att vara rädd för att bli rånad. Jag har fortfarande flera vänner här, riktiga vänner. Jag bor inte där längre för jag kan inte vara ifred. Det är alltid någon som knackar på, kommer in, säger hej. Fint, men man får inget privatliv.”
Han säger att hemligheten bakom att han gjort fler mål än nånsin är Gigi Buffon.
Att göra mål på honom på träningen, det är galet, man måste försöka med allt man har. Men när man lyckas, och besegrar den bäste i världen, sen är man inte rädd för någonting.
Han trivs i Juve och Turin, mest för att han kan vinna Champions League där verkar det som. Han har bott i Pippo Inzaghis gamla lägenhet men nu har han köpt hus och vill inte lämna Juventus på jättelänge. Men han ger ett oinställsamt svar på frågan om italiensk fotboll är den han gillar bäst:
Inte precis. Den är mycket fysisk, jämfört med till exempel den holländska som är mer elegant. Jag älskar brasiliansk fotboll, den vackra finten, ”numret” som hjälper laget. I Italien ligger tyngdvikten mycket på försvarsspelet, för en anfallare är det svårt.
Det är för varmt för att översätta också egentligen. Gå till biblioteket eller till pressdisplay.com och skaffa en sjudagars gratisprenumeration och läs resten själva i Gazzetta dello Sport från den 8 juli.

Gazzettans reporter är imponerad över hur Zlatan under intervjun visar prov på att hänga med i de minsta detaljerna av den italienska fotbollsvärlden. Tänk när Zlatan är klar med karriären och kan bli bisittare i tv. Vilken grej! Vad underbar han skulle kunna vara på det. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar