måndag, juli 04, 2005

Ta bort tjejerna, tack

Såg precis Elfsborg mot Kalmar på Canal+. Varför måste bildproducenten visa snygga tjejer i publiken hela tiden? Kan vi inte få slippa detta nu? Min åsikt i frågan är ju så politiskt korrekt att jag blir trött både på snyggtjejbilderna och på min egen reaktion på dem. Kommentatorerna pratade om hur stämningen på läktarna var på topp, men de flesta bilder man fick se av åskådarna var inte på engagerade supportrar, utan på gäspande, solbrända unga kvinnor som var fina i håret, typ. Läs vad kloke Jesper Fundberg har att säga om detta fenomen här.

2 kommentarer:

Masoud sa...

Det här var väldigt irriterande när jag tittade på direktsända matcher i Iran. Sändningarna är alltid fördröjda i några sekunder och bildproducenten väljer en neutral bild på läktaren som han gång på gång sänder så fort kameran zoomas på tjejerna.

Malena sa...

Vad roligt! Alltså, det är ju inte alls roligt. Men både det som du beskriver iranska, och det europeiska sättet att visa eller inte visa kvinnor på läktarna är ju rätt komiska, tragiska som de är.

Men visar de inte läktarkvinnor alls i Iran, eller tar de bara bort de lättklädda?

Man ska ju inte alls ta bort tjejerna tycker jag, tvärt om, men det finns ju olika sätt att visa dem på. Speciellt de iranska kvinnliga supportrarna vill man ju gärna se mer av. Både för att det är deras rättighet att få se på fotboll och för att de verkar sjukt tuffa. För ngra veckor sen läste jag om en kvinna som brutit benet när hon gjort motstånd mot en polis som förskt hindra henne att ta sig in på arenan i VM-kvalet. Och sen säger de att det skulle lugna ner stämningen om kvinnorna fick komma in...

Skicka en kommentar