torsdag, juli 07, 2005

Dragkedjerevolutionen


Jag orkar inte ens tänka på spelarmarknaden. Hur kan Romas ledning vara så klantiga att de fixar sig avstängda från att köpa spelare? Otroligt. Man får koncentrera sig på nånting annat såhär mellan säsongerna. Matchställ. Viktiga saker.

Även om AS Roma inte har mycket annat som går deras väg, så råkar de ha Diadoras allra vackraste tröjor.

Hammarby är ju annars det enda svenska laget med stil, i sina fina Kappa-kläder. Med namn på ryggen. Varför har ingen annan det? (Och även i bajenfallet får man fokusera på kläderna för att hitta glädjeämnen.) Nu ska tydligen den nye favoriten Erkan Zengin vara annonspojke för Hammarbajens kollektion, enligt lagets hemsida. Varför just han, frågar hemsidan. Han utstrålar attityd och kaxighet, precis det unga Bajen står för, svarar marknadschef Patric Ljungström. O, så tråkigt. Om folk rasar över att kvinnor som spelar fotboll anses behöva vara sexiga, kan de inte rasa över att männen måste vara kaxiga också? Att Zengin har ett zäta i namnet, kommer från Fittja och har bruna ögon går såklart bra ihop med hans attityd.

I alla fall. Roma. Som bytte från Kappa till Diadora för något år sen. Snart kommer kläderna för 2005-06. Tyska Hannover 96 har också skaffat sig Diadora-sponsring och deras nya kollektion presenterades härom veckan.
Il Romanista spekulerar i om La Magicas tröjor kommer att se liknande ut. I så fall kan det bli stor revolution, i form av dragkedjor. Både Hannovers och de italienska domarnas nya tröjor har en dragkedja som går från halsen och ut mot ärmen. Jag vet inte vad dragkedjan kommer att få för reaktioner, det känns ändå ganska politiskt korrekt med dragkedja, även om det är nytt. Mer ideologiskt intressant blir nog att se om det svarta bandet i hemmatröjan är kvar nästa säsong. Folk är väldigt upprörda över det där svarta inslaget, och att Roma ofta spelar med vitt, orange, svart eller grönt ställ fast det inte är nödvändigt. De ser det som marknadskrafternas våld på traditionen. Ganska överdrivet tycker jag, att ett lag förknippas med vissa färger är väl positivt ur marknadsföringssynpunkt? Real Madrids marknadschefer ger sig nog inte på sitt vita frivilligt. De klär väl hellre hela världen i vitt.

Diadora gör också skotska landslagets kit. Av någon anledning så är alltid brittiska lags tröjor mycket lösare i modellen än till exempel de italienska lagens. Konsekvensen blir att med de enkla halslinningar som är på modet nu så ser hela Premier League, och landslagen, ut som om de spelar i pyjamas. Why?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar