En kupp är en kupp är reklam
Jag försmäktade en hel eftermiddag utan tillgång till älskade bloggen. Först var det trubbel med Blogger, sen åskade och blixtrade det, och sen segade sig modemet. Vad jag ville säga var bara att:
Av Sportbladet får man veta att Christian Olsson gjorde en ”sko-kupp” när han som Victoriastipendiat gav ett par gympaskor till Kronprinsessan i direktsänd tv. Men varför födelsedagspresenten är en kupp motiveras aldrig. Var det för att hon inte visste på förhand vad hon skulle få? Men då är ju nästan alla presenter kupper. Av Stefan Holm fick hon en bok, varför var inte det en kupp då?
Men Olssons present var en kupp. Reklam-kupp. ”Jag har designat ett par skor till dig”, sa han medan han plockade upp de futuristiska gymskorna ur en karaktäristiskt grå och orange låda med en liten vit Nike-symbol på. Skorna är svenskt vit-blå-gula. ”Titta, det står ’princess’ på hälen!” Victoria är proffsigt förtjust.
Se där, ett par minuters oförblommerad reklam för NikeiD i Sveriges opartiska television. NikeiD, som går ut på att man kan bli en exklusiv och utvald person genom att ”designa” sina egna skor.
Duktigt jobbat Christian Olsson, vars feta kontrakt med Nike över OS 2012 lär ge honom 40 miljoner kronor.
Men opartiskheten var väl ändå för länge sedan förlorad i detta propagandaprogram för Kronprinsessans kampanj om att det är synd om de handikappade barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar