tisdag, september 23, 2008

Roberto Maronis bästa vän

Fan, jag skulle gå och lägga mig men så läste jag vad den superkunniga Jennifer Wegerup, som nästan bevakat krig, skriver om ”Krig, maffia och fotboll”, och blev upprörd.

Om man läst Gomorra, om man känner till vad som händer i Italien just nu, där ett mördarband från Casalecamorran härjat i flera månader, hittills har de dödat 16 personer, de första berättade jag om i våras om nån minns, och i torsdags skjöt de ihjäl sju personer och skadade en allvarligt, sju var afrikaner och en italienare, kanske hade en eller två av dem något att göra med droglangning, de andra råkade bara befinna sig på fel plats vid fel tillfälle – då förstår man väl hur meningslöst det är att prata om camorran i samband med det där tåget?

Kanske kan en sådan bok (Gomorra) också ge en liten delförklaring till varför Napolis mest extrema, så kallade supportrar, den 31 augusti, på väg till Rom, kapade ett tåg och förstörde det till ett värde för 5 miljoner kronor.
Skriver Jennifer Wegerup, som är superinsatt i allting som har med Italien att göra.

HUR DÅ? Hur kan boken förklara det? Vad menar hon? Varför upprepar Jennifer Wegerup de lögnaktiga insinuationerna från Italiens rasistiska regering som om de vore nån slags insiktsfull fundering från en Italienexpert som hon, som nästan bevakat krig, över hur det italienska samhället fungerar?

Uppenbarligen har hon inte lyssnat på de åklagare och poliser som säger att inget tyder på att det som hände  var planerat av camorran eller nån annan, som inte kan utreda skadorna på tåget eftersom det redan var i trafik när polisens tekniker skulle undersöka det, och som pratar om att det var förståeligt att folk tappade tålamodet. Alltså knappast om nån ”kapning”, ett ord från de första dagarnas hysteriska rapportering.

Eller lyssnat på de ledare för curvorna som är beredda att ta ansvaret för de överträdelser som skedde, men inte vill bli anklagade för saker som inte hänt.

Hon ger en helt annan beskrivning av verkligheten än den ende journalist som själv, tillsammans med sin kollega, var ögonvittne till händelserna. Hans skildring har cirkulerat lite överallt på nätet.

Men det är inte det jag blir upprörd över, utan hur man kan trivialisera nånting så på riktigt oändligt hemskt som det som händer i Kampanien, så att man använder det för att sprida indignation över fotbollssupportrar. Hur kan man över huvud taget tänka på det där tåget när man just läst Gomorra och när det här fruktansvärda just hänt? Eller är det så illa att Jennifer Wegerup, som nästan bevakat krig och läst en ”mycket målande artikel” i Repubblica om rättegången mot de två personer som greps på matchdagen, inte känner till vad som hänt i Castelvolturno? Eller bryr hon sig inte? Det vore i och för sig värre.

Om ni har har möjlighet, läs en av alla artiklar i Repubblica som Jennifer Wegerup missat – Roberto Savianos artikel från igår, en förbittrad och sorglig uppgörelse med hans hembygd, där han namnger alla de sex mördarna. Här. Han vet. Jag vet inte hur vi i Europa kan tillåta att detta pågår bland våra egna medborgare.

Tänk på det och glöm det jävla tåget.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Skitbra skrivet, Malena. Lider med riktiga journalister (du till exempel) när någon som Wegerup får så mycket uppmärksamhet.

På tal om den "målande artikeln" av Bonini så verkar den till vissa delar vara påhittad och framförallt grovt generaliserande. Lorenzo Contucci, webmastern på asromaultras.org och tillika advokat till en av de berörda i målet, tänker i alla fall stämma Bonini.

Du kan ju kika www.asromaultras.org/updates.htm och se vad han skriver.

/D

Malena sa...

Jag har inte försökt få uppmärksamhet för nån annan version så det behöver du inte lida för å mina vägnar, David. Men folk som har mycket uppmärksamhet borde inte skriva fel.

Jag har bara skummat artikeln, utan att veta exakt verkade den på ytan rätt tendentiös (mycket komiskt att Wegerup kallade den målande), och också skummat asromaultras bara, men är han alltså advokat?

Anonym sa...

Det är ju precis därför man triviliserar det OCH sprider indignation över fans.
Man kan inte göra någonting åt det och man vill inte. Därför förlöjligar man det.
Story of Napoli i urminnes tider dessvärre
/Lerneby

Malena sa...

Ja, det är just detta Saviano vänder sig emot, att man beskriver camorran som "folklorica", och han har ju lyckats väldigt bra med att slå igenom med ett annat sätt att tala om maffian. Men det finns fortfarande en mycket lång väg att gå.

Malena sa...

Förresten, om man vill prata om maffia och fotboll, prata om det här:

http://www.repubblica.it/2008/06/sezioni/cronaca/mafia-4/arrestato-avvocato-palermo/arrestato-avvocato-palermo.html

Anonym sa...

Wegerup gör väl som många andra tyvär gjort före henne, dvs plockar fragmentariska bitar från olika händelser och pusslar ihop en egen "chockerande och avslöjande" story om ett ämne hon hoppas att den breda allmänheten inte har tillräcklig kunskap om. Tycker ditt resonemang är riktigt, även jag har läst Gomorra och förstår inte riktigt vad det är hon hämtar sin research ifrån.

Malena sa...

Filmen Gomorra blir Italiens bidrag till Oscar, blev det klart idag. Kul.

Malena sa...

Men hörni, när jag läste den här texten igen kände jag mig obekväm med mina formuleringar om Wegerups persona, det är inte det viktiga, så jag har kortat den här texten lite.

Anonym sa...

Hej Malena,
som du vet läser jag dig då och då och har även tidigare noterat att
du brukar skriva om min syster.
Du tycker vad du vill. Men, rätt ska vara rätt.
I ditt senaste inlägg skriver du att Jennifer nämner ortsnamn som
inte finns i en text om Neapel, medan du, i alla sammanhang, är den som
har koll på fakta.
Det är ett direkt påhopp att anklaga någon för faktafel och något
helt annat än att inte hålla med om en annan persons åsikt.
Därför har jag gått igenom ortsnamn, gator, varenda geografisk sak i
texten du syftar på, in i minsta vrå.

Och det är bara att konstatera att du antingen medvetet ljuger eller
inte har koll.
Du är skyldig Jennifer en ursäkt. Men det är väl att hoppas på för
mycket.
Men du kanske åtminstone kan ägna dig åt lite självrannsakan.

mvh, Jill
www.wegerup.blogspot.com



Texten finns nedanför.


Vesuvius. En känd vulkan...

Neapel. En stad

Italien. Ett land

Milano. En stad

Villa Literno-Nola
Motorväg nära området Popone
(Läs mer om Villa Literno Nola på
http://www.forumeye.it/invision/lofiversion/index.php?t425353.html
Eller: Se DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?
d=145&rss=1399&a=636832 om Villa Literno Nola).

SpaccaNapoli 129. En av Neapels mest kända gator, kallad så i folkmun
för att den delar staden.

Stadio San Paolo. En fotbollsarena.

Restaurang Al Sarago. Maradonas gamla stamställe, man äter där.

Santa Lucia, bukt i Neapel.

SLUT geografiska benämningar i texten. Samtliga befintliga ställen.


Texten.
Vesuvius farliga, lockande profil.
Den frestande, kurviga kusten.
Leenden och blinkningar, rop och viskningar.
Ingen stad kan förföra mig likt Neapel.

Knappt hade Ronaldo burits ut från fotbollsscenen förrän
diskussionen var i gång. Den eviga frågan om vem som är den störste
spelaren genom tiderna. Ronaldo? Maradona? Pelé?
Under veckan som gått har jag läst alla tyckares inlägg. Själv lägger
jag ner min röst; jämförelser i tiden är meningslösa och vem som
verkligen betyder mest för ett lag är så svårt att bedöma. Ett vet
jag dock: ingen enskild spelare kan ha betytt mer för en stad än
Maradona för Neapel. Som neapolitanske kompisen Mirko, i exil i
Milano, sa på telefon från Italien häromdagen:
”Gud ska veta att vi hade behövt Maradona där nere nu... Det krävs
någon som han om vi (Napoli) ska bli mer än ett jäkla mittenlag. Jag
tror fan att Maradona kunde fixat sopkrisen också”.
Kanske det. I alla fall har stadens andra skyddshelgon, San Gennaro,
inte rått på krisen, trots alla böner. Värst är det i området Villa
Literno-Nola, även kallat ”Dödens triangel”. Där dumpar maffian
giftigt industriavfall medan polis och beslutsfattare tittar bort.
Neapel är på många sätt laglöst land: där tutar folk om du stannar
för rött, , där lurar de lottlösa och laglösa i de trånga
gränderna, där hamnade Maradona snabbt i maffians förrädiska famntag.
Ingen annan stad kunde ha älskat honom så. Ingen annan stad kunde ha
fördärvat honom så.
Det är lätt att fastna i klichéer när man ska beskriva Neapel, för
att inte tala om Maradona. För mig är den starkaste bilden, den som
talar om Maradonas ofattbara storhet, utan att göra det i svulstiga
ordalag, bilden av altaret på SpaccaNapoli 129.
Mitt i Neapels hjärta, på gatan som klyver staden och vars namn
betyder just ”dela Neapel”, finns altaret. Litet och oansenligt, lätt
att gå förbi eller missta för ett vanligt som helgar den heliga
Madonnan. Vid bilden på den störste fotbollsspelare man haft tänder
folk varje dag ljus, lägger blommor, ber böner. Sådan var Maradonas
storhet att folket längtar fortfarande efter hans förmåga att bedöva
och berusa, bjuda på en stunds flykt från det vardagssvåra.
För mig som besökare räcker det dock med själva Neapels skönhet för
att jag ska berusa mig. De solsmekta olivlundarna och
apelsinträdsdungarna, de vackert slitna palatsen och kyrkorna. Jag
njuter med hela min själ när jag ser fotboll på vilda San Paolo
eller äter ilsken spaghetti på Maradonas gamla stamställe Al Sarago
och pratar minnen med pizzabagarna. Jag lever när jag känner hjärtat
i halsgropen då jag skyndar genom en mörk gränd i skymningen. Jag
älskar att gå längs Santa Lucias udde och se Vesuvius hotande
profil, som en ständig påminnelse om livets förgänglighet. I dödens
ruvande skugga blir livet verkligt och nära. Därför blir en person
från det trygga lilla landet i norr så lätt såväl skrämd som tjusad
av Neapel. Staden som har sitt eget ordspråk:
”Se Neapel och sedan dö”.

Malena sa...

Brukar jag skriva om din syster? Det minns inte jag. Vad jag minns har jag bara gjort det i uppskattande ordalag på den här bloggen, för väldigt längesen. Och jag tror knappast jag skrivit om henne nån annan stans. Men jag kan för all del ha glömt.

Jag tycker själv att mina sarkasmer i den här texten om hur påläst Jennifer Wegerup är eller inte är är rättså löjliga, och som jag redan själv sagt har jag tagit bort en del som jag på egen hand inte tyckte om med min text när jag läste om den, och som var skrivet i hast. Bland annat det du nämner.

Villa Literno och Nola är alltså två olika orter, och motorvägen mellan dem kallas följaktligen just så som det står i Jennifers text. Jag tror jag läste det som att det skulle vara en ort, vilket det inte är, medan jag ju vet att Dödens triangel är området mellan tre orter (därav triangeln): Nola, Acerra och Marigliano. Det var det jag reagerade på, har jag för mig. Antagligen reagerade jag för att jag inte gillade anslaget i texten. Men det är ju en otroligt snål läsning av mig, speciellt eftersom den där motorvägen ligger just där i det området. Det var nåt jag råkade komma att tänka på i stundens hetta utan att kolla upp, och jag har alltså på eget initiativ redan tagit bort det och kan gärna be om ursäkt för att det stod där från början.

När du ändå hjälper din syster skulle du kunna undersöka faktauppgifterna om att Napolis fans kapat ett tåg och förstört det för ett värde av fem miljoner kronor, också.

Anonym sa...

HAHA! Har jag fattat det rätt? Jennifer Wegerups syster (!) JILL WEGERUP tar upp kampen och kräver en ursäkt till systern.

Humor.

/H.

Malena sa...

Ja, men hon har ju en poäng, H.

Malena sa...

...även om hon verkar ha missat vilka faktauppgifter det var jag i första hand ifrågasatte.

Anonym sa...

Vågar man gissa att Jill är storasyster Wegerup?

Anonym sa...

Jill Wegerup är lillasystern, journalist hon också.
Tydligen är hon italienexpert också...

När hon jobbade på Kvällan slogs alla av hur lik Jennifer är henne. Nu vet jag inte var hon skriver.

Malena sa...

Jag vet att jag får skylla mig själv, men som jag redan påpekat har jag ingen lust att diskutera systrarna Wegerup, då har ni tagit fasta på en helt annan sak i texten än vad jag ville. Vilket säkert är mitt fel, men om ni vill fortsätta diskutera Wegerups eventuella släktskap och meriter får ni gärna göra det nån annan stans. Det inkluderar Jill själv.

Hossein Nayebagha sa...

Jag var inte med det här ämnet från början så jag orkar inte sätta in mig nu heller. Huruvida JILL WEGERUP har rätt eller inte, en poäng eller inte, vet jag inte och bryr mig inte. Det fantastiskt roliga är hennes existens i sig. JILL WEGERUP, Jennifer Wegerups syster försvarar henne på en blogg. Är ju för bra för att vara sant. Värsta Wegerupligan. Och JILL. Låter så... ja, vad ska man säga? Lite amerikanskt. Och där kommer ju mina popkulturella referenser in.

Malena sa...

Vilka popkulturella referenser?

Hossein Nayebagha sa...

Till exempel just detta med det oväntade att en offentlig figurs SYSTER dyker upp ur ingenstans. Om man vill dra det längre så kan man ta in "the evil twin"-grejen, men det var kanske inte riktigt så jag tänkte just i det här fallet. I det här fallet kanske det var mer liksom TEAM WEGERUP (pop) och deras kamp.

Malena sa...

Jag förstår Hossein, anledningen till att jag försökte tysta dig var att Jill själv är på krigsstigen här och jag tror inte hon förstår humorn. Och du vet inte hur otroligt svårt och tålamodskrävande det är att diskutera med medlemmarna ur Team Wegerup.

Anonym sa...

Bara en kort kommentar från mig som bor längsmed motorvägen som nämns och mitt i skiten kan man väl säga;)

Imorse blev jag lite nyfiken på vad som skrivs och om det skrivs ngt om det som händer härnere så jag googlade och hamnade lite här o där. Efter massa läsning i olika bloggar med resultatet att jag inte känner igen mig i det som skrivs så fick jag en sorts lättnadskänsla av att läsa här...

Du skriver bra...får fram det som är viktigt, sorterar bort skitsnack. Bara i de få inlägg jag läst så är det en rätt bild som kommer fram....alltså en bild av det jag känner igen mig i.

Och ändå verkar det mest vara en blogg om fotboll:)

/Helene

Malena sa...

Tack Helene, det var en otroligt fin komplimang. Jag skriver vidare i det andra inlägget.

Skicka en kommentar