söndag, september 07, 2008

Même sous la pluie

Jag hade tänkt skriva om Kristina Kappelins exceptionellt idiotiska krönika i Aftonbladet om hur ”världen står i brand” på fotbollsläktarna i Italien (ställen som hon själv antagligen inte besökt på mycket länge för i så fall hade hon vetat att de inte alls står i brand). Men nu glömde jag bort allt det för sen läste jag om Frankrikes VM-kvalmatch mot Österrike. Roms stolthet Philippe Mexès får ju nu äntligen chansen i landslaget efter att Domenech så länge vägrat ta ut honom. Eller, han fick. Han spelade från start. Han gjorde självmål. Sen orsakade han en straff. Frankrike förlorade med 3–1. ”Skjut inte Domenech: den huvudsakligt ansvarige för Frankrikes förlust mot Österrike är jag”, sa han. Förstår ni? Förstår ni att jag försöker samla ihop magin här, tecken på att La Magica har alla sina lyckliga  specialkrafter med sig på den omöjliga vägen mot Champions League-finalen. Allt som händer är olyckor!

Uppdatering. Såg på Sportspegeln. Mellan självmålet och straffen orsakade Philippe också en frispark som ledde till ett baklängesmål. Han låg alltså bakom alla tre.

12 kommentarer:

Thomas Wilbacher sa...

Läste dravlet och instämmer helt. Hennes ord blir vanliga svenssons sanning, tyvärr. Hon nämner Fiorentina utan att utveckla något vidare. Bara det.

Ditt förra blogginlägg borde läsas av alla som är intresserade. Stoppa pressarna...

Malena sa...

Jag gillar Kappelin, ser upp till henne kanske till och med, och det är kanske lite förmätet av mig att kritisera hennes verklighetsbeskrivning eftersom hon bor i Italien vilket inte jag gör. Men hon borde gå på fotboll lite oftare om hon ska skriva om det, tycker jag. (Som inte varit på en match i Italien på ett år och ändå bloggar på...) Eller, hon kan väl stanna framför teven, men skriv då inte om det som händer på läktarna. Och skriv inte att camorran är inblandad när det inte finns några bevis och är helt obegripligt varför den skulle vara det.

Men hennes bild av matcherna delas av många tror jag, och det får man väl ta på allvar. Det skulle vara bra om alla de som är rädda faktiskt gick till stadion och upptäckte själva hur det är.

BTW, här är lite åsikter från några napolitanare om tågkalabaliken. Säkert en sanning som kan ifrågasättas den också, men likväl lika legitim som de flera dagarnas moralpanik från politiker och tyckare.

http://www.youtube.com/watch?v=CuNV3Mg9MuQ

Malena sa...

Eller, MER legitim, menar jag.

Anonym sa...

Kristina Kappelin är ingen bra journalist, och hennes senaste krönika är bara en i raden av hennes ytliga och generaliserande texter när det kommer till ett ämne hon inte förstår särskilt mycket av.

Visst, "hon bor ju i Italien" och så vidare, men precis som du skriver verkar det som hon inte gått på en fotbollsmatch på år och dagar. Hennes journalistik verkar gå ut på att gå ner till kaffebaren för lite frukost, läsa någon av hennes lika usla italienska kollegors texter under tiden och sedan återge det med egna ord. Grävande journalistik, absolut.

Men klart, det är väl bättre att halvt ljuga ihop nåt som "berör" än att faktiskt försöka ge en nyanserad bild av sanningen. Och som Wilbacher säger kommer ju medelsvensson gå på alltihop. Precis som medelitalienaren också gjort i stor utsträckning, och det mycket tack vare - utan att förneka att det faktiskt finns stora problem - en usel och vinklad journalistik.

Sen beslutet att stänga Napolis curvor är verkligen Italien i ett nötskal. Precis som den usla organisationen (som osar katt lång väg) av myndigheter inför Napoli-fansens bortaresa.

Lorenzo på asromaultras.org/updates.htm skriver mycket vettiga saker (som alltid) om hela sörjan. Lite sund kontrainformation skulle göra vissa journalister gott.

/David

(Såg att jag fått ett mail av dig förresten. Haft lite att göra på sistone men försöker svara så fort som möjligt.)

Malena sa...

Jaha, nu vill jag automatiskt försvara min gamla favvo Kappelin, men just när det gäller fotboll så verkar hon inte vara så intresserad av det längre, och då blir det nog inte så bra när man skriver om det. Jag måste väl hålla med om det. Och riktigt dåligt när man skriver så upprört och anklagande utifrån en väldigt fördomsfull och orimlig bild av vad som egentligen hänt, utan att själv tänka efter eller ta reda på. Tyvärr, men hon gör andra grejor som är bra tror jag...

Hela tåggrejen är väldigt absurd. Vad har egentligen hänt? Jag tycker det i grunden är väldigt fel att övriga resenärer ska tvingas av ett tåg bara för att det är fotbollsmatch, men det hela verkar mer som ett utslag av väldigt dålig organisation av polis, Trenitalia, inrikesministeriets alla olika råd och så vidare, än nåt uppror från supportrarna. Jag tror inte på nån komplott, det räcker väl att konstatera den dåliga planeringen och organisationen/att man skitit i att planera och organisera - och att supportrarna får straffet för det. Jag tror knappast att påföljderna ökar deras förtroende för myndigheterna så vad gott som kommer komma ut av det hela är väldigt svårt att se. Ett totalt misslyckande från början till slut, kan man säga!

Malena sa...

Förresten David, varför hade napolifansen en massa lappar där det stod spie? Jag fattade inte.

Malena sa...

http://cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230289374939

Anonym sa...

Visst, Kappelin har definitivt sina kvalitéer som journalist och har bjudit på många läsvärda texter genom åren. Hon har säkert också flera ämnesområden där jag inte kan slå henne på fingrarna, men det faktum att hon är berömd journalist gör inte att hon kan skriva vad hon vill om vadsomhelst. En journalist behöver väl heller inte vara ett allvetande orakel? Därför borde hon också avstå från att skriva om saker hon inte vet någonting om. Om hon nu envisas med att göra det ändå kan hon väl kosta på sig att göra en grundlig research innan. Har man inte goda förkunskaper alternativt informerar sig grundligt innan man skriver en artikel, ska man avstå från att skriva den i min mening. Tyvärr verkar det som många journalister inte håller sig till det mottot.

Komplott eller inte. Oavsett vilket är det ytterligare ett bevis på att myndigheter har en stor del på varför det är som det är runtomkring italienska läktare. Allt känns ändå lite som en gillrad fälla, tycker jag. Allt var ju upplagt för att Napolis supportrar skulle göra bort sig, vilket man också gjorde med tumultet på stationen i Napoli samt vandaliseringen av tåg och andra färdmedel. Annars var det inte så farligt, var knappast några kravaller att tala om i Rom. Men nu har myndigheterna fritt fram att stänga av Napolis supportrar, och det tror jag inte man klagar över.

Minibanderollerna som Napoli hade med sig åsyftar en händelse i våras. På väg till Sampdoria-Roma blev Ultras Romanis buss överfallen av en grupp Napoli-ultras vid en autogrill i Montepulciano. Bussen, som innehöll mycket "vanligt folk", flydde och polis tillkallades senare till platsen. Den inhyrda chauffören pekade ut en del av napolitanarna som sedan griptes. Därför anklagas Ultras Romani för att vara tjallare av Napolis ultras. Ultras Romani i sin tur anklagar Napoli för att vara lögnare och hävdar att det bara och enbart var chauffören som pratade med polisen.

Oavsett vilka som "har rätt" så har händelsen gjort att klimatet i Sud är mer infekterat än på länge. Flera grupper vill nämligen "jaga bort" Ultras Romani, som man tycker skämt ut curvan, medan andra står på deras sida istället, vilket givetvis har gett upphov till splittring. Tråkigt då det har stor inverkan på "koordinationen" i curvan.

/D

Anonym sa...

http://romanisti.splinder.com/

Finns en härlig dokumentär (Tutto in un giorno) från 5-1-derbyt om du scrollar ner lite på sidan. Mycket sevärd.

/D

Malena sa...

Tack, David.

Fin sida. Ska kolla filmen.

Jag håller med dig om Kappelin, bara det att jag vill att hon ska vara bra...

Jag vet inte riktigt var gränsen går för att det ska vara en komplott. Som sagt var det väldigt, väldigt förutsägbart att det skulle bli problem med tågen, och att med det väldigt förutsägbara scenariumet framför sig bestämma att de får åka på bortamatch utan att lösa det uppenbara problemet - och alltså kalkylera med att det kommer bli trubbel - det kanske kvalar in som komplott.

Och problemet - att det fanns fler människor som ville åka tåg mot Rom än det fanns tågplatser - var ju ett problem oavsett hur snälla och fogsamma de människorna hade varit. Det befriar självklart inte de som orsakat skadegörelse och så vidare från ansvar för vad de gjort, och det är som sagt inte rimligt att just de ska få åka på tåget och inte de som jag antar betedde sig mer snällt och fogsamt, det vill säga de andra resenärerna, men som det är nu är ju händelserna oerhört överdrivna och ansvaret helt uppåt väggarna vansinnigt fördelat, både i hur det beskrivs i medier och i de faktiska påföljderna.

Jag har inte nån särskilt bra koll på olika grupper och så i Sud, men jag har känslan av att Ultras Romani ses som lite... nära "etablissemanget" eller lite privilegierade eller hur jag ska formulera mig, de verkar ha nära band till Totti och hans entourage och sådär till exempel. Är jag helt ute och cyklar då?

Anonym sa...

Gruppen (eller framförallt deras ledare) ifråga är precis som du säger "nära etablissemanget". De känner Totti, ger blommor till Rosella och får vara med och fira cupsegrar. Dessutom säljer de en jävla massa tröjor och annat material, arrangerar resor till bortamatcher och visar till och med bortamatcher på SKY ("officiellt" för de som är avstängda) i sin klubblokal. Det är helt uppenbart att "de äter" med sitt supporterskap, och det är många som irriterat sig på dem ett bra tag men ändå "låtit dem hållas", åtminstone fram till incidenten i våras.

Nu är i alla fall splittringen total och en stor del av eldsjälarna från nedre delen i curvan, de som verkligen bar fram "il tifo", har lämnat. Även en del som jag känner har följt deras exempel. Så sent som igår kom det ut en kommuniké, förvisso utan underskrift men som - om man har lite insyn - vet vilka som står bakom, där det slutgiltiga avskedet bekräftades.

En optimist hade sagt att curvan i dagsläget befinner sig i en rejäl kris, en pessimist hade sagt att den är helt död. Återstår att se, finns fortfarande bra folk kvar, men går inte att blunda för att dagens curva är långt ifrån det som den en gång var.

Väldigt tråkigt, i alla fall om man som jag bryr mig om något som i andras ögon (kanske med rätta) verkar vara helt obetydligt.

/D

Malena sa...

Aha, ja, det var exakt så som du beskriver dem som jag trodde det var.

Det låter väldigt tråkigt. Jag såg också den där kommunikén. Är det på grund av splittringen som de lämnnar då? Eller varför?

Skicka en kommentar