fredag, augusti 05, 2005

Djupa och viktiga sanningar

Apropå England, The Tough Alliance, anakronismer och kulturell status: Andres Lokko idag. ”I min bok är modernismen själva fundamentet jag vilar på.” ”...jag står i evig tacksamhetsskuld till dess ursprungliga filosofi och dess politik.” ”Modernismen lär oss så djupa och viktiga sanningar.”

Politiken är detta: ”De subtilaste signalerna är där för alla att se men bara för ett fåtal att förstå. Det är det som är modernism.”

Alltså estetik från en specifik historisk, geografisk och social kontext upphöjd till allomfattande ideologi.

Som till exempel kan tillämpas på samtida Tough Alliance, tycker Lokko. ”Tough Alliance är det perfekta modbandet. Man behöver inte ens lyssna på dem. Det är en ren fröjd att bara kontextualisera loss under mikroskop.” Förvirring. Lokko gör verkligen en modern tolkning av det postmoderna begreppet ”kontext” här. Själva poängen med att kontextualisera är väl att det inte är något man gör under mikroskop? Ett sammanhang (kontext) är någonting annat än den detalj man studerar i mikroskopet. Den enda kontext Lokko sätter TTA i är den mikroskopvänliga varumärkesvärld som bandet själva skapar med flashgrafik, kläder och omsorgsfullt droppade referenser.

Ungefär som att det enda som skulle vara värt att relatera till Hammarby var saker som att deras matchställ tillverkas av Kappa och inte av AB Flytgolv. Jag tycker i och för sig att den skillnaden har betydelse, men det är knappast det enda intressanta man kan säga om Bajen. Och, inte för att man kanske behöver det för att kunna säga nånting om dem, men i alla fall jag vill se dem spela, precis som jag gärna lyssnar på TTA.

När jag skrev om engelska supporters här nedanför så var min poäng att de existerade i en specifik kontext, att deras upplevelser inte nödvändigtvis var mera autentiska, riktiga, än andra människors, som sett och ser på fotboll i andra sammanhang. Men Lokko hyllar inte autenticiteten. Tror jag. Just hans förhållande till ”de renläriga moddogmatikerna på sina Lambrettor” är ganska sympatiskt. Han gillar dem, de har präglat honom, men han har gått vidare.

Oj, vad vill jag säga med den här snåriga bloggningen, innan jag har snårat in mig själv? (Har jag redan det?) Kanske bara att renlärighet är ganska otrevligt och att en politik som går ut på att stänga ute de som inte fattar koderna eller har tillskansat sig de rätta attributen eller kunskaperna är en dålig politik. Nåt sånt.

Mycket av namedroppingen på TTA:s hemsida är relaterad till Liverpool FC. Undrar om Lokko förstod de signalerna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar