tisdag, augusti 23, 2005

Konservativa fans

Jag har upptäckt att jag varit dåligt uppdaterad i frågan om AS Romas matchställ för säsongen 2005-06. De har varit en liten följetong här på Junivallen, men jag var bara halvt intresserad från början. Jag har en såpass snobbig inställning till matchtröjor att jag aldrig i livet skulle få för mig att köpa en, jag vill bara fåfängt försäkra mig om att mitt lag fortfarande är snyggast på plan. Jag har nöjt mig med att bara vara glad över att Roma alltid har de vackraste och mest moderna modellerna av fotbollströjor. Men nu har jag fastnat en stund i debatten om La Magicas kläder.

Trots att den officiellt inte presenterats än, har en bild på vad som antas vara den nya hemmatröjan tydligen publicerats i France Football. Såhär ser den ut:

De äkta gulröda supportarna är såklart upprörda. Att tröjan i France Football anses så hemsk beror mycket på det svarta bandet längs ena sidan, som symboliserar Diadora och som ”enligt traditionen” inte hör hemma där. När Kappa gjorde ställen var allt frid och fröjd, men Diadora är inte populära. Det ska bara vara gult och rött, inget annat. Annars är borta- och cuptröjorna det stora problemet. De har alldeles för många olika färger.

Troppi buchi nella memoria”, ”För många hål i minnet” heter kampanjen mot Diadoras nymodigheter. Vad är det med sport som gör folk så nostalgiska? Att tröjsponsorerna gör en massa nya modeller för att kunna sälja så många tröjor som möjligt till fansen är ett rimligt argument för att företagen beter sig rätt osnyggt. Men varför måste alternativet till det vara konservatism?

Sen har vi bollen. Som jag berättade för ett tag sen har Diadora gjort en ny boll, som är till hälften romaröd och till hälften gul, och som är tänkt att användas i hemmamatcherna. Den kallas Janus, som den romerska guden för dörrar, för att öppna, börja. Janus som januari, början på året. Guden Janus kallas också Giano Bifronte, och har två ansikten. Ett som blickar bakåt och minns historien och ett som ser mot framtiden. Kanske har någon på Diadora tänkt väldigt mycket på det där namnet, men det hjälpte i så fall inte så mycket. För fotbollar ska ju inte vara gulröda. Bollen har som bekant varken bak- eller framsida, och redan efter första matchen klagade spelarna på Romas officiella boll. När Janus snurrar blandas färgerna och bollen blir svår att se ordentligt. Ingen gillar Janus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar