söndag, augusti 07, 2005

Älska fotboll

Äsch, jag lyfter upp de här kommentarerna hit, jag skriver ju dem ändå för att nån ska läsa dem och befria mig från mina tankerundgångar. Jag redigerar dem inte, lägger till länkar bara. Så ingen kanske fattar ändå. Hur som helst, det började med att jag skrev en text med rubriken Queer as football, bland annat om att det inte finns några öppet homosexuella fotbollsspelare. Sen såg jag matchen mellan Djurgården och Hammarby i herrarnas allsvenska i fotboll. Sen utspelade sig detta i textens kommentarer:

7 Comments:

Malena said...

Matchen vann. Och den var rolig! Jag blir alltid dubbelt glad när Björn Runström gör mål, för jag vill så gärna att just han ska göra dem.
8/05/2005 12:26:39 AM


Neander said...

Det FANNS en öppet homosexuell manlig, engelsk, professionell, fotbollspelare. Justin Fashanu, broder till mer kände John.
Han gjorde någon säsong i Trelleborgs FF också, bland annat.
Han dog under mystiska omständigheter. Minns inte exakt, men har för mig att det var ett självmord, eller ett mord som skulle se ut som ett självmord.
Jag kan inte hela hans karriär, men det borde gå att hitta på nätet, med hjälp av hans namn och någon sökmotor.
///////////////
Erkans inlägg till Björns mål kan man se hur många gånger som helst.
8/05/2005 01:08:45 PM


Neander said...

Ett porträtt på Justin Fashanu.

http://www.petertatchell.net/sport/justin%20fashanu.htm

I nedanstående text nämns Justin Fashanu, som tydligen ersatte Issa Manglind i Trelleborg.
http://www.trelleborgsff.se/historia/spelarprofiler.php?id=17
8/05/2005 01:20:12 PM


Malena said...

Malmberg nämner honom i sin artikel, jag länkar till den i texten. Enligt honom kom han ut efter karriären, blev mobbad och tog sitt liv.

Ja, så vackert. Erkan är en pärla. Men Aubynn, han står för stilla. In med Zengin!
8/05/2005 01:20:20 PM


Malena said...

Den här kommentaren kanske bara är ett inlägg i en pågående debatt med mig själv som ingen annan fattar.

I alla fall, på Bara-ben-bloggen tycker de att Björn Runström är "kvinnlig" och "söt", och, om jag förstår deras sarkasmer rätt, att det är löjligt.

http://ifkgoteborg.blogspot.com/2005/
08/bjrn-runstrm-till-landslaget.html


Jag skrev i en text att en tjej på Råsunda [nä, på Söderstadion var det] med ett stort plakat med Björns namn och ett rött hjärta "förstår fotboll". Och nu frågade jag mig själv om hon verkligen förstår fotboll, eller om det inte bara är så att hon förstår att Björn är söt. Ett vanligt argument mot huruvida tjejer förstår fotboll är ju att vi bara ser snygga killar och inte hajjar spelet. Men jag tycker att hon (och "hon" är vid det här laget i tankegången nog mer "jag") förstår fotboll. För att björn är söt, och det är ju inte bara hans utseende utan hans person i någon slags djupare mening som är söt, skulle man inte bry sig särskilt mycket om om man inte sett honom spela. Det är som fotbollsspelare han uttrycker sin söthet.

Manliga supportar har alltid förklarat sin kärlek för sina favoritspelare, för att de spelarna har symboliserat eller utstrålat någonting som de gillat. Men att vara söt kan tydligen anses vara en för KVINNLIG egenskap för att ligga till grund för supporterkärlek.

Men det tycker inte jag. Jag är glad att laget som jag ärvt min fars sympatier för råkar ha en symbolspelare som är så förtjusande SÖT.
8/07/2005 06:45:45 PM


Malena said...

En grej till, rubriken är trots allt queer. Och att jag blir berörd av Björn Runström faller ju inom heteronormen och är inte särskilt revolutionerande eller queert.

Manliga fans homosociala begär till sina fotbollshjältar är ju också ett kapitel. Att bilder av vackra kvinnor vid sidan om planen gör sitt till för att upprätthålla heteronormativiteten (apropå innerstadsderbyt: djurgårdens nationalsångssångerska var ju en duktig sån garant, se också Bara-ben-bloggens skrivbordsunderlägg), är klart, men om det som jag påstått är skillnad på dem och tjejen med hjärta-Björn-plakat, hon som uttrycker sin beundran för den manlige fotbollspelaren, vad gör bilden av henne med mannen som står bredvid och gör samma sak?

Min interna diskussion fortsätter.
8/07/2005 11:14:52 PM


Malena said...

Mer tjat: Just fansens homosociala beteende är såklart en anledning till att det är ett sånt tabu med homosexuella spelare. Om fotbollen, manlighetens sista utpost, skulle avslöjas vara uppbyggd på homosexuell kärlek - katastrof.
8/07/2005 11:21:36 PM

6 kommentarer:

Anonym sa...

Idag är begreppet queer så brett att det nästan tappat laddningen. Fotbollsspelare kramade nog om varandra efter mål redan vid VM -58. Vet inte om det är nämnvärt sexuellt. Jag tycker inte det.

Malena sa...

Om begreppet queer är laddat eller ej är inte så viktigt tycker jag. Det väsentliga är väl om det är användbart för att säga nånting viktigt om världen? jag är verkligen ingen queerexpert, själva forskningen diskuteras nog bättre här t ex:
http://expressen.se/index.jsp?a=415730

Någonting är det väl som är LADDAT inom herrfotbollen, eftersom det inte verkar vara möjligt för en fotbollsspelare att komma ut som bög. Ingen gör det i alla fall.

Anonym sa...

Jo, ur ett samhällsperpektiv är det kanske viktigt hur dessa superstjärnors privatliv skildras.
För egen del känns det dock intressantare att diskutera Beckhams inlägg än att diskutera hans sexliv/kläder/mobiltelefon/u name it...
Jag tror Beckham, rent sportsligt, har chans att bli legend enbart pga sina egenskaper som spelare.
England har ingen riktigt vass högerback i nuläget. Däremot har man fått fram Sean Wright-Philips, som är en kanske ännu bättre yttermittfältare än Beckham.
Däremot kan jag inte komma på en enda engelsk högerback, nu aktiv, som kan mäta sig med Beckhams kampglöd, placeringsförmåga, och, inte minst, stenhårda arbetsmoral.
Jag tror han skulle kunna bli högerbacken from hell.
Men de övriga 99,9999999999... procenten av befolkningen tycker tydligen att skvallret är roligare.
Jag förstår verkligen inte världen.

Apropå det - Runström är i sitt livs form, och ändå inte med i u21-truppen.
Jag förstår mig inte på fotboll heller, antagligen.
Min teori är att ingen i toppfotbollen är bög. Min följdfråga blir då: hur många presumtiva superstjärnor har skrämts bort pga den homofob-kultur som råder i alla stora manliga lagsporter?
För så tror jag det är. Snarare än att leta garderobs-homos.

Malena sa...

Jag tycker att BÅDE fotbollen och "svallret" är roligt. Jag förstår inte folk som inte tycker det ena eller andra är intressant.

Ja, det ligger säkert mycket i att folk snarare skräms bort än fortsätter och gömmer sin sexualitet.

Anonym sa...

Så länge han inte knycker eller delar min mobiltelefon, mitt sexliv eller mina kläder påverkas jag inte nämnvärt av det...
Inte för att det är mycket att knycka eller dela på, men ändå.

Anonym sa...

Jag spelade fotboll i USA med Justin Fashnau precis innan han begick självmord. Han var tränare vid ett universiteteller om det var high school och anklagades för pedofili. Helt plötsligt slutade komma på träningarna och något senare läste man att han begått självmord.

Skicka en kommentar