tisdag, februari 24, 2009

Londra, alé

Lite avdramatisering, anyone? 

Bara för att minnas matchen i matchen som är en säker vinst redan på förhand: den på läktarna. Den här fick jag av David. Det är från när Roma var i London sist, efter matchen när vi förlorade mot Chelsea.

(För den som inte känner igen ramsan de sjunger är det inte lika roligt kanske men det är den vanliga om polisen: arbetslösheten har givit er ett skityrke, mestiere di merda, carabiniere. Fast lite ändrad. Giardiniere betyder trädgårdsmästare. Sorgligen förstår nog inte trädgårdsmästarna i fråga heller.)

Hoppas de kan hjälpa Lorìa med en sång ikväll. Daje Lorìa!

Och sen, man borde väl inte nämna eller ens tänka på Lazio en dag som den här, men när Mauro Zarate lägger upp såna här bilder på sig själv hos Argentinas lokala svar på Facebook blir man påmind. Vi är inte Lazio i alla fall, vad som än händer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu. Det var nervöst. Det ska sägas för folk som läser detta att jag är en Arsenalfan. Arsenal har flera viktiga spelare på skadelistan, varför jag "bara" vågade tippa 1-0. Nu blev det ju så, men det var saker som alla såg, oavsett med vilka glasögon man såg matchen:

1. Arsenal skapade många klara målchanser och borde naturligtvis gjort ytterligare 2-3 mål.

2. Roma hade flera perioder under matchen där man spelade väldigt bra.

3. Och med tanke på att Arsenal var för uddlösa och Roma spelade såpass bra som de gjorde finns det risk/möjlighet (ni förstår vad jag väljer för ord) att Roma kan vända detta.

Att Arsenal vann rättvist råder det knappast något tvivel om. Men det var inte tillräckligt.

Såg bara highlights från San Siro (de få minuter jag zappade över räknas inte) och Manchester United dominerade kraftigt långa stunder. På San Siro! Kan inte ens i mina vildaste fantasier tro något annat än en stensäker seger för Man U på Old Trafford.

Imorgon spelas Chelsea-Juventus. Där tror jag tveklöst på CFC-seger.

Och eftersom Liverpool måste ges hyggliga chanser att slå ut Real Madrid kan CL återigen bli en mycket engelsk historia.

Största chansen för ett italienskt lag? Roma.

Malena sa...

Roma hade hyfsade perioder men det var också fruktansvärt hur de kunde bli totalt panikslagna och paralyserade. Fruktansvärt att se den stackars Loria också. Men resultatet går absolut att vända på, hoppas laget är lite mindre skadedrabbat till returen. Fast ett stort, stort minus är att De Rossi är avstängd.

Jag har inte sett nåt från San Siro men min enda tippning har ju varit att Inter är chanslösa och jag tror och hoppas verkligen att det är så.

Anonym sa...

Inter är tveklöst chanslösa mot Man U på Old Trafford, jag ger dom ungefär samma chanser att gå vidare som Sporting mot B München, dvs obefintliga. Största chansen att avancera för ett italienskt lag ger jag dock till Juve efter gårdagens match.

Roma har dock ett ypperligt läge och kan bara hoppas att Wenger fortsätter spela den makalöst dålige dansken Bendtner på topp. Känns som att den killen skulle missa kinesiska muren från fem meter...

Apropå backlinjen så var jag nästan chockad över att Mexes inte åkte på ett rött. Att han lyckades hålla sig i skinnet var CL-veckans största överraskning!

Malena sa...

Jag vet inte om läget är ypperligt, men det finns.

Mexes spelade alltså med Loria bredvid sig, det är ingen lätt uppgift. Jag tyckte snarare att DDR kunde blivit utvisad för tacklingen som han fick gult för, och det är som sagt ett stort problem att han fick gult och blev avstängd i nästa match.

Jag såg inte matchen men tydligen dominerade Juve. Jag har en liten känsla att de kan klara det.

Jag som varken hejar på Italien i allmänhet och knappast gillar Juventus förvånar mig själv lite med att nästan tycka det vore kul om både Roma och Juve gick vidare. Det hade gått i alla fall en liten smula emot den förväntade maktbalansen i Europafotbollen. Också för att både Roma och Juve har betydligt "billigare" trupper än de engelska lagen med fler hemmafostrade spelare, och med finanskris et cetera hade det varit intressant om den nya italienska modellen fick lite framgång.

Inter ingår ju inte alls i den logiken.

Anonym sa...

Jag håller inte heller på Italien i allmänhet och inte på Roma i synerhet men det jag däremot vill är, precis som du antar jag, få ett bevis på att likvida problem till trots så kan den italienska fotbollen hävda sig. Italienska framgångar är viktiga för att framtida talanger ska fortsätta att välja Italien före lag som Stoke eller West Bromwich i den spring och sparka liga som kallas the Premiership.

Malena sa...

Jag tycker mest det är roligt om det blir en förändring. Det är ju skittråkigt med en massa engelska lag som möter varandra i CL.

Jag vet inte om man kan kalla PL för en sparka och spring-liga nuförtiden, men i alla fall tror jag lönerna spelar in en hel del i varför man går till typ Stoke eller West Bromwich, jag menar, de har ju inte vunnit så mycket...

Anonym sa...

Hahahaha vilka korkade romanisti i den videon!

Malena sa...

Korkade?

Skicka en kommentar