lördag, februari 07, 2009

L’antiromanismo spiegato

Precis som man kunde tänka sig sa Philippe Mexès, typiskt Mexès, emot Laziosupportrarna som bråkade med honom utanför klubben i söndags natt, och han fick ett slag av ett bälte i ansiktet. Det är vad han berättar själv i Corriere dello Sport idag i alla fall. Han säger också att det inte fanns någon vänlig laziale där, som rapporterats.

Jag väntade på mina vänners bil utanför. Jag hör någon som ger mig komplimanger. Han var romanista. Andra från Lazio sa andra saker som inte var komplimanger. Sen brast en i respekt mitt i gatan och jag reagerade. Jag vet att jag gjorde fel, men jag stod inte ut längre. 
Och:
Jag tror inte det spelar någon roll alls att de var laziali och det skulle kunna hända oavsett rivaliteten mellan stadens lag som är väldigt stark i Rom. Jag tror att det finns respekt, inne på klubben hälsade jag på Zauri, som var min motståndare i derbyt. Men jag har en familj och vissa saker orkar jag inte med att acceptera. Men jag skulle inte vilja att något liknande hände med en annan spelare, i den här saken spelar fotbollen bara marginellt in. Ibland har det hänt också att tifosi från Lazio har givit mig komplimanger, de var mogna personer.
Han är också kritisk mot Spalletti för bytet när Loria kom in i matchen den dan, men inte för att det var Loria utan för att de plötligt var fem i backlinjen och blev förvirrade. Kanske var det också hans eget fel. Sen berättar han om ett annat litet bråk, det med Zlatan. Är Zlatan lika osympatisk som Nedved, undrar CdS.
Nej, de är mycket olika spelare. Ibra är en jättebra kille, på plan kan han ge intrycket av att göra narr av motståndaren, men i grund och botten är han alltid korrekt. I Milano kom han in i omklädningsrummet och vi skakade hand. Alla gör inte så, det är ett bevis för hans sportslighet. Jag har stor respekt för honom och hans värde. Just nu är han den bäste anfallaren som spelar i Italien, även om vi möter en annan väldigt duktig imorgon, Milito.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar