onsdag, februari 11, 2009

I rossoblù

Curva Sud hade en väldigt rolig sång på matchen mot Genoa i söndags, den gick såhär: ”O Genoano taccagno/ nun cacci n’euro da n’anno/ la crisi è colpa tua/ e li mortacci tua!” Jag borde nu översätta jag vet, men jag tror poängen skulle komma bort. Sången anklagar hur som helst de snåla genovesarna för att ha orsakat den ekonomiska krisen.

Genoas ultras verkar vara lite speciella, bland annat har de en väldigt fin grej som gör att barn kan stå i curvan. Deras föräldrar lämnar av dem där, och sen finns det några som tar hand om ungarna under matchen. På Olimpico i söndags lyckades de också på nåt vis besegra det fantastiska Observatoriet, som hade stängt av bortasektionen av säkerhetsskäl. Men ett gäng från Genua hade ändå köpt biljett, helt lagligt, och fanns bland Romafansen i jag tror Curva Distinti Nord, vilket skapade lite oroligheter. Då fick de öppna bortasektionen och släppa in genovesarna där. Av säkerhetsskäl, antar jag. Allt var lugnt.

Nu visar de sig inte heller vara så snåla, eftersom Genoas supportergrupper till matchen på söndag ber folk ta med sig förnödenheter till befolkningen i Gaza. Det kan bli en fin syn kan man tänka sig, när folk ska komma till stadion med ris, mjöl, socker, salt, grönsaker, burktomater, tonfisk, kött på burk, kex och mediciner. Målet är att samla in tio ton förnödenheter till Gaza.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt bra gjort av Genoa-fansen. All heder åt dem! (Dock var det Distinti Nord)

Nu ska i alla fall Curva Suds grupper börja protestera (med all rätt) mot "La tessera del tifoso". Ska bli intressant att se hur de går tillväga. Det kortet lär ifall bli den sista spiken i kistan på "il tifo" i Italien.

Dock lär väl inte protesterna leda någonstans. Maroni, media och den stora massan (som inte går till stadion) bryr sig nog inte. Men hoppas kan man.

/D

Malena sa...

Jo, jag har inte satt mig in helt i det där, men vad jag förstår är Milan de som kommit längst med kortet, och om Milan är för så lär ju klubbarna vara på samma spår som politikerna, och vem som då skulle stoppa det hela vet jag inte.

Anonym sa...

har hört en del om det där men fattar inget av det... lust upplysa lite om det?

Malena sa...

Menar du la tessera del tifoso, Anonym?

Kommer säkert återvända till ämnet förr eller senare, men det är i alla fall ett kort som inrikesministeriet håller på och inför i Italien, och som ska ersätta säsongskort och biljetter. Har man kortet ska man alltid kunna köpa bortabiljetter. I Milan har de det redan den här säsongen.

Kortet är såklart strikt personligt, och som det ser ut nu verkar det som att de som någon gång blivit avstängda från stadion, eller till och med åtalade och sen frikända, inte kan skaffa det.

David har säkert mer att säga...

Skicka en kommentar