torsdag, februari 02, 2006

Mysmister, Baby Roma, Baby Zlatan

Vad var det med Vinstmaskinen ikväll egentligen? Jag vet att jag är partisk och att Romas spelare inte är några lamm men nog var det Juve som gjorde matchen mest elak. Inte bara Zätat som är på dåligt humör.

Och så Roma. Vi slår dem med vår glädje. Luciano Spalletti sa i La Gazzetta häromdan att han gjort en dvd med alla spelarnas omfamningar efter målen. För att det är så fint att de visar att de tycker om varann. Vilken tränare, va! Andra gör dvd:er för att studera taktik.

Och Totti, som firar sina mål genom att sätta tummen i mun, och som efter matchen idag sa: ”Fammo il girotondo”, till de andra, och så dansade de ringdans på planen. Vilket lag, va! Det är så man vinner mot Juve, alla ni andra som inte klarat det. Dagistaktiken.

Och Zlatan. Han är så här. Alejandro skriver att han för första gången blir arg på honom. Jag tycker tvärt om. Det där fördömt vackra målet senast på Olimpico, då blev jag arg. Att han var tvungen att göra det så snyggt också. Men varför ska Zlatan tysta sina kritiker genom att blidka dem? Ja, det är idiotiskt att bli utvisad, ja, han sviker lagkamraterna. Zlatan gör sånt. Han gör dåliga saker. Vad är nytt?

15 kommentarer:

Carl Arenlind sa...

Dagistaktiken, en modern klassiker.
Kan du ringa Mancini och be honom beställa en dvd inför matchen om dryga veckan?

Jag har inte sett Zlatans utvisning, men den var inte så farlig, läste jag. Kunde tydligen varit gult kort lika gärna.

Han gör sådant, för Z är Z är Z.

Malena sa...

Jag var ganska nöjd med utvisningen för det kändes som den verkade till Romas fördel så jag stängde av mitt kritiska tänkande lite. Men nej, så farligt var det inte. Dacourt var väl värst som hade fingrarna i ansiktet på Z. Men Zlatan sparkade faktiskt bollen på Totti! Faktiskt.

Malena sa...

Mancini är inte precis kram-dvd-typen, väl? Inter är lite mer universitet än dagis. Jag ska verkligen hålla tummarna för er.

Anonym sa...

"Men Zlatan sparkade faktiskt bollen på Totti! Faktiskt."

Bättre en sparkad boll på sig än en loska, tycker åtminstone jag. Detta trots att jag är gammal punkare.

Malena sa...

Men Totti spottade väl inte på Zlatan, vad jag vet.

Alejandro Firpo sa...

nä, Totti spottade inte på nån tror jag, men däremot fick han bollen på armen men markerade att han fått bollen i ansiktet...från dagens Sportbladet: "

Domaren blåste samtidigt som Zlatan slog bollen på den liggande primadonnan.
Men trots att tv-repriserna tydligt visar att den relativt lätta passningen tog på Tottis arm tog sig Romas lagkapten genast för ansiktet och vred sig i plågor.
Och blotta anblicken av att stadens stora kelgris var i fara fick flera Roma-spelare att genast skynda till undsättning och hoppa på Zlatan."

...sån är fotbollen, nästa gång är det Zlatan som drar fördel av en filmning!

/Alejandro

Malena sa...

Apropå att beskriva folk på schablonartade sätt, som man brukar säga görs med Zlatan. Totti måste vara den mest märkligt och schablonartat beskrivne fotbollsspelaren i svensk media.

I synnerhet han, stycket som Alejandro citerar är ett exempel, men också italienska spelare i allmänhet.

Som när Liga Europa hade ett inslag som listade de fem snyggaste spelarna i Serie A. Det var ett väldigt märkligt inslag av flera skäl, men bland annat så skämtade Tommy Åström efteråt om att "undrar vad Totti säger som inte är med på listan". Och sen "nästa vecka ska vi lista de snyggaste i Premier League. Nej, jag bara skojade". Så listan sa alltså nåt speciellt om just italienska spelare?

Alltid handlar det om att de är feminina. Divor, primadonnor, inga riktiga män, som filmar istället för att stå upp, som rakar benen och har långt hår.

Sexualiseringen av italiensk fotboll! Sluta genast.

Ang. situationen så knäade Nedved ner Totti väldigt fult bakifrån och sen sparkade Zlatan bollen på honom när han låg på marken. Ändå är Totti boven i dramat?

Upphovet till situationen var inte Totti, utan Nedveds fula, medvetna bakifråntackling. Sen slog Zlatan bollen på Francesco, jag vet inte om Z gjorde det medvetet eller ej men han gjorde det iaf själv, jag tror inte Totti hypnotiserade honom.

Anonym sa...

Snälla, kan inte ni zlatanister förklara hur det kommer sig att ni måste romantisera, mytologisera och försvara Ibrahimovic så fort han rör en boll eller mot/medspelare? Börjar bara kännas så fruktansvärt tröttsamt, uttjatat och konstruerat.

Anonym sa...

Malena, Totti är alltid boven i dramat. Mutti, vem har mytologiserat och romantiserat? Zlatanist är jag inte. Ister kan däremot vara gott.

Malena sa...

Jag tycker Zlatan mest fått kritik just här.

Inte för att jag är oskyldig till att romantisera hans fel.

Malena sa...

Totti däremot, har alltid rätt.

Anonym sa...

Malena, jag misstänker att det inte är nån mening att polemisera kring ditt förra inlägg?

Malena sa...

"Totti är alltid boven i dramat."

"Totti däremot, har alltid rätt."

Jag tycker polerna redan är ganska tydligt beskrivna och verkar ganska oöverbryggbara.

Men att folk inte tycker om Francesco Totti är en stor gåta för mig så om du kan förklara det får du gärna göra det även om risken finns att jag inte kommer hålla med.

Anonym sa...

asså varför hoppar alla på Totti det var ju dansk tvs fel om man filmar en spelare i 90 minuter klart man hittar nåt fel då.Och så provocerade poulsen honom och sa att hans mamma var en "hora" jag tycker det är helt fel.Men totti skulle inte ha spottat men han spottade inte tre gånger

Anonym sa...

A.S.Roma äger allt

Skicka en kommentar