tisdag, februari 21, 2006

Daje Caravaggio


Jag älskar den här lilla historian som Il Romanista berättar idag. Ett fint, fint sammanträffande.

Samtidigt som Francesco Totti skadade sig på Olimpico i söndags återvände Caravaggios ”Madonna dei Pellegrini” till Rom från en utställning i Milano.

Målningen föreställer en kvinna som står och lutar sig mot porten till sitt hus i Rom. Hon har en pojke i famnen och framför henne knäböjer två pilgrimer, klädda i trasiga och smutsiga kläder. Kvinnan som symboliserar Madonnan är en av Roms prostituerade. Tavlan är ovanligt enkel. Inga utsmyckningar eller keruber eller symboler. Bara porten, glorian över kvinnans huvud, och de två pilgrimernas vandringsstavar. Den hänger vanligtvis i kyrkan Sant’Agostino.

När målningen kom tillbaka från Milano var den skadad. Precis vid fotknölen på den ene pilgrimens vänstra fot. Precis där Totti skadade sin vänsterfot.

Åh, alla trådar man kan tänka ihop mellan de två romerska händelserna. Alla metaforer. ”Kaptenens smärta har drabbat även Caravaggio” (det är inte ens en metafor), ”Francesco Totti är ett mästerverk värt att skydda”, skriver Il Romanista. Sånt.

3 kommentarer:

kick ass sa...

tack kerstin! för att jag läste simon banks krönika där han tipsade om din blog. och tack malena! för att du skriver om galna italienska osammanhängade men ändå sjukt typiska tankar.

jag är skitglad att jag hittade din blog helt enkelt.

Malena sa...

Tack, jag blir skitglad för att du läser och blir glad.

Skrev Simon om en Kerstin eller om mig? Har jag lyckats missa det isf? När då?

kick ass sa...

kul att glädja någon!
simon skrev om din blog.
kerstin är jag.
du har nog inte missat något tror jag!

Skicka en kommentar