måndag, februari 13, 2006

Svanbarn

Linna Johansson är på OS, det är ju skitroligt. Bakom-kulisserna-
berättelsen kan man läsa här.

När hon är som bäst, så formulerar hon sånt som man gått och känt eller tänkt på, fast inte riktigt tänkt klart. Idag skriver hon om längdskidåkning. Hur vi inte kan acceptera att Sverige inte längre är bäst i världen på just det.

Jag skriver en tv-krönika på ett litet ställe i den andra, rosa, sportkvällstidningen varje vecka. Och varje gång jag ser längdskidor på tv så tänker jag på detta. Hur speciell längdskidåkningen är, och hur mycket av min barndom och mitt Sverige som finns i den. Ibland har jag skrivit ett par meningar om det, som här.

Jag brukar kritisera kommentatorerna för att de är så mycket koncentrerade på Sveriges chanser. De pratar som om vi fortfarande levde i Gunde Svans era, som om vi skulle kunna vara lika bra som då. Som att allt handlar om Sverige, fast det gör ju inte det. Så alla resultat blir besvikelser.

Men jag själv är likadan. Det går inte att släppa längdåkningen. Varför tycker jag om den så mycket, och varför känner jag igen den så? Den är väldigt hemtam. För mig, som är uppväxt i Skåne och aldrig i mitt liv har stått på ett par skidor.

Fredrik Lindström försökte i sitt dialektprogram sälja tesen att Skåne inte riktigt är Sverige. Jag tror inte så mycket på det. Jag tror Skåne länge har varit väldigt genomkoloniserat och assimilerat. Åtminstone har jag lyckats bli så svensk att jag ser ett ”vi” tillsammans med sega, norrländska skildlöpare, som sliter och susar sig fram i landskap och klimat jag aldrig upplevt själv.

Jag hade i och för sig en kompis i Skåne som bodde på landet, och sa att hon brukade åka ut på åkrarna ibland om det var en dag med snö. Men jag blir fortfarande helt förvånad varje vinter här i Stockholm, när jag möter folk med skidor på bussen, eller blir omskidad när jag går på nåt fält. Folk åker skidor, på riktigt. När vi var hos farmor och farfar i Enskede på jularna för länge sen hade de en spark. Det var exotiskt.

Men det spelar ingen roll. Det var fortfarande lika självklart för mig att heja på Gunde Svan och Billan Westin och Torgny Mogren och allt vad de hette. Min barndoms sportlov var inte slalom i fjällen eller långfärdsskridskor i nån vik. Men frukost framför tv:n. Med längdskidor.

Tv kan såklart skapa en sån gemenskap, som går utanpå det geografiska. Men det hade den lika gärna kunnat göra med tennis, som Linna påpekar. Det är väl som hon skriver, nåt mer. Nåt med identiteten. Nåt med den hårt arbetande, tyste skidåkaren. Nåt utöver snötäckta marker och segerepoker.

Linna tror att det krävs mycket mer än till exempel en Zlatan för att ändra på den identiteten. Ja, kanske för oss. Men hon föreslår också 1982 som senaste födelseårtal för att känna till skidåkningsarvet. Och ja, vad vet alla som är födda efter det om längdskidåkning? Var hittar de den här lågmälda svenskheten? Hur obegripliga alla de här besvikelserna måste vara för de som aldrig upplevt segeråren.

12 kommentarer:

Studiomannen sa...

En glad söndag i slutet av februari 1993 firade ett stort antal skåningar och jag (Halland) Torgny Mogrens VM-titel med att skrika "Häng i nu Molle" (Gunde skrek istället för att vara expertkommentator - underbart) och skåla i kaffe och cola blandat (Mogrens segerrecept i sista vätskekontrollen).

Platsen var Kristianstad nation, Lund.

Annars är jag benägen att hålla med Sven Melander, som i en intervju uttryckte något i stil med att "vi skåningar känner inte riktigt igen oss i den tyste skidlöparen som kommer skidandes över myren"... etc.

Jag fyller fyrtio i år och har sådär i trettio år lärt mig att man antecknar mellantider och ser på TV och lyssnar på Strömmer/Rönnlund på radio samtidigt... och lärde mig tidigt hur underbart det är.

Aronson sa...

Det finns bara en sak att säga:

Amen!

Visst, fotboll är den stora kärleken i mitt hjärta, liksom friidrott och konståkning. Men när du skriver så här blir jag oerhört nostalgisk och nästan längtar tillbaka till de där söndagarna när man satt och kollade på femmilen. Det var segt som faan, men samtidigt så fruktansvärt kul!

Carl Arenlind sa...

Huvudet på spiken. Jag kan fortfarande uppbringa känslorna kring femmilen från Gundes och Mogrens dagar. Minns Falun -93 som om det var igår.

Intressant också att du nämner tennisen och likheterna med skidåkningen.
Samma besvikelse där. Konstigt nog blev Thomas Johansson inte mer hjälte/uppmärksammad när han faktiskt vann Australiska öppna, för några år sedan.

Malena sa...

Jo, fast poängen är alltså att det inte är samma sak med tennisen. Det var det jag kände igen så mycket i vad Linna skriver, att det är nåt speciellt med just längden, medan i tennis kan vi acceptera att Sverige var bra under en period, men inte längre. Men man uppfattar såklart saker olika.

Och om nåt var huvudet på spiken så är det alltså Linna som ska ha props för det.

Malena sa...

Och däri ligger kanske förklaringen till att man inte bryr sig så mycket om Thomas Johansson? Det var inte en nationell seger på samma sätt som om Anders Södergren skulle vinna femmilen.

Studiomannen sa...

Läste din krönika igen. Är lite jävig vad gäller C+. Bildproducenterna där (frilansare) är de som lirkade in mig på den rätta banan. Har varit studioman på C+ ett antal gånger. Perfekt omgivning med Niklas Holmgren i spetsen. Han är bäst.

Carl Arenlind sa...

Peter,
Har alltid gillat Holmgren. Fram till förra årets slutspel i hockey.
Holmgren grät nästan efter att Frölunda hade slagit ut Djurgården. Det är inte rättvist, snyftade Niklas. Förmodligen djurgårdare.

Studiomannen sa...

En kollega jag inte tänker tala om vem det är, bara att han inte jobbar på C+, råkade kläcka ur sig: "Det var ju straff för helvete" när ett domslut gick emot Djurgården under en PPV-match mot Trelleborg av alla lag...

Freudian slip?

Anonym sa...

Det ironiska är ju att just försöken att göra längdskidåkningen tv-mässig är det som förstört längdskidåkningen.

Ett sprintguld är också ett guld, men det ÄR INTE SAMMA SAK. Inte för oss ständigt bittra 70-talister. Lathetens triumf.

Masstartsorgierna är så jävla dumma att de knappt går att beskriva. Femmil, block, penna, mellantider, mjölksyra, väggar, trettio sekunders statisk kamera på en tom skogsbacke med en tickande klocka i nedre hörnet. Det är ju DET som är bra tv!

Malena sa...

Ja, en femmil är verkligen underbar tv. Om det inte är masstart, för det är det dåliga tycker jag. Spurten kan bli spännande om man har tur, men oftast blir det bara transportsträcka fram dit.

Sprinten är ganska rolig tycker jag.

Håkan Wickström sa...

Tänk att en sport som skridskor också tillhörde den svenska folksjälen på samma sätt men nu helt tynat bort. Efter Thomas Gustafsson har det varit stendött.

Men jag håller med längdskidåkning är toppen.

Malena sa...

Om detta ämne i en bokrecension" på Expressens kultursida idag.

Ändå ångrar jag att jag köpte Expressen idag. Jag hade kunna vara ovetande om en bild från Amelia på den annars så underbara Kim Martin i nån jävla flickspetsvolangklänning och högklackat. Dessuom sa hon att det var en KUL GREJ. Tack, Amelia och Sport-Expressen för att ni förstör mina hjältar.

Skicka en kommentar