söndag, februari 19, 2006

Helveteshimmel

Jaha. Ett fantastiskt rekord. Tio matcher i rad. Dessutom Champions-League-plats. Det var mer än vi vågade drömma om, och vem bryr sig nu? Francesco Tottis fot ska inte kunna böja sig sådär som den gjorde idag. I veckor har han varnat för att hans vrister är helt förstörda och uppsvällda. Folk har kallat honom mesig och simulant. Som käraste Danielino De Rossi säger, så kan de gärna sluta med det nu. För nu gick en av fotlederna sönder. Jesper Hussfelt påminde nyss i Liga Europa om Tomas Brolin. Tack så jättemycket för det.

Det går alltid åt helvete förr eller senare, jag sa ju det. Men inte såhär åt helvete. Nästa vecka är det derby. La Gazzetta skriver om hur omtyckt Totti är och hur alla oroar sig. Paolo Di Canio säger att han alltid vill vinna derbyt med Totti på plan, för när han inte är där är det som att en bit av Roma fattas. Såklart uttrycker själva symbolen för fiendelaget saken bäst. Och VM. Ingen spelare hade jag sett fram emot att se i VM som Francesco. Knappt ens Zlatan.

NÄE.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Även simulanter kan, hur otroligt det än låter, gå sönder...

Men nu var det inte det jag tänkte på, utan nåt helt annat. Du vurmar ju för den italienska fotbollen i allmanhet och Roma(ntiken) i synnerhet. Kanske kan du förklara en sak som jag grubblade på i helgen: Varför har italienska landslag blå dräkter, när deras flagga är kliniskt ren från just blått?

Studiomannen sa...

Malena, Malena, Malena...

jag tänkte på dig direkt när jag läste detta på text-TV. Där har vi ett problem egentligen. För inte sedan den störste Guden av all världens Gudar lade av att spela 1986 (har nog sett 100 av hans 331 mål i den blåvita tröjan) har jag hängt upp mitt fotbollsliv så kring en enda spelare.

Vi börjar med trösten: Totti kommer igen! Tänk inte Brolin! Tänk Henke Larsson, tänk Kajsa Bergqvist, tänk Stefan Schwarz, tänk Kenny Bräck och alla andra som kommit igen efter svåra skador.

Men Malena, Malena, Malena... du ska se att Roma nog klarar sig utan din stora hjälte. Det tog åratal att acceptera att min Gud lagt av, men det tog inte ens en match för att fortsätta dyrka hans lag.

Hoppas du inte blev förbannad på mig, för det var inte menat som en överlägsen klapp på huvudet utan som en tröstande kram som får livet att gå vidare. Fast det är tungt.

Malena sa...

Garageland: Tja, det är en färg som symboliserar Italien, inte bara fotbollslandslaget. Jag skulle tro att det har med Medelhavet att göra, azurblå symboliserar ju det. Men det är möjligt att det finns nån mer romantisk historia att berätta.

Man har ju inte alltid flaggans färg. Holland är orangea, och England brukar ju inte spela i vitt-rött. Och Sverige har ju gult fast flaggan är mest blå. Till exempel.

Peter: Vad snällt att du tänkte på mig. Jag har ingen aning om hur det kommer gå för Totti eller Roma nu, men två månader är i vilket fall för lång tid. Speciellt nu, när våren såg så lovande ut för Roma och det snart är VM. Men jag tycker såklart exakt lika mycket om Roma även när inte Totti spelar.

Anonym sa...

Malena, nu mer spelar England i vitrött eller rödvitt. Check it out: http://www.thefa.com/England/SeniorTeam/

Och holländarna...
tja, där ställer du mig. Kanske gillade nån kung eller drottning apelsiner.

Sveriges flagga innehåller ändå en betydande del gult och bortstället är blått. Med betydande menar jag att symbolen är tydlig.

Men, men jag hoppades bara att du kunde skingra en liten oklarhet.

Jo förresten; grattis till ditt lags segrar.

Carl Arenlind sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Carl Arenlind sa...

Holländska flaggan var orange/vit/blå tidigare, men har gått mer och mer åt det röd/vit/blå hållet. Därav de orangea tröjorna och smeknamnet som är något i stil med "orangiee".

Orangne har alltså i många år varit en holländsk symbol. Inte minst under andra världskriget.

Malena sa...

Tack, Garageland.

England har väl fortfarande blåa shorts?

Anonym sa...

Carl, tack för att du skingrade den dimman. Malena, du har rätt, England lirar fortfarande i blå shorts. Om nån skulle fråga mig om varför, så tror jag att det har att göra med att engelsmännen ser sig som bärare och försvarare av Union Jack. Även om det inte är uttalat.

Men Italien förstår jag fortfarande inte. Även om du kan ha rätt när det gäller mellishavet.

Malena sa...

Blått symboliserar italien, det är förklaringen. Flaggan behöver inte ha med saken att göra.

England har ju blått i sitt snygga vapen.

Här är en till: australien spelar i grönt och gult, flaggan är blå med vita stjärnor och storbritanniens infälld.

Anonym sa...

Då kanske Sverige skulle lira i gråa hemma- och bortaställ med tanke på vädret.

Undantag går alltid att hitta; brassarna är väl egentligen det mest kända exemplet.

Malena sa...

Frågan är väl egentligen varför länder symboliseras av vissa färger. Varför är Sveriges flagga blå och gul? Jag har ingenaning.

Varför är Brasilien ett undantag? De spelar väl i samma färger som flaggan?

Anonym sa...

Jag gömmer mig bakom skammens rodnad. Jag glömde bort att kragen är grön...

Tjusiga bilder på brasselandslag finns på den här länken:
http://200.159.15.35/brasilnacopa/copas.aspx

Carl Arenlind sa...

Svenska flaggan:
Inte helt säker men tror att det är sol (gul), vatten (blå) och kristendom (korset).

Markus F sa...

Det orangea i Nederländernas tröjor kommer från adelssläkten Oranien som har regerat i Holland sedan 1500-talet och sedan 1815 som kungahus. Wilhelm av Oranien som var ståthållare i Nederländerna blev 1689 engelsk kung, till stor del på grund av sin kraftiga protestantiska tro och besegrade den avsatte (katolske) Jakob II vid slaget vid Boyne på Irland 1 juli 1690.

I fotbollssammanhang påminns man om detta då Glasgow Rangers protestantiska fans använder orange som inofficiell klubbfärg och gärna sjunger hyllningar till "King Billy" och flaggar med Union Jack medans motståndarna i Celtics proklamerar sin Iriska identitet med grönt och IRA-sånger.

Skicka en kommentar