tisdag, oktober 25, 2005

Nummer sjutton, arton, nitton och alltihopa

Nänu har det gått alldeles för lång tid utan att min sportmusiklista har fyllts på. Så här kommer tre låtar på en gång, ganska nya allihopa.

Den första är Tweets ”Sports, Sex & Food”. Jag vet inte vad jag ska säga om den mer än att texten är sexistisk, låten svänger och Tweet är så cool.

Den andra är ”South 2nd” med CocoRosie. De här frankofila amerikanska systrarna sjunger nonsens som ”I dreamt one thousand basketball courts/Nothing holier than sports”, eller ironiskt ”Let’s all say a prayer/for Walter Disney and Mike Tyson/at Madison Square Garden”. Fast inte i den här låten. Här säger de bara ”we don’t need no baseball bats”. Och den är finast.

Nummer nitton är ”I Remember Learning How to Dive” med Vashti Bunyan och Animal Collective. Vashti Bunyans lp ”Just Another Diamond Day” från 1970 är ungefär så vacker som musik kan bli. Och nu har hon precis gjort sin andra skiva. Men först kom den här ep:n med Animal Collective. ”I just had to jump/you just have to jump/and touch the water/with the ends of your fingers”

Eftersom jag inte har något bättre för mig just nu har jag samlat ihop hela låthögen också. Det här är alltså mina bra låtar med sportanknytning, hittills:

1. Konichiwa Bitches – Robyn
2 & 3. Gårdakvarnar och skit – Håkan Hellström & That’s When He Told Her - The Proclaimers
4. The World’s Greatest – R Kelly
5. Du som stack eller Den svenska gymnastikens betydelse – Monica Zetterlund
6. The New Workout Plan – Kanye West
7. Zlatan – Nacka Forum
8 1/2. Roy’s Keen & Munich Air Disaster 1958 – Morrissey
9. Bola de meia, bola de gudes – Milton Nascimento
10. Tour de France – från soundtracket till Les Triplettes de Belleville
11. Cassius Marcellus Clay – Jorge Ben
12 & 13. The Sporting Life & The Gymnast, High Above the Ground – The Decemberists
14. Victory Test Match – Lord Beginner
15. Dom tittar när jag dansar - Kaah
16. Tears in the Typing Pool – Broadcast
17. Sports, Sex & Food – Tweet
18. South 2nd – CocoRosie
19. I Remember Learning How to Dive – Animal Collective & Vashti Bunyan

23 kommentarer:

Anonym sa...

Kul lista! Men varför är inte den här the Smiths-låten med?

Sweet and Tender Hooligan


he was a sweet and tender hooligan
and he swore that he'd never, never do it again
and of course he won't (not until the next time)
poor old man
he had an "accident" with a three bar fire
but that's OK
because he wasn't very happy anyway
poor woman
strangled in her very own bed as she read
but that's OK
because she was old and she would have died anyway
DON"T BLAME
this sweet and tender hooligan
because he'll never, never do it again
(at least not until the next time)
So jury you've heard every world
but before you decide
would you look into those "Mother-me" eyes
I love life for you my love, you my love
you my love, you my love
So jury you've heard ever word
but before you decide
would you look into those "Mother-me" eyes
I love you for you my love, you my love
I love you just for you my love, you my love
don't blame
the sweet and tender hooligan
who claims that
"In the midst of life we are in debt ETC"
ETC! ETC! ETC! ETC!
IN THE MIDST OF LIFE WE ARE IN DEBT ETC!

Malena sa...

Ja, ett förslag!

Jag har en känsla av att det finns fler låtar med Morrissey-texter som skulle passa? Textmässigt alltså. Jag kommer inte på nån på rak arm dock. Men just Sweet and Tender Hooligan är väl inte en så toppenbra låt? Det var länge sen jag hörde den.

Anonym sa...

Det finns det säkert, Sweet &... är kanske inte den Smithslåt som får upp en på dansgolvet, men den har lite Clockwork Orange över sig, vilket inte är helt fel. En annan låt på fotbollstemat är B.A.D:s Sambadrome. Jag får fortfarande rysningar av kommentatorsljudet på slutet (Socrates gör mål!).

Panik sa...

Sin bin med Head saknas!
Sexistisk och med fotbollskommentatorer. Speciellt den gamla 12:an är grym. GOOOOOOAAAAAL!

Malena sa...

Nån slags Clash-överkurs? Jag har aldrig hört dem, men de ser i alla fall väldigt roliga ut på omslaget!

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/
B0000026AV/103-0218317-0449457?v=glance

Malena sa...

De med det roliga omslaget var alltså BAD.

Haha, vilken tur att jag har läsare som kan utbilda mig i ämnet sexistisk engelsk rock från 80-talet.

Panik sa...

Head är på sätt och vis lite Clash faktiskt eftersom gittaristen (vadhanuhette?) spelade i det asdåliga Clash som gjorde "Cut the crap". Men det låter inte Clash om Head. Mer... (äh! jag vette fan!)Basatt du vet (..eller alltså inte..).

Panik sa...

http://trouserpress.com/entry.php?a=head

Education is my middlename..(hehe)

Anonym sa...

Jepp, BAD är klockren Clashöverkurs. Mick Jones, numer känd som colasniffande producent till Kate Moss f.d/nuvarande kis, lirade med både the Clash och BAD.

Idag är det bara BAD:s låtar som håller, inte inspelningarna; för mycket stelt åttiotalistiskt trummaskinshelvete. Men står man ut med det kan man ju alltid roa sig med en lyssning, plattan brukar finnas på musikbörser för en tia eller nåt liknande...

Malena sa...

När det gick utför för the clash började alltså medlemmarna göra dåligt producerade låtar om fotboll, är det lärdomen vi kan dra av det här?

Panik sa...

Det berömda huvet på spiken där Malena! Om det inte varit för Joe Strummer (RIP) förståss, som tillsammans med the Mescalidos och solo fortsatte att berika världen med sin underbara musik.
Se vad mycket du får lära dig idag!!

Ja, och så bildades ju Topper förståss... bara en sån sak!

"once a punk always a punk"

Anonym sa...

Vilket alltid är bättre än motsatsen: Avdankade fotbollsspelare som får för sig att gå in i studion och bli rockstjärnor...

Panik, angående J.S: Amen.

Malena sa...

Ja, det här var mina bästa lärdomar på hela dan!

Jag vill inte gärna dra Joe Strummer i smutsen, men The Mescaleros har ju gjort en låt som heter Shaktar Donetsk.

En fotbollslåt verkar också ha haft en avgörande betydelse för Strummers karriär, enligt den här intervjun:

http://www.penduluminc.com/MM/December99/strummer.html

"...Then I met Antony Genn, my collaborator and guitarist. I’d seen him around London on sessions and I knew that he had the best musical head in town. I just ran into him one day at a comedy group session, this group called in London called Fat Les who I sometimes play guitar for. They had a #1 hit! It was a football song--it'll baffle you but to us it's incredibly funny--it's a football song called "Vindaloo," and it was poking fun at the British for liking curry!

You’re right, that went right over my head.

It was a scream, because it was a joke football song, yet it went to #1, know what I mean?! Anyway, I bumped into him at one of these sessions and he said to me, which I had been waiting for, 'You're Joe Strummer, you should be making a record!' I said, 'I know, you wanna get on it?' Within a week we were in a studio knocking out Rock Art And The X-Ray Style. I think it has to do with who you run into, a bit of luck, a bit of this and that..."

Anonym sa...

Fakyum är attt fotboll var en central del i Clashlivet. Bandet varvade alltid repen med fotbollsträningar. Även på turnerna spelades det fotboll: bandet mot crewet. Jag minns i Eriksdalshallen efter att scenen var tömd så gick en oförglömlig match av stapeln!

Malena sa...

Åh, så du har spelat fotboll med The Clash?

Panik sa...

..funkare me MP3,an...?
(inser att den här versionen inte är lika grym som 12:an... jag lovar!!!)

: )

Malena sa...

Ja den funkade.

Alltså, gud vad snällt! Jag får presenter! Tack!

Den var mycket mindre sexistisk än Tweets... Jag kom att tänka på en skiva som heter Neither Washington Nor Moscow av ett band som jag inte kommer på vad de heter just nu. En massa band lät väl sådär, men det var det första jag kom att tänka på iaf.

TACK! Jag blev jätteglad.

Håkan Wickström sa...

Groovy times är den bästa fotbollslåten med Clash. En annan låt som jag tycker platsar på din förträffliga lista är "When an old cricketer leaves the crease" med Roy Harper.

Malena sa...

Jag får kanske ta och plocka fram mina Clash-skivor. Roy Harper har jag inte heller lyssnat på, men cricket är ju uppenbarligen ett utmärkt låtämne, som listan visar.

Det är mycket roligt att få förslag, fler är väldigt välkomna.

Håkan Wickström sa...

Rain Delay med Marah är inte så pjåkig i genren "inställda baseballmatch-låtar"

Anonym sa...

Nix, jag fick inte spela :-( det var bara the Clash mot crewet. Strummer var en iller, Jones finlirare, Simonon tuff och Topper kunde varenda tjuvknep som då uppfunnits i fotbollen.

En annan bra låt som låtsas ha med fotboll att göra är Tomas Andersson Wijs En dag ska hela läktaren resa sig. Om man är lagd för vemodiga visor vill säga...

Anonym sa...

well, The Pogues - Jack's Heroes.. Tror dessutom den är med på nån hyllningsplatta till Irlands fotbollslandslag.. I övrigt så var det redskins som gjorde den där plattan :)

Malena sa...

Ja just det the Redskins, de figurerar i världens roligaste intervju med Håkan Hellström, som Lisa Milberg gjorde i Nöjesguiden när han slagit igenom. Det är en matros på skivomslaget också.

Skicka en kommentar