måndag, oktober 31, 2005

Snälla ni

Min sportmusiklista har urartat på ett trevligt sätt. Jag har inte bara fått en massa fina låtförslag, utan dessutom mp3-presenter, The Clash-överkurser och en rapport från en fotbollsmatch i Eriksdalshallen: ”Strummer var en iller, Jones finlirare, Simonon tuff och Topper kunde varenda tjuvknep som då uppfunnits i fotbollen.”

Här är era förslag hittills:

Sweet and Tender Hooligan – The Smiths
Sambadrome – B.A.D.
Sinbin – Head
Groovy Times – The Clash
When an Old Cricketer Leaves the Crease – Roy Harper
Rain Delay – Marah
En dag ska hela läktaren resa sig – Thomas Andersson Wij

Jag lägger till Complainte Pour Ste Catherine med Kate och Anna McGarrigle.

Och länkar till de musikaliska bidragsgivarna Bajen Panikbloggeri1 och Bandwagonesque.

Och säger grattis till Carl, vars Gais fått en splirrans ny och fin plats i Allsvenskan.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå!
Du glömde "Det spelades bättre boll" med Torsson!

Malena sa...

Sorry pappa, jag tänkte skriva det men glömde.

Min far föreslår alltså Det spelades bättre boll med Torsson.

Tack också till Grönvita sidan vars Junivallenreklam på Hammarbys hemsida gjorde att pappa upptäckte min blogg.

Malena sa...

Nej, nu lät jag elak mot min pappa, det var inte meningen. Förlåt igen.

Carl Arenlind sa...

Tack för det! En fantastisk resa. Vi belönades dessutom med ett tretimmars stopp i Ängelholm. Vårt lok skulle hjälpa ett annat tåg som inte tog sig över Hallandsåsen. Vi fick alltså snällt vänta och hade fungerande ström i två vagnar av 17... Bygg klart tunneln nu!
Men va fan, vi vann ju.

Vet inte ifall jag hajat listans kriterier men allt med New Order är fotboll för mig. Speciellt "60 miles an hour".

Malena sa...

Zlatan har stått och gråtit på Ängelholms station när han var 15 eller nåt sånt, så du kan tänka på att du var på en historisk Zlatan-plats.

De kommer aldrig bli klara med den där tunneln, åsen är för stark.

Studiomannen sa...

Hittade dig via Bara ben på Glenn Hysén-bloggen. Kommer nu att länka till både dig och deras blogg! Kul!

Anonym sa...

new orders world in motion är ju jättefotboll också.. (fast inte så bra kanske)

Anonym sa...

Men varför grät Zlatan på stationen? Det kan finnas många intressanta orsaker . . . . . .

Malena sa...

Jag har för mig att det var i ett reportage i Aftonbladets söndagsbilaga som en av hans lärare eller tränare berättade att de var på nån slags träningsläger i Skälderviken och Z gjorde nåt dumt och blev hemskickad. När tränaren kört honom till stationen började Z gråta, för han visste inte hur han skulle hitta hem från Centralen i Malmö. Så minns jag historien, jag kan inte svära på att det var exakt så.

Men det är kanske bara jag som är så zlatanifierad att jag blir glad av at tänka på sånt när jag står på perrongen i Ängelholm.

Malena sa...

Peter: ja, kul, jag länkar tillbaka.

Anonym sa...

Jag har en annan version av varför han grät. Han hade medverkat i en match på grusplan mot ett oldboys-lag. Han hade fått "bita i gräset" och blivit bortgjord ett antal gånger . . . . kort sagt - han hade i realiteten fått uppleva sanningshalten i den kända devisen: "Det spelades bättre boll på Gunnar Nordahls tid . . . .. på grusplanen hemmavid" etc.

Anonym sa...

eller också var det morsan som hörde historien från nån kollega som va personen som körde honom till stationen... hah! :) Men det var ju intressant och lite osnällt att du blandar ihgop morsan med aftonbladets söndags-bilaga... (fast det kanske har stått där också)

Malena sa...

Eh, om någon utanför min familj mot förmodan läser det här: lyssna inte på min pappa och min bror. Jag har rätt.

Anonym sa...

Viva La Famiglia! En mycket intressant familjediskussion måste jag erkänna, men vad har den med fotbollsmusik att göra?

Förslag till nya namn på bloggen: Familjevallen, eller kanska Familjeviljan? Eller varför inte Familje(o)viljan?

;-)

Anonym sa...

Man skulle kunna kalla det att "urarta på ett trevligt sätt"? (La familia alltså). För övrigt tycker jag det är svårt att komma på bra fotbollsmusik, men vettigt ändå eftersom "bra musik" blir så enormt omfattande.
Borde inte någon kunnig person botanisera bland Putte Kocks och Åby Erikssons inspelningar? Nacka?

Anonym sa...

Som Grönvit kommer jag ju alldeles osökt att tänka på Alice Babs "Vårat gäng", om vi snackar gamla örhängen som svänger. På mammas gata, har jag för mig att en låt med Nacka heter som är rätt kul.

...grönvita sidan upp! sa...

Vi har undantags- och förbehållslöst förbjudit alla familjemedlemmar från att yttra sig på grönvita sidan upp!. Våra egna familjemedlemmar, alltså. Inte Malenas.

Panik sa...

Shitasså!
Å ändå varente 12.an..

Malena sa...

De är så mycket smartare än jag på Grönvita sidan.

Pappa: vilket lag höll Little Gerhard på?

Anonym sa...

Hmmm . . . vad har det med fotboll att göra?
Jag vet faktiskt inte, det är en av få saker jag inte känner till om Karl Gerhard Lundkvist, fd. hissmontör och gift med Beerit.

Han har inte skrivit någon låt om fotboll vad jag vet . . . . . men "Icko Icko" kanske kan va' nå't?

Anonym sa...

Finns bara en riktig fotbollslåt...SANTA MARADONA med... (trumvirvel)... MANO NEGRA

Forza Bajen

Anonym sa...

. . . Grönvita sidan upp->
Apropå bannlysning av familj - bara för att din består av råttor eller andra djur från skansen . . . . . .eller?
Max är stjärnan i bästa laget!

Skicka en kommentar