tisdag, juni 13, 2006

Börja

Det är såhär en första VM-match ska vara. Lovande. Fint, fungerande spel, men inget överlägset, bländande. Det behövs inte än. Det här var början. Inte som Sveriges match, som kändes som en möjlig början på slutet. Och inget tjurigt 1-0, utan en öppen match och två mål och mycket vilja och glädje.

Och en Totti som var bra.

Jag blev lite orolig, för jag såg inte ens när han blev tacklad innan han gick ut eftersom vi fick andra halvlek sönderpratad av en söt liten kille som hette Simon. Hans far verkade tycka att jag och Eveliina var lämpliga fotbollsguider och placerade sin son där vi satt inne på Street.

Men den sortens söndersnack är bra. Jag lyssnade inte på en enda expert igår, det var så skönt. Redan nu alltså, VM har knappt börjat och man är trött på dem. Jag stod ute vid Hornstulls strand innan matchen och hörde allt prat i luften och en jazztrio och det doftade vatten och var medelhavsvarmt. Jag hörde knappt vad Glenn Strömberg sa under matchen för jag fick svara på frågor som ”vad heter han som gjorde mål?” ”Kan man köpa fotbollsspelare?” Ungen hejade på Italien eftersom världens bäste fotbollsspelare, Henry, spelar där. De har ju blåa tröjor.

Hur kan det vara så att Italiens match, med allt som hänt, kändes som ett lättsamt avbrott från den obegripligt tryckta och obekväma stämningen kring Sverige? Som fanns där redan innan vi fick ett dåligt resultat mot Trinidad & Tobago.

På Gazzettans sajt letade jag bara efter ordet ”precauzione”. Det var därför han gick ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry Malena, men jag håller inte riktigt med. Igår kom fotbollen till VM och glimmrade, i cirka femton minuter. Sen kvartade den in igen. Kanske beror det på värmen...

Malena sa...

Jag förstår inte vad du menar Garageland, men det jag menade var att Italiens spel såg ut som att det kan bli bra.

Annars har väl ingen spelat så glimrande, nej. Av de jag sett. Inte Brasilien heller. Men Frankrike var sorgligast att se. De kunde ha ett så bra lag, och så är de bara hopplösa.

Anonym sa...

Mitt inlägg handlade inte om Italia, utan om just brassarna. Däremot håller jag med dig om Frankrike. Det gjorde ont att se att bara två av elva sprang: Zidane och Henry. De övriga borde ha gjort som resten av de franska turisterna; köpt biljett till matchen. Åskådare tittar på vid sidan av plan, spelare spelar.

Malena sa...

Mats Olsson skrev en hel krönika om hur fantastiskt Brasilien spelade. Obegripligt. Skrev han den innan matchen eller.

Skicka en kommentar