onsdag, januari 18, 2006

Och igen

Mycket bra av Malin Roos.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Roosen har tyvärr helt rätt. Ty varenda gång en tjej blir expertkommentator så sågas hon längs med fotknölarna. Det gäller även den andra "grabbsporten" håkky.

Trots denna diskriminerande attityd, har jag för mig att fotbollen är sveriges största sport bland tjejer. Men det kan ju du som journalist lätt kolla.

Malena sa...

Med tanke på allt prat om andra kulturer och att sprida värderingar var det snyggt av henne att vända på saken.

Fotboll är störst både bland kvinnor och män enligt Riksidrottsförbundets och SCB:s undersökning. Senast från 2004, då 191 000 kvinnor spelade fotboll. Tvåa är gymnastik.

Ändå sitter tre kvinnor just nu i Lantz i P3 och pratar om offsideregeln som om den vore svår att förstå. Åhåhå, vi är tjejer vi fattar inget om sport, fnitter, fnitter. OFFSIDEREGELN ÄR LÄTT. Fatta. Varför gör de sig dummare än de är?

Anonym sa...

Ett stort TACK, Malena! Jag sökte den där statistiken för ett antal år sedan till en artikel, men fick inte tag på den då.

Kommer även ihåg en middag med en massa kultur"arbetare", där en tjej blev ohyggligt provocerad av att jag sa att fotboll var den största sporten även bland kvinnor. Jag hade läst det nånstans men kom inte på var.

Ang. offsideregeln; så jävla lätt är den inte eftersom domarkåren tycks ha fått olika upplagor av regelboken...

Malena sa...

Jaha minsann, här sitter man och gör andras jobb! Det var lätt att hitta.

Jag medger att jag kanske överdrev lite om att offsideregeln är lätt. Jag känner till exempel en 24-årig fotbollsintresserad man som bara för några veckor sen hävdade att en spelare måste vara helt förbi försvararen för att vara offside.

Men jag irriterar mig på tjejer som gör en grej av att de inte förstår offfsideregeln, som att det vore nåt tjejigt att inte göra det. Själva principen är ju inte svår att förstå som åskådare.

Det här är mycket roligt. I en undersökning i Storbritannien lyckades fler kvinnor än män förklara offside.

Roligt (om än extremt ovetenskapligt) är också hur folk har svarat i AB:s fråga under artikeln: 52 procent kvinnor säger att de kan förklara regeln, 94 procent av männen.

Så män har förmodligen en överdriven tro på sin kunskap, men det är mer komiskt än att det irriterar mig eftersom det inte är så besvärande för mig personligen.

Anonym sa...

Då jag sökte informationen låg den inte ute på hemsidan. Korrektivet, i dagens blogg, tycker också att offsidereglerna är kluriga.

Själv håller jag med den tränare, minns inte vem, som sa att påverkar man inte spelet så har man inget på plan att göra. Det anser jag vara en bra grundregel när det gäller hur regler ska tolkas.

Malena sa...

Då får man ringa, Garageland!

Ja, det där med att påverka spelet krånglar till det, men faktiskt har ju folk fel redan om var den spelare som tar emot bollen får befinna sig i förhållande till motståndarspelarna. Här avhandlas en missuppfattning.

Jag slängde nog in den där fatwan som Korrektivet skriver om lite för lättvindigt i min text häromdan. Den är ju mest lustig, och väldigt extrem snarare än representativ för något egentligen, sammanhanget fick den kanske att framstå som det.

Anonym sa...

Det gjorde jag. Men med timmar kvar till deadline och hela RF på kurs fick jag hitta andra formuleringar i stället, vilket gick bra.

Men det är ju inte så att dessa frågor dog den dagen vilket den senaste tiden har visat.

Malena sa...

Ja, förlåt Garageland, jag tvivlar inte på att du gjorde ett toppenjobb. Eftersom du kommer hit och ställer krav på mig hela tiden så ger jag bara igen lite.

Anonym sa...

Men inte skulle väl jag...

Hursomhelst tackar jag å bockar en gång till. Snart är det nog dags att skriva nåt fotbollsrelaterat igen och det är alltid lika kul att bekämpa andras fördomar. Mina behåller jag för mig själv.

Trevlig helg!

Malena sa...

Trevlig helg själv! Och tala om var jag kan läsa ditt fotbollsrelaterade.

Skicka en kommentar