måndag, juni 06, 2005

Själ säljes?

Alla som är intresserade av globaliseringen och kommersialiseringen av fotbollen borde läsa Peter Dahléns artikel som publiceras på idrottsforum.org idag, om den tysk-engelske forskaren Cornell Sandvoss avhandling A Game of Two Halves. Football, Television and Globalisation.

I en tid när sportnostalgiker beskriver något så pass högteknologiskt och modernt som till exempel svartvita tv-utsändningar som varandes närmast gudomligt urspungligt, naturligt och själfullt, så känns artikelns mest självklara påstående också mest angeläget:

Fotboll är en modern företeelse!

Kommersialiseringen av sporten har negativa sidor, som den tomhet och platslöshet som Sandvoss (enligt Dahlén) beskriver. Men den inkräktar inte på en idealisk urform av idrottsutövande. För en sådan har aldrig funnits.

Den alltmer kommersialiserade fotbollsvärld vi ser idag, med en omedelbar televisionsförmedling av fotbollsmatcher världen över, en sammansmältning mellan olika kapitalintressen som sponsorer och varuproducenter, en tilltagande marknadsintegrering av olika länder och regioner samt ett ständigt växande utbud av fotbollsrelaterade produkter, utgör, menar Sandvoss, egentligen ingenting annat än en vidareutveckling och tillspetsning av de krafter och inneboende tendenser i det moderna industrisamhället som har präglat den moderna fotbollen ändå sedan starten för cirka 160 år sedan. Det handlar alltså mer om en gradskillnad än om en artskillnad om man jämför tidig fotboll med dagens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar