onsdag, november 12, 2008

Cassanissimo

På tal om Moggi och Libero, den tidningen berättade idag en del om innehållet i Antonio Cassanos självbiografi som kommer den 19 november på Rizzoli med det braiga namnet Dico tutto. Jag säger allt. Vem vill inte läsa det?

”Om det inte vore för den där Bari–Inter hade jag blivit en rånare, eller en väskryckare, i vilket fall kriminell. Många som jag känner har gått med i klanerna. Den matchen och min talang tog mig bort från utsikterna av ett skitliv”, säger han i boken. Jag såg en intervju med honom för ett tag sen då han tillade att hans framgång till och med gjort honom vacker för kvinnor.

I all sin galenskap har han också en hel del självinsikt, Cassano. Bara det att den verkar komma i efterhand ganska ofta, verkar det som. Men han vet vem han är.

Han berättar om sina tränare i boken. Om Spalletti: han sänkte volymen på musiken i gymet på Trigoria, Cassano sa att de alltid lyssnar på den sådär högt. Då sänker Spalletti igen och Cassano säger: ”du tränar inte precis de där oduglingarna som du hade i Udinese, vi är inte hemma hos dig nu, vi är hemma hos mig.”

Om Capello: ”Jag har lyssnat på honom som om han vore Sannigen, och jag har ansett honom mer falsk än ett tre-euro-mynt.” Det slugtiltiga grälet kom i Tarragona med Real Madrid. Cassano fick värma upp hela andra halvlek med Ronaldo utan att komma in. I omklädningsrummet sa han precis vad han tyckte om honom till Capello. ”Du är en uomo di merda, en skit, du är mer falsk än pengarna i Monopol, du är köpt, en bluff, du har ingen skam i kroppen, sin verguenza.” (Är det där sista spanska eller nån slags Baridialekt?)

Och Rosella, som sällan säger vad hon tycker om folk men brukar ha svårt att dölja sin motvilja när hon får frågor om Cassano: ”Från att den där, quella là, kom till klubben, blev allt sämre.”

Sen är det ju Totti, som han blev kompis med. ”Vi var två singlar med en enkel filosofi: vi tar allt. De där månaderna var det galet hur många hjärtan vi krossade. Inget kompispar i världen har gjort det där. Sen fick han flickvän och lämnade över stafettpinnen till eleven.” Enligt Cassanos bok stämmer historien om att de började bråka efter att de varit med i ett teveprogram och blev osams om betalningen, som Totti tog nästan hela av.

Kvinnor och sex verkar vara det genomgående temat. Till och med fröken i skolan när han var liten var bona. Han säger att han haft mellan 600 och 700 tjejer. Innan match, hade han dem, det brukade gå bra då. I Madrid var det lätt för då bodde alla från klubben på samma våningsplan i hotellet, så vem man ville träffa på natten kunde man bjuda in till planet över eller under.

Och, eh, han säger visst allt, men jag är för pryd för att berätta vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar