måndag, oktober 13, 2008

Paket från Italien


Fint.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du köpt för böcker?

Malena sa...

De på bilden. Jag mobilbloggade dem! Coolt.

Men okej, de är: L'Affaire Moro av Leonardo Sciasia som är en klassiker om just vad titeln antyder, La differenza di Totti handlar rent tekniskt om "l'evoluzione del numero 10", hade aldrig brytt mig om den om det inte vore för titeln, Poesia in forma di rosa: poesi, Il pallone nel burrone har undertiteln Hur de främsta italienska företagarna har tagit med sig fotbollen "al crac", La partita di Cesare är en ny bok om Prandelli.

Malena sa...

Sciascia.

Anonym sa...

Önskar min italienska var på din nivå, visst språkbegåvningen finns men i form av tyska och med en engelsk farsa så sitter ju det anglosaxiska i benmärgen. Det hade man dock ingen nytta av när jag för fyra veckor sen stod och dreglade i en bokhandel i Palermo fylld av italiensk fotbollslitteratur. För att uttrycka det lika briljant som Ian Rush på frågan om hur det var i Italien och Juve; "It's like a foreign country!"

Malena sa...

Det är bara att börja läsa och lära sig.

Thomas Wilbacher sa...

Prizios bok om Prandelli landade för ett par veckor sedan i min postbox. De andra du har med där är bra tips.

Kan även rekommendera "Dimensione Ultras" starkt. Pratar om fenomenet ur ett samhällsperspektiv, un viaggio nel tifo organizzato, och är ett resultat av författarens "tesi". Har läst flera si-så-där-böcker i ämnet, men denna är skarp.

Malena sa...

Har du läst den om Prandelli, då? Är den bra?

Jag vill få tag på Eravamo in Curva Sud av Massimo Izzi, om Europacupfinalen mot Liverpool, men den är slut på förlaget. Jag har ingen aning om den är bra, men jag har fått för mig att jag måste läsa den.

Thomas Wilbacher sa...

Nej jag håller på att köra igenom Stieg Larsson-trilogin sedan vänner i Italien blivit galna i böckerna och historien kring honom. Sedan blir det Prandelli. Känns som lättläst underhållning och som en bok full med smicker. Jag vet att Stefano Prizio är helt såld på Pranda.

Jag kan känna att det är lite konstigt att skriva en bok om en ung tränare som har en stor del av karriären framför sig. Kanske att den kommer lite för tidigt...

Malena sa...

Jag känner mig som den sista personen som är totalt ointresserad av att läsa de där Larsson-böckerna.

Han har väl haft ett lite speciellt år, Prandelli, logiskt ändå att man uppmärksammar honom. Men jag väntar mig inget mästerverk.

Förra året läste jag Gennaro Gattusos biografi, som han skrivit "själv". Den var heller inget mästerverk, men ganska kul och rörande. Han gav tips om hur man uppvaktar kvinnor, har jag för mig... Sånt där.

Skicka en kommentar