onsdag, oktober 15, 2008

Italien åt helvete

Roberto Saviano lämnar landet.

Uppdatering, lördag. Det bästa med den här bloggen just nu är kommentarerna till det här inlägget från er som läser. Det är där saker och ting händer på Junivallen för tillfället, ifall någon höll på att missa det.

(Undrar om det kommer dyka upp några banderoller om Saviano i Napoli–Juve i kväll? Napolis curvor är ju avstängda...)

Uppdatering, torsdag den 23:e. Idag skriver jag på Expressen kultur angående Saviano. Där har de uppmärksammat frågan flera dagar i rad och publicerat en översättning av artikeln Saviano skrev efter det som hände i Castel Volturno. Tomas Lappalainens artikel i Aftonbladet väger upp den debatten bra.

Och, fortfarande, något av det intressantaste att läsa på svenska om allt det här måste vara vad ni, kära bloggkommentatorer, Helene som bor mitt i camorraland, skriver i kommentarerna till det här inlägget.

57 kommentarer:

Anonym sa...

Han kräver att få bli lämnad ifred! Jag tycker att han är helt underbar...

Sen undrar jag hur polisens informatör, kusin till maffiabossen Schiavone, har fått tag på den här informationen. Han har ju samarbetat med polisen ända sen han blev arresterad(10-15år?) och vem delger honom den här informationen?
___________________

Jag såg filmen imorse. Den är bra, riktigt bra!

/Helene

Malena sa...

Ja, det undrar jag med. Men om han lever med skyddad identitet, och rimligtvis är ett mål själv eftersom han tjallat, varför skulle han vilja dra ny uppmärksamhet till sig? Vad är hans motiv för att tala om hotet? Hm, jag fattar inte riktigt det där.

Men Saviano själv verkar ju ha blivit skrämd, och man kan väl säga ganska lugnt att det finns ett allvarligt hot mot honom i vilket fall.

Malena sa...

http://www.lastampa.it/redazione/cmsSezioni/cronache/200810articoli/37351girata.asp

Malena sa...

Carmine Schiavone har alltså inte sagt nåt. Var kommer i så fall informationen ifrån att han skulle ha gjort det? Mystiskt.

Malena sa...

Sött:
http://napoli.repubblica.it/multimedia/home/3299868/1

Anonym sa...

Absolut att hotet är allvarligt, det var bara källan jag tvivlade på. Han måste ju vara ganska inaktuell som informatör...iaf när det gäller nyinformation.

Saviano som julkrubbestaty:)

Har du sett vem Schiavone har tagit sitt smeknamn 'Sandokan' ifrån? Kanske en liten vink om hur de ser på sig själv och varandra.
En tv-pirat som kämpade för Indiens befrielse från det engelska kungadömet.
http://www.youtube.com/watch?v=Wj6czQ9XSIw

/Helene

Malena sa...

Javisst, jag tvivlade också på källan och han verkar ju inte heller ha sagt det han skulle ha sagt.

Såg precis Le Iene som varit i Casale:

http://www.youtube.com/watch?v=QnsfN1Vah1k

Det händer mig inte så ofta men nu skulle jag vilja ha italiensk teve för Saviano ska vara med i Matrix kvart över elva i kväll.

Malena sa...

På nåt vis kan man faktiskt se likheten med den där skådespelaren, alltså i ansiktsdragen. Annars vet man knappt om man ska skratta eller gråta över Sandokan.

Malena sa...

Aha, han kan ju inte säga att han varit i kontakt med dem, säger Saviano, därför säger han att han aldrig pratat om nåt hot. Det är i och för sig logiskt men jag fattar ändå inte hur han kunde varit i kontakt med dem. Han har ju förrått dem?

Anonym sa...

Nu har han pratat och berättat i 1 timme....och man vill bara höra mer och mer.
Han kämpar emot Casalebornas negativa hållning till honom på ett intelligent sätt...han lär ut, visar rätt väg med ord, ord och ord. Hoppas att fler och fler lyssnar.

Det är första ggn jag ser Mentana(nyhetschef C5) märkbart rörd när en hans gäst lämnar studion. Det är ngt med Saviano som gör att hans ord fastnar så...

/Helene

Malena sa...

Ah, jag kom på att det finns ett sätt att se C5 över nätet, men det bara strulade, fick aldrig igång det. Hoppas de lägger ut allt på hemsidan.

Anonym sa...

Tydligen är Carmines 'programma di protezione' på väg att avslutas så han måste vara extra försiktig med att erkänna vad han har sagt eller inte.
De nämnde att även en av de senast arresterade har valt att samarbeta och att han redan berättat om att camorran väntar in bomber/vapen.
Att användas till vad visste de inte.

Malena sa...

Jag vet inte riktigt om de här senaste månadernas offensiv från Casale-klanerna är ett tecken på desperation eller storhetsvansinne...? Eller om det är smarta och logiska drag som de vinner på.

Anonym sa...

Det är ingen speciell offensiv de för just nu. Vi har haft det värre, mycket värre innan de 3 stora familjerna slöt en sorts fred.
Det är först nu allt uppmärksammas...tack vare sopkrisen och Saviano såklart.

Hans berättelsesätt är så fascinerande att vi satt som klistrade vid tv'n här igår. Efter att ha riktat sig till Casales boende genom att förklara att Camorran har förstört deras jord, deras möjlighet till att odla på sunda marker. Att bossrna mm är fega för det är bara fega män som utsätter sina barn och fruar för det de gör. Här tog han Iovine som exempel, är det en man som flyr undan rättvisan medans hans fru sitter i fängelse?
Efter det här sa min man ngt som fastnade hos mig "Där skrev han under sin dödsdom".
_________________

Om de senaste händelserna...
Saviano hade 2 möjliga orsaker till nedskjutningen av de 6 afrikanerna för ett tag sen.
1. Pineta Mare ska rustas upp och bli 'fint' = slummen ska bort och det här var en fingervisning till politiker och illegala invandrare att de måste flytta på sig. Vad camorran inte räknade med var de svartas uppror dagen efter!
Detta vet jag stämmer då jag hörde för några månader sedan att Pineta rustas för att bli en stor semesterstad med t.ex. renoveringar av hotell och byggnader och utbyggnad av hamnen för internationell trafik. Vilket naturligtvis gynnar camorran i deras knarkhandel som blir mer direkt.
Och som Saviano själv säger.....vill Camorran rensa upp hela området runt Castel Volturno så är de både kapabla och har resurser till att göra det inom en vecka hur många militärer och polis staten än tar in.

2. Nedskjutningen kan även 'bara' ha varit en påminnelse till de Nigerianer som de knarkhandlar med att inte växa sig för stora.
Det här argumentet haltar lite då jag tror att ingen av de svarta som skjöts var nigerian.
(om jag minns rätt).
_______________________

Jag tänkte imorse på den ilska Casale-borna visar när Saviano kommer på tal. Hur de skyddar eller tror sig skydda sin by....hur de vill hålla allt inom sina egna gränser.
Utåt sett skriker de nästan ut sin ilska till den uppmärksamhet hans bok och film har gett dem....sedan går de hem...
Sköljer sina grönsaker och frukter 8ggr medans de mumlar ngt om hur t.ex. tomaterna har förandrats, de smakade annorlunda för 20 år sen...
De tvättar sina nyfödda barn i mineralvatten inköpt för 5kronor flaskan därför att de är oroliga för vad grundvattnet för med sig.
Kanske tar de även emot tråkiga nyheter i form av en granne, vän eller nära släkting har insjuknat i cancer...och de förbereder sig för det omhändertagande som följer på det.

Kanske att de kommer att se sambandet i dessa vardagssaker med det de försvarar med sån ilska.
Kanske beror ilskan på att de ser detta samband och inte vet hur man gör för att komma undan...
Kanske beror ilskan på rädsla för att förlora det de ändå har...för i Casale, till skillnad mot andra närliggande byar(som min) fungerar allt, husen är fina och gatorna är rena.

Utifrån sett...

/Helene

Malena sa...

Ja, mitt perspektiv är ju helt klart bristfälligt, jag ser ju det bara genom medierna, och då ser det ut som en upptrappning... Men det jag menar är att de, också medialt på nåt vis, har opponerat sig mot en del bakslag de haft - arresteringar, uppmärksamheten och till exempel de nya domarna i Spartacusprocessen, och nu att militären satts in - genom ganska många mord, som de här männen som dödade afrikanerna i Castel Volturno utfört till exempel. Finns det inte nån slags budskap där, i vad de gjort den senaste tiden?

Jag har hört honom prata om teorin om att de vill skrämma bort afrikanerna förut. Att de vill bygga nåt slags nytt Posillipo där när det blir för mycket sopor och skit i Neapel...

Tydligen var det inte bara jag som hoppades att de skulle lägga upp programmet på hemsidan, för de har redan gjort det. Ska kolla sen.

Förresten, om du inte kan få nog av Saviano var han och pratade i Fahrenheit i Rai radio 3 i måndags, finns här:

http://www.radio.rai.it/radio3/podcast/lista.cfm?id=274

Anonym sa...

Ett sånt budskap....jaha:)

Ja, det finns såklart...de har behovet av att visa sin omgivning att staten inte skrämmer dem, så de gör det de skulle ha gjort ändå. Kanske t.o.m. att de markerade extra genom att dödsskjuta mitt i sin egen by just nu. Nonchalant sådär och mitt 'framför' polis och militär!

Om det nya Posillipo...jäklars hemskt att de gör ngt staten, regionen och staden borde göra. Att sanera ett i grunden redan vackert område...kanske även organisera ngt som renar havsvattnet och stränderna där så att vi slipper köra i 3 timmar för att kunna bada!

Btw
Jag är också en Zlatanälskare...
Kan man låta bli:)

/H

Malena sa...

Nu har jag sett Matrix. Han var toppen, som vanligt. Man blir glad av att han är så himla bra, det är en sån tur att han finns, samtidigt är det otroligt sorgligt för Italien att han vill ge sig av. Det känns som ett stort nederlag för landet.

Det var nog det jag kände när jag läste Gomorra förresten - hans mjuka och samtidigt vreda röst, man blir lycklig av att ha upptäckt en så bra bok, samtidigt blir man så illa berörd av vad den handlar om.

Hur är det i din by? Sköljer du grönsakerna åtta gånger?

Zlatan var lagkapen för Sverige i lördags. Stort.

Anonym sa...

http://tv.repubblica.it/copertina/saviano-fatti-i-fatti-tuoi/25227?video

Vet inte om det postats innan, men deprimerande helt klart.

/D

Malena sa...

Jag hade inte sett det. I Matrix var det också reportage från en skola där de sa liknande saker. Deprimerande, och man kan förstå hur det blir så. Det kan inte vara lätt att stödja Saviano som tonåring i en gymnasieskola i Casal di Principe. Det kanske är det svåraste stället att göra det på? Men som han sa i programmet igår så tvingas de nuförtiden ta ställning, vart de än kommer, det går inte att blunda. Jag antar det är ett framsteg i sig, även om de tar ställning på det här viset...

Men allt det där vet ju Helene mycket bättre.

Anonym sa...

Det är klart det är deprimerande att Saviano lämnar landet.
Men dessvärre är det logiskt.
Väldigt många utredningar om maffian, vare sig det är Cosa Nostra, Camorra, N'dragheta(eller hur fan det nu stavas) leder uppåt.
Leder in i det "vita" samhället.
Så var det med Faclones utredning som i slutändan fick Andreotti på fall, Calciopoli är ett annat exempel.
Då är frågan, i ett land oförmöget till förändring, varför skulle Savianos bok vara annorlunda?
Saviano är budbärare som faktiskt har levererat hemska nyheter. Jag är den förste att beklaga men priset är logiskt.
Italien kan inte förändra sig. Åtminstone inte än, däremot har hans beslut skapat en debatt (för första gången rejält på länge?!), grupper har bildats på facebook, etc,etc.
Vad det leder till är svårt att sia om.
Men med tanke på att jag är cynisk tror jag att det kommer vara som vanligt om några veckor igen.

Malena sa...

Jag tycker man måste säga att det är fanstastiskt vad Roberto Savianos ord åstadkommit, som bara är ord. I artikeln häromdan berättade han att när fem invandrare på nittiotalet skjöts ihjäl i Pescopagano blev det en liten artikel i tidningen. Den här gången, efter Castel Volturno, satte regeringen in militär i området. Denna förändring har Italien varit kapabel till. Roberto Saviano kommer från Italien, och hans bok, hans läsare, har inifrån Italien förändrat folks sätt att tänka.

Det är nånting, tror jag.

Men hur stort det än är är ord bara ord. Gomorra han kanske gjort att åklagare och polis har fått mer utrymme i sin kamp mot maffian, fler människor mobiliseras i olika sorters arbete mot maffian. Men förändringen som ska till är ju enorm. Självklart kan en bok inte GÖRA förändringen, den kan bara börja den.

Samma regering som satte in militär mot dem, har en medlem, Cosentino, som nu fem pentiti pekat ut som involverad med Casalesi-klanerna. Och ingen bryr sig.

Så jag vet inte om man får bevis för en romantisk tro på ordets makt av Saviano, eller om man ska vara cynisk över hur oöverstigliga hindren för förändring verkar vara.

Om man är med på Savianos resonemang om den roll såna här organisationer spelar i den globala ekonomin, handlar det ju förresten inte bara om Italien som ksa förändras.

Malena sa...

Lerneby, och alla andra, artikeln som jag sa till dig att läsa häromveckan finns översatt på expressen kultur idag.

http://www.expressen.se/kultur/1.1336191/saviano-lang-version

Anonym sa...

Om skolan...
Deprimerande men inte förvånande att det viktigaste för ungdomar +13 är att de inte längre kan köra moped utan hjälm och det är Savianos fel....nästan lite gulligt, men på fel sätt.
Och i just den här lilla detaljen så kommer det typiskt italienska fram....sålänge 'jag' har det bra, vill 'jag' inte bli störd.
Just den skolan som filmats är också välkänd för att husera bossars och familjemedlemmars barn...så där sköter man antingen sitt eller är med. Ett 'emot' finns inte! Det gäller även lärare och annan skolpersonal. Det finns hur många historier som helst om lärare som får sina bilar skadade och fuskbetyg.

Men

Jag träffar ju några av dessa barn i deras vardag och skulle kunna få mer ärliga riktiga svar om hur de verkligen tänker...och skulle jag då fråga om deras svar i den här videon så skulle jag få ett blygt skratt och ett 'det kan man ju inte säga'.
Jag är ganska säker på att mina barn hade svarat på samma sätt i den miljön...tyvärr.

Mer, mycket mer 'vergognoso' är en video med 'le iene' när vuxna och äldre tittar ner i amrken och inte svarar alls.

Om Andreotti så hör han till ett annat italienskt fenomen. Det som man ser så ofta hända med brottslingar och fuskare av olika slag...
När de blir upptäckta så blir de mediala och folkliga hjältar, ngn sorts offeraura skapas kring dem och de lyfts fram.
Detta gäller politiker, ekonomiska brottslingar, sportsmän och och präster!

/Helene

Anonym sa...

Familjemedlemmar = tillhörande Camorran.

Blev lite otydligt kanske:)

/H

Anonym sa...

Malena...
Att regeringen nu äntligen har börjat agera synligt, öppet och utåt tror jag har att göra med att Italien har fått omvärldens ögon på sig efter sopkrisen i vintras.
Även internationell media hittade hit och det de såg fick Savianos bok att bli SANN...det som innan kanske var ett 'är det så eller är det inte' blev nu verklighet.

Mycket cred för allt offentliggörande ska människorna i Pianura ha. De som äntligen vågade protestera!

/H

Malena sa...

Speciellt vergognoso är ju den där kvinnan som jobbar på skolan - hon var väl syster till nån boss Schiavone? - som pratade om att "vad har vi gjort honom egentligen? Våldfört oss på hans flickvän eller mamma?", han spelade upp det på festivalen i Mantova också och verkade väldigt skrämd av det. Jag fattade först inte hotet bakom, men han förstod ju det som att "vi har inte gjort det men vi skulle kunna". Hon jobbar alltså på skolan...

Ang. Pianura: Undrar vilken roll protesterna från afrikanerna också spelade. Innan dess var ju storyn överallt att de var droghandlare som inte rättat in sig i ledet på ena eller andra sättet.

Saviano berättade ju att de gått tillbaka dagen efter och städat upp efter sitt upplopp! Fin historia.

Malena sa...

Vad säger folk i din omgivning om afrikanerna? Glömde jag fråga Helene. I medierna har det varit många rasistiska kommentarer.

Anonym sa...

Savianos ord blir bara viktigare och viktigare...just för att ställa åsikter till rätta. Han sätt att uttala orden, ilskan man kan skönja bakom dem....träffsäkerheten i det han säger, värmen med vilken han uttalar dem...allt ihop.

Att en präst och ngn till, samma dag skjutningarna var, talar om att dessa afrikaner var ordentliga...fastnade inte i kamerans alls, kommenterades knappt förutom med en snabb fras av Santoro i hans program. Savianos varma ord berör och skapar opinion och när han sa det häromkvällen, så tror jag att det gick in, äntligen, hos alla.

Uppstädningen ja...det var fint.

Han har ju det där extra, som får en att tänka 'ja, precis så är det ju' som t.ex. det du skrev ovanför ngnstans, att Casales invånare nu måste ta ställning när de åker ngnstans, inriker eller utrikes...'är du för eller emot?' är frågan de möts med!
-----------------

Jag läste översättningen i din länk ovan och vill bara lägga till att byarna dessa 2 bossar antas gömma sig i är byar man åker igenom på mindre än 5 minuter.
-----------------

Grönsaker sköljer jag j-a ordentligt och försöker att inte köpa regionalt...även om det är svårt att få tag på och att de antagligen fuskas med lapparna där ursprunget står.
-----------------

Sen blev jag så j.a ilsk igår, efter att nyheterna visade på hur Saviano stöds av politiker mm och såklart nämns Berlusconi 'in persona'....
Ingen journalist som kommer på att fråga honom var hans gåvo-mozzarella kommer ifrån?

/H

Anonym sa...

Om rasism...jadu, de är verkligen konstiga italienarna:)

De kan häva ur sig de mest rasistiska kommentarer och i samma ögonblick ge sin sista tallrik mat till en behövande färgad.

De kan se färgade som smutsiga för att de bor 20 stycken i ett litet rum...och här missar de sambandet invandring/integrering helt.

Men ja, rasismen har ökat från att vara nästan(betoning) obefintlig till att bli till just rasism.

Här är det till stor del medias/nyheters fel, då det de senaste åren har betonats varje gång det är en invandrare som begått ett brott. Namn, ursprung nämns som första viktiga detalj...gärna i samband med illegal och drog, alkoholpåverkad. Detta varje dag sen en tid tillbaks. Såklart att detta hjälper till att bygga upp rasism!

"En albansk eller annat ursprung man, namn+efternamn, utan uppehållstillstånd och alkoholpåverkad körde idag på en gravid kvinna(eller annat brott)"...är en vanlig mening på nyheterna idag.
Om den italienska 14åriga killen, som utan hjälm och körkort, körde på en gammal pensionär i korsningen här utanför....hörde jag inte ett dugg.
Alla maffiabrott hamnade ännu mer i skuggan under denna period...skönt med invandring som tog bort fokus från den egna brottsligheten:/

/H

Malena sa...

Tyvärr kan man väl se liknande tendenser i stora delar av Europa, också i Sverige, vad gäller rasistiska strömningar som eldas på uppifrån. Italien måste vara det mest extrema exemplet, och också där medierna är tydligast styrda av makten.

Men afrikanernas protest, hur reagerar folk på den? Som Saviano säger så gjorde de ju faktiskt uppror mot camorran - trots att de har barn och så vidare att vara rädda över - vilket italienarna själva inte gjort. Det har varit många kommentarer i medierna från "vanligt folk": typ "för en gång skull har de (camorran) gjort nåt bra, de (afrikanerna) tar våra jobb" och så där. Men jag tänker att, det är fruktansvärt att säga så, men det är en sån där sak som man säger, jag vet inte hur djupt såna tankar går eller hur utbredda de är.

Ja, politikerna... Speciellt eftersom den här Cosentino kommer från Casale, och har kontakter med just de klanerna som är på tapeten. De enda som uppmärksammar det är l'Espresso. Knappt Repubblica som är samma företag. Märkligt.

Berlusconi skrev i sin hälsning till Saviano om hur de sanerat Kampanien från sopor och tänker göra det samma med den organiserade brottsligheten. Det låter ju inte som en särskilt trovärdig försäkran...

Anonym sa...

Våra gator är fortfarande fulla med sopor:)

Om afrikanernas protest så uppfattades den mer som en protest och ett krav till regeringen på att inte blunda för det brott som begicks, alltså inte en protest mot Camorran i sig.....iaf inte just då.
Börjar de protestera mot Camorran och Camorran i sin tur börjar straffa de som organiserar dessa protester....genom att antingen mörda direkt eller att stänga av boende och arbetsmöjligheter för invandrare så vet jag inte om protesterna skulle fortsätta. Kanske blir de lika tysta som de var innan?

Med detta vill jag inte säga att deras protest har varit onödig....tvärtom!

Tyvärr och cyniskt nog så tror jag att regeringen reagerar och har reagerat enbart för att de har omvärldens ögon på sig och måste visa ngt. Vilket de ju har gjort genom att de skyldiga snabbt letades upp och arresterades. Visste de redan innan var de befann sig? är min tanke om det...

/Helene

Anonym sa...

Som svar på frågan....
(faen då, inga svar är enkla så jag svävar ifrån hela tiden)
Så har de direkta reaktionerna varit blandade.
Från de man sett på tv'n, alltså de mer rasistiska och nästan avundsjuka 'Varför reageras det på när svarta mördas och ingen har brytt sig om våra döda under alla dessa år' till medgivande nickningar 'det är så man gör'!

Enkelt uttryckt:)

/H

Malena sa...

Ja, det kanske är lite önsketänkande att det var riktat mot camorran... Men Saviano lyfter ju fram deras reaktion som nåt unikt. Det utlöstes ju ändå av camorrans mord.

Jag intervjuade Saviano förra året, just när laziosupportern Gabriele Sandri dödats av en polis vilket utlöste upplopp i Rom om du minns, och vi pratade om vad folk protesterar mot och inte, och han sa att när camorran dödat någon händer inget, mer än nån behärskad gest på begravningsdagen eller så. För att motståndet mot maffian är svagt, oorganiserat, och att maffian inte engagerar tillräckligt mycket, den upprör inte folk. Den här gången visade de ändå öppet sin sorg och vrede över dem som camorran dödat, även om det mest var riktat mot staten.

Jag är antagligen väldigt naiv nu, men jag fattar inte exakt varför polisen inte tar Zagaria och Iovine. Jag fattar att befolkningen skyddar dem, men om Roberto Saviano vet var de är vet ju polisen var de är. Har de inte tillräckliga resurser för att kunna gripa dem?

Vad gör du med dina sopor då, när ingen kommer och hämtar dem?

Anonym sa...

Jag tror att det hittills har varit svårt att protestera mot Camorran för att befolkningen på ngt sätt har varit utlämnade åt sig själva att hantera det som har med Camorran att göra.
Detta har skapat ett eget-skötande samhälle där var och en ser till sitt eget bästa. Deras förmåga att agera i grupp och se framåt är ngt sekundärt...allt är för dagen!

Just Casale är ju så proppat av släktingar och vänner till Iovine, Zagaria och Schiavone mm att det inte finns ngn att vända sig till...ngn som inte på ett eller annat sätt har gjort sig beroende eller ekonomiskt tjänat på ngt som har med camorran att göra. Denna eviga korruption som finns inom alla ämbeten här.

Kanske att det inte alltid har med camorran att göra...men en kommunanställd som småfuskat till sig fördelar lite här och där eller hjälpt till att förenkla maffiahandlingar kanske inte är världens mest effektiva promotor för att hjälpa till i aktioner mot illegala affärer.

Att det finns en speciell del inom polisen som arbetar med maffiabrotten har ju sina orsaker också. Deras handlingar och val brukar helt mörkas för de lokala poliserna/karabinjärerna...som alltså anses vara korrupta.

Om Zagaria och Iovine så vet man kanske bara just det...att de befinner sig i de byarna. De kanske flyttas runt till olika gömställen eller så lever de helt öppet och därmed anonymt i nån större italiensk stad. Kanske är det sån information man får i efterhand 'x och y har varit i sina byar i flera månader'. När väl den informationen har läckt så brukar den inte vara aktuell längre och därmed ofarlig att tala om!
Alltså inget som har med resurser att göra...

/H

Soporna....samlar vi på hög på lämpliga(?!) ställen och hämtas kanske varannan vecka. Ibland tar det nån månad och militärns lastbilar rycker in som hjälp och rensar...

Malena sa...

Rensas gatorna någonsin upp då? Eller ligger det sopor hela tiden?

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja skriva ngt snällt som att gatorna våra har haft sina glansdagar....men det har de inte:)

Ibland beroende på sopbilar som fått åkförbud av camorran, ibland kommunen som inte betalat sopfirmorna/åkarna och sen har det tyvärr alltid funnits idioter som slänger sina sopor varhelststans:/

Har ni hört inrikesministern Marroni göra bort sig genom att i ett tal tala om att det är staten som sköter maffian och brottsligheten, inte Saviano.
Undrar om han menade att Saviano ska sköta sitt:)
Senare på kvällen hörde jag att politiker hade bett om ursäkt, han hade menat ngt helt annat. Tyvärr missade jag vem den ursäktande politikern var...

/Helene

Malena sa...

Det var Maroni som sa att han blivit missförstådd.

Förresten blandade jag ihop lite om vem som ger mozzarella till Berlusconi. Det är inte Cosentino utan en annan politiker som samme boss pekar ut, Luigi Cesaro, han är ledare för PDL i Neapelregionen och enligt kollaboratören "un fiduciario del clan Bidognetti". Så här ska Berlusconi ha sagt om mozzarellan som han får av honom:

''Gigi, la tua mozzarella la mangio perché so che i tuoi amici la fanno con cura. E non ti farebbero mai un torto'".

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den här frågan och den är kanske vår att svara på, men, hur märker du av camorran? Rent konkret? Behöver du bete dig på nåt speciellt sätt, ser du saker som händer eller personer, eller...?

Malena sa...

Sorry, Neapels provins, provincia, och Cosentino är motsvarande i regionen Kampanien.

Den ene Bidognettis man och den andre Schiavone...

Anonym sa...

Ja, Napoli vann i lördags och tamejtusan om inte Inte vann igår med. Lite sämre för romlagen visserligen men vad är 3-1 mot....(trumvirvel)...0-4?
/Lerneby

Malena sa...

Vet inte vad du pratar om Lerneby.

Anonym sa...

Nä, jag förstår. En släng av den klassiska italienska förträngningen ..../L :)

Anonym sa...

Ett 'r' var det ja:)...faen, vad såna felskrivningar stör mig ska du veta, inte hos andra, men väl när de görs av mig!

Jaja...jag hänger med för lite när det gäller fotboll men rebusar/gåtor är ju kul. Menar Lerneby kanske romlagens resultat? Och att Lazio klarade sig med ett bättre sämre-reultat än Roma?

Mitt svar på det blir enkelt och kort...
IBRA:)

Menade Lerneby ngt annat så blir mitt svar ändå detsamma!
______________________________

Om Camorrna i vardagen så tänkte jag först att personligen så berörs jag ju inte...men det räcker att tänka ett steg längre...

Människor jag har träffat som på ngt sätt har hamnat i beroendeställning till ngn och som sedan har avkrävts en gentjänst. Dessa gentjänster kan vara vad som helst...gömma vapen, droger, person på flykt eller 'bara' assistera t.ex. förare/sällskap vid mord. De som utför dessa gentjänster inbillar sig på ngt sätt att de står utanför klanen...eller egentligen vet de ju, men de gör det iaf.

Människor jag har varit ute med, på restaurang, dop eller annat.
Människor vars familjer nu står ensamma eftersom de sitter inne, människor som var egenföretagare och egentligen inte MED i klanen. Alltså inte avlönade på ngt sätt...om det nu gör ngn skillnad för er svenskar:)?

Första året jag bodde här(+20 år sen) så mördades min mans bästa vän. Han skjöts ner på en strand...framför sin tjejs ögon. Hans enda brott var att hon hade varit tillsammans med en maffiaboss' son innan hon träffade honom.

För ngt år sen förolyckades föräldrarna till några vänner...inget vet egentligen varför, men det sägs att de vägrade betala det de avkrävdes. Deras söner har tagit över firman och verkar ha det lugnt.

De flesta byarna kring Casale har ju sin egen boss/comandante di zona...men de flesta verkar sitta i fängelse. Så lite kaos har ju alla arresteringar de senaste åren skapat.
Många utförda tack vare Carmine Schiavone och den Spartacus-process som har pågått i flera år.
En viss 'disordine' blir det också om ngn av dessa 'små'bossar mördas och de inte har ngn son som tar över...eller som i grannbyn här, en son som inte 'duger' ngt till.
____________________

Som förälder...mitt val var att skriva in min son(13) i en skola i Caserta så långt från Casale som möjligt. låter som en sorts byrasism som egentligen inte hör mig till...men ändå. Det hjälpte förresten inte.....skolbussan är full av dem:).

Jag har pratat mycket med mina söner om det här...och hur lätt det är att hamna fel. Vi diskuterar vad som är mänskligt okej och vad som inte är det. Vi diskuterar om kärlek för sitt land, jord, by och de marker vi bor på och vilka uppföranden som följer på dessa känslor.

Barnens kusin, när hon började gymnasiet, fick massa nya vänner i Giuliano....hon blev förbjuden det umgänget för att den var för nära 'fel' familj.
Massa såna småval vi gör i vår vardag...

Andra föräldrar gör andra val...en vänners dotter som nyligen har börjat dejta...medveten om att det är en son till en boss.
Det finns så mycket av 'både och' här...

Savianos ord 'Man är för eller emot' börjar få sin tyngd.....och om man hittills varit emot i tysthet genom de vardagliga val man gör så kanske det är dags att vara det även utåt.

Vilket är svårt...verkligen svårt för befolkningen här. För sålänge jag 'babblar' om hur det borde vara, vad som är rätt och fel, hur viktig Saviano är mm osv så handlar det ändå om en utomståendes ord, de ler lite överseende mot mig/varandra, de låter mig hållas...
Det här är ngt jag ändå inte kan förstå...

Nu har jag ingen aning om, om jag svarade på frågan eller inte:)

Tja
/Helene
Blev för långt för att jag ska orka kolla stav- och meningsuppbyggnadsfel, ni får klaga om det är ngt!

Anonym sa...

vilka makalösa inlägg det är på den här sidan... tusen tack!

Malena sa...

Helene, du formulerar dig mycket bra. Dina svar förtjänar egentligen ett större forum än det här bloggkommentarsfältet, men jag är glad att du skriver dem här.

Jag kom att tänka på en annan sak, för de där ungarna i klippet från Repubblica säger, vilket Sandokans far också sagt i ett inslag i Le Iene, att Saviano kommer från Secondigliano. Det verkar finnas en speciell självbild hos Casaleborna som lite "finare" än andra, stämmer det?

Och, så kom jag på att Saviano nämnt nån gång att de har nån slags märklig, antik kvinnosyn i Casale, att alla tjejer liksom måste "tillhöra" en man, och man måste till exempel göra okej med en tjejs kille innan man tilltalar henne, för att inte brista i respekt mot honom. Nåt sånt. Vet du nåt om det?

Den där Lerneby håller på Lazio, och eftersom jag håller på Roma som förlorade med 4-0 försöker han reta mig för det. Att säga Ibra är annars rätt svar, det vill säga om man inte håller på Roma...

Anonym sa...

Ett annat fint namn att använda i ret-sammanhang är Behrami.


Helene: fantastisk läsning. Mycket intressant.

Malena sa...

Apropå banderoller så var det inga i Napolis match, men Torinos fans försökte få tillstånd att visa upp "Saviano uno di noi". Har försökt hitta nån info eller bild om de verkligen gjorde det, det var nämligen osäkert om de skulle få tillstånd eftersom man måste anmäla banderoller en vecka i förväg nuförtiden. Men jag hittar inget.

Anonym sa...

Det finns öht en skyddande sfär kring begreppet Casalese...det räcker alltså med att bo i Casal di Principe för att tillhöra den sfären.
Jag har alltid hört meningar med innebörden att man inte tjafsar med en Casalese.

De har en attityd som överlägsna som kommer från just den här säkerheten.
Ekonomiskt överlägsna känner de sig också eftersom den byn är mer upprustad än sina grannbyar...det kommer in mer pengar dit helt enkelt.

Just Secondigliano kanske kan ses som ett Kampaniens miljonprojekt...men jag kan för lite om den delen för att uttrycka ngt speciellt.
Iaf så är det inte bara Casalesarna som ser ner på det området...jag har alltid hört bara nedsättande ord om det och om befolkningen där.
Tydligen ska det vara farligt att ens åka in i området...men såna fördomar tar jag lätt på eftersom samma sak sas om min förort när jag växte upp.
Jag har varit där 2ggr bara och det för att jag har kört fel och fastnade i deras krångliga gatsystem...och levande ut kom jag ju:)
_____________________

Synd att Neapel inte hade en banderoll...de hade ju kunnat ha en organiserad av dem själva t.ex...
_____________________

Sen har jag tänkt på Berlusconi och hans j-a gåvomozzarella:)...
Nu har jag observerat deras gåvosystem i över 20 år och jag har hittills inte sett att en sådan gåva ges utan att det på ngt sätt finns en 'det här kommer jag att tjäna på' eller 'tack för hjälpen' inblandat.

Man ger liksom en 'attenzione' i gåvor som mat, tekniska prylar eller annat. Detta görs helt öppet...räknas inte ens som mutor.
Som exempel på låg nivå så kan jag ge min svärmor....som bara måste ge husläkaren en påse med socker&kaffe, mozzarella eller kött när han kommer på hembesök.
Och jag påpekar att hon faktiskt inte behöver, det är hans jobb...
Jamen lite sånt kostar ju inget, tycker hon, och man vet aldrig när man kommer att behöva hans hjälp lite extra.
Och jag, lite svenskt sådär, tycker ju att han kan köpa sin mat själv:) och att man inte ska behöva smörja ngn för att få uträttat saker man har rätt till...

Det här var ju ett exempel i smått....men det är samma sak....hög som låg, detta smörjande överallt!

/H

Anonym sa...

Målfester är alltid lika kul att titta på...
http://www.youtube.com/watch?v=iJipYDIEt8I

Malena sa...

Nej, alla målfester är inte roliga.

Det här tjänster- och gentjänstersystemet kan till och med gå så långt att folk köper ett helt flygbolag, som Alitalia.

Anonym sa...

Målfestlänken var min...
Fast de snyggaste festa-armarna har ju Zlatan!

Absolut funkar systemet så...så det är ju inte bara Camorran som använder sig av ett system. Vore det inte för politiker som i sig antingen är naiva, blinda/blundabenägna eller korrupta så skulle kanske det system Camorran har byggt upp inte fungera.
Det är därför jag ser t.ex. sopkrisen som ett stort politiskt misslyckande.

/Helene

Malena sa...

Ja, jag har tänkt pådet där, att ordet "system" verkar vara centralt. Ofta säger man "il sistema Italia", när man pratar om den korrupta fotbollen säger man "il sistema calcio". Det är ju inte bara maffiorna, utan olika verksamheter bygger upp sina system, som i och för sig har sina egna regler och hederskoder, men de regelsystemen är ofta inte kompatibla med statens lagar och kan visa en ganska stor arrogans gentemot dem.

Co'Sang har några textrader apropå upploppen i Paris förorter för några år sen:

"la Francia si atteggia ma lì non esiste sistema che paga stipendi/e i peggiori non stanno insieme a chi fa le leggi"

De menar ju camorran med "sistema", men man skulle kunna tolka det i en vidare bemärkelse. Kanske är det först när de här systemen inte längre klarar av att "betala lönerna" som folk kommer göra uppror mot dem.

Anonym sa...

Va' fint Savianos tacktal var!

Sen undrar jag, lite cyniskt sådär, om det är samma politiker som uttrycker sitt stöd för det han gör och som hjälper till med tystnaden kring Cosentino. Hjälper till genom att inte kommentera eller föra fram den frågan mer offentligt.
_________

När Camorran inte längre kan betala löner, pensioner eller bjuda gentjänster så kommer de inte heller kunna ställa krav på ngt.
Men hur bryter man ett så väl utvecklat ekonomiskt 'beroende'mönster som det här?

"Ekonomi är makt" gäller speciellt härnere och hur stoppar man deras inflöde av pengar när det alltid finns 'någon/några' ngnstans som tjänar på att de kan utföra sina affärer så smidigt som möjligt...

/H

Malena sa...

Har du märkt att det blivit en liten Akademi-debatt kring Saviano i Sverige, Helene? Jag vet inte om det spelar så stor roll vad Svenska Akademin säger egentligen, men om dess ständige sekreterare kan uttrycka en sån här uppfattning som saken, då finns det nog ganska mycket kvar att förklara.

http://www.expressen.se/kultur/1.1341116/saviano-en-polisfraga

Förresten, här är ett kärt klipp med Zlatan när han pratar om sin hembygd, eller vad man ska säga.

http://www.svenskafans.com/fantv/clip.asp?id=6883

Anonym sa...

Han, Horace, kanske inte förstår?
Iaf så blandar han ihop det väldigt och det blir motsägelsefullt.

Orden liknar de ord Maroni senare bad om ursäkt för...ord som förminskar(medvetet?) det Savianos ord betyder och det han har gjort för den här regionen!

De "herrar" som har mordhotat Saviano är väldigt måna om sitt internationella anseende och vad passar dem bättre än artiklar som den Horace har skrivit. Ord som manar till tystnad!

Italienska politiker behöver inte stöd i sin kamp mot kriminalitet, de behöver krav på sig....krav från omvärlden, från offentliga personer. Detta bl.a. genom och från media och kanske speciellt från den grupp som Saviano själv tillhör...Författare!
Det är inte lätt för politiker här att agera eftersom deras egna är inblandade...då är det lätt att låtsas om ingenting 'det där får rättsväsendet' sköta.
Ett rättsväsende som är beroende av att det offentliga stödet sätter press på staten. En press som gör att det blir ok för dem att nå de som är onåbara genom sina titlar t.ex.

Och för mig ÄR det att värna om yttranderätten att stå vid Savianos sida efter att han har blivit mordhotad.
Det är ju inte bara politiska ledare som hindrar människor att komma till tals!

/Helene
(skrev detta som kommentar under artikeln, men upptäckte att loggning behövdes...så jag postar det här)

Malena sa...

Jag gissar att Engdahl helst vill göra det omöjliga och undvika att ta ställning i eller befatta sig med frågan, och försöker rättfärdiga det. Om han verkligen tror på det han skriver så har han inte fattat nånting, eller vet han ingenting. Inget av alternativen ser särskilt bra ut för nån i hans ställning.

Men häromdan verkade Akademien få kalla fötter, för då bjöd de in Saviano att hålla en föreläsning i Stockholm. Ett steg i rätt riktning, men fortfarande rätt svagt.

Intressant ändå att till och med här borta i Sverige kan det vara en kontroversiell fråga för Akademien (eller hur det ska stavas) att säga nåt om. Det är kanske ett bevis för att det verkligen är en sak som berör oss alla.

Anonym sa...

Hej Malena...igen och om du ser det här:)

Jag ser datumet på våra kommentarer och tänker på vad tiden går...och hur mycket Savianos bok har betytt för mig. Den initierade absolut ngt hos mig...tankar om mina barns framtid och ett nästan påtvingat uppvaknande av hur jag sakta men säkert flöt in i den miljö som man lever i därnere.

Så....egentligen skriver jag bara och tackar för det vi skrev och var jag är nu, idag...= hemflyttad sen 3 veckor tillbaks och förhoppningsvis en ny början för mig och son/söner!

Om du inte längre har min mejl så är den...
helene.palovaara@live.se

Och skulle Saviano komma till Sverige så informera mig gärna!
/H

Malena sa...

Hej Helene, vad kul. Jag skickar ett mejl.

Skicka en kommentar