tisdag, november 08, 2005

Med saken att göra

Junivallen har ju spårat ur lite. Den brukade vara intellektualiserande och oprivat. Nu handar den om Francesco Totti och hans son. Min pappa och bror gjorde den till forum för nån slags offentlig familjediskussion och en massa hammarbyare kom med sitt gemyt och korrumperade min musiksamling med brittisk åttiotalsrock.

Det gör inget, för det är ju bara en blogg och jag råkar vara den som bestämmer vad den ska innehålla. Jag brukar oftast bestämma att den ska handla om fotboll, fast inte så mycket om själva spelet utan om sånt som har med det att göra.

Det är annars ganska vanligt att folk säger ”det har inte med fotbollen att göra” om olika saker. Jag brukar reagera på det. Så när jag läser en notis om att Henke Larsson uttalat sig om folket på läktarna som gjorde apljud så fort Samuel Eto’o fick bollen i en match i söndags, tar jag fasta på det minst viktiga han säger. Nämligen: Det har inte med fotboll att göra. Varför säger han så? Vad har rasism med att göra egentligen? Blir rasism rätt om det har med saken att göra?

Finns det något annat område än sporten där man resonerar sådär? Som om resten av samhället kommer in och solkar ner sporten med våld och rasism och annat oönskat.

Det är väl klart att, i det här fallet rasism, har med fotboll att göra! Det hände ju på fotbollsstadion, under fotbollsmatchen, det var fotbollspubliken som hånade en fotbollsspelare. Nej, fotbollen är kanske, förmodligen, inte ensam ansvarig för vad som hände, men nog har den med saken att göra.

Jag vet att Larsson inte menade så mycket med den lilla meningen, och jag tycker annars det var väldigt bra att han sa ifrån. Men jag brukar hänga upp mig på sånt där, som sagt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom att rasism är ett samhällsproblem och fotbollen är en del av samhället så bär den ett ansvar om den tillåter vad som dessvärre har blivit allt vanligare i spanska ligan; rasistiska klackar.

Så vad göra? Tja, varför inte bryta matchen om det fortsätter och ge segern till det utsatta lagets fördel.

När det gäller Henkes uttalande så kan det ju också tolkas som att han menade att det är just ett samhällsproblem. Och att han skiljer samhälle och fotboll åt.

Ber samtidigt om ursäkt för att jag på ett gemytligt sätt har korrumperat din skivsamling...

..därför länkar jag till en sida som är garanterat befriad från allt vad brittisk åttiotalsrock heter. Men med en lysande jukebox.

Malena sa...

Haha, du behöver inte be om ursäkt för det, det var bara trevligt.

Jag tolkar det just som att han skiljer samhälle och fotboll åt, och jag tycker det är konstigt att tänka så, som om fotbollen kunde vara någonting opåverkat av omvärlden, att det vore önskvärt.

Studiomannen sa...

I världens bästa fotbollsbok, Fever Pitch, resonerar Nick Hornby mycket kring rasism. På ett hejdlöst roligt sätt mitt i all bedrövelsen. För 20 år sedan var Evertons supportrar särskilt hopplösa. Apljud mot alla svarta spelare. Speciellt John Barnes i Liverpool. Hornbys förslag var att Evertons målis Neville Southall helt enkelt skulle gå av planen om han hörde apljud. Då skulle problemen lösas på stört. Förresten, John Barnes - vilken lirare.

Anonym sa...

Fast är man tillräckligt många går det ju att lösa de här sakerna internt. Jag minns att det fanns ett gäng rassar i bajenklacken som ägnade sig åt apljuden i början av nittiotalet, de blev på ett mindre vänligt sätt tillsagda att ge fan i det. Tack och lov funkade det. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas några rassar kvar i bajenklacken.

Och så var det det här med länken som ursäkt: www.johnnycash.com

Håkan Wickström sa...

Jag hade ingen aning om att den här bloggen bara var för Hammarbyare men jag kan helt klart konstatera att något har hänt på Råsunda. Fråga Martin Dahlin eller Pagge eller Moses Nsubuga hur det var förr. En attitydförändring, tror jag det är.

Därför känns det otroligt larvigt när pressen försöker göra en rasistpryl av banankastningen till Dembo Touray. Varför sa de aldrig nåt när vi kastade bananer till Kjell Frisk eller Thor Andre Olsen?

Malena sa...

*Jag var visst lite okänslig, så, klargörande: ingen behöver be om ursäkt för sina låtförslag, de var väldigt trevliga allihopa, och alla oavsett klubbtillhörighet är välkomna att läsa och kommentera Junivallen hur mycket de vill.

*Vilken Flash-dröm den där Johnny Cash-sajten var! Skitsnygg. Och ja, väldigt trevligt att man kan lyssna.

*Är attitydförändringen på Råsunda till det bättre eller sämre, menar du?

Anonym sa...

Aj då, jag ber om ursäkt för att jag bad om ursäkt ;-)

Visst är sajten vacker, en annan vacker sajt (om än inte lika lugn)är:

www.primalscream.org

Carl Arenlind sa...

På tal om Johnny Kontant kommer det, hoppas hoppas, komma en grej med anknytning till honom i GBG, efter årsskiftet. Kan bli hur coolt som helst.

Japp, det har med fotboll att göra.
Vad var det salig Mats Hård skrev? Livet är ett sätt att förså fotboll. Eller om det var tvärtom.

Håkan Wickström sa...

Det har blivit mycket bättre. Man ju sakna en del andra saker från den tiden men aldrig slentrianrasismen.

Malena sa...

Det var väl det jag tänkte. Men jag förstår ändå inte kopplingen till bananerna. Även om läget blivit bättre när det gäller rasism kan man väl fortfarande diskutera frågan?

Skicka en kommentar