onsdag, april 08, 2009

Tra le macerie finito il profondo e ingenuo sforzo di rifare la vita; il silenzio, fradicio e infecondo

Idag ger Francesco Totti  sin inte komplett oväntade syn på frågan om att satsa på egenuppfostrade spelare i sin Corriere dello Sport-artikel, när han skriver om derbyt.

Derbyt för mig är alltid en speciell match, då jag alltid föröker göra mitt allra bästa. På lördag kommer väldigt få spelare som är födda i Rom vara på plan. Jag hoppas att man en dag kan återgå till att spela derbyt med många spelare som precis som jag kommer från ungdomssektionen.
Han börjar såklart med att skriva långt om jordbävningen i Abruzzerna. Han menar också att det efter nåt så tragiskt är svårt att börja prata om sport, men sporten kan kanske också skingra tankarna en stund också hos de som har drabbats. Och han är säker på att sporten kommer göra sin del av hjälparbetet.

Kanske har sportens roll i en sån här situation också att göra med det han säger om ungdomsspelare. Om ett lag har en koppling till det samhälle som det finns i, då kanske det också kan vara relevant på någon kant när en tragedi händer. Huruvida det är det man ska ha sport till eller ej vet jag nog inte riktigt, men även om Francesco Totti låter nostalgisk och konservativ, verkar den ha någon sådan funktion fortfarande i Italien.

Det är sorgligt att de ska behöva vara så vana vid katastrofer i Italien, när det finns tekniker för att bygga säkrare hus och förebygga ras. Men det är mitt i allt ett vackert Italien också: varm och effektiv solidaritet överalltifrån som tar hand om och får saker att fungera. Fotbollen är också en del av den infrastrukturen, med utrasgrupper som ordnar en buss för att åka och hjälpa till, presidenter som skänker matchintäkterna till de drabbade, både Sud och Nord och många andra som ordnar insamlingar i samband med derbyt och de andra matcherna.

Jag vet inte hur jag ska säga det här för jag vill inte säga det som en tifosa mitt i derbyveckan, men nu råkar ni ju veta att jag är det. I alla fall: i det här sammanhanget är det Lazios agerande som skorrar lite otrevligt. Medan Totti och De Rossi, båda två från Rom, åtminstone visar sig känsliga för frågan, alla Romas spelare skänker matchtröjor till en auktion et cetera, skärmar Lazio av sig från verkligheten på ritiro i Umbrien. Matchen framför allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar