lördag, september 29, 2007

Bara en Ibra

Jag tänkte på en grej, nu när alla tidningar skriver om Zlatan och Totti som ska mötas idag, hur vackert det vore att se dem spela tillsammans, hur Inter är Ibra-dipendente och så vidare. Men det finns ingen som helst Zlatan-effekt i Italien. Eller kanske finns det andra sorters effekter av honom, men inte den som skulle banat väg för fler svenskar i Serie A. Chippen fick vara med en liten stund, han hade mycket energi och kämpaglöd och fart men platsade inte när Roma förstärkte truppen. Då gick han till Bolton istället för nån annan klubb i landet han närmast visat upp sig i. Italiensk fotboll är alltid snabb att anamma vinnande metoder och trender. Utan att tänka efter så länge har jag bilden av att svenskarna kommit i klump till Serie A. På fyrtio- och femtiotalen och på nittiotalet, efter VM -94. Jag missar antagligen mycket i den historiegeneraliseringen, jag kanske tänker på nittiotalets svenskar som en klump för att jag är för ung för att minnas sjuttio- och åttiotalen så bra? Det fanns ju Glenn Strömberg, Johnny Ekström och så... De kanske också var delar av en svenskperiod? Då fick man bara ha tre utlänningar i laget, nu får man ha hur många som helst, en svensk är en av ligans tre eller två största stjärnor – bakom honom: ingen.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Zlatans lagkamrat Goran, också från Malmö, har visst tagit plats i Inters CL-trupp...
En liten flock svenskar var ju Italien på åttitalet också. Johnny Bråttom, Il Ciclone, i Empoli. Strömberg i Atalanta, kom dit redan 1984. Lasse Larsson i Atalanta, Hasse Holmqvist i Cesena, Glenn Hysen i Fiorentina, Robert Prytz i Verona, Dan Corneliuson i Como...
En ganska ansenlig mängd, nästan samtidigt.

Malena sa...

Ja, det var det jag nästan var inne på: Glenn Strömberg och så vidare. Sen var det ett gäng på nittiotalet som sagt. På sjuttiotalet har jag ingen koll.

Men jag tror kanske att Zlatan är så unik att man inte tänker på honom som att det skulle finnas fler som han om man letade i Sverige. Goran är kanske undantaget? Eller så är svenska spelare för dåliga. Fast de platsar ju flera stycken i Premier League, det säger de ju är den bästa ligan. Eller så har de inte rätt egenskaper för att passsa spelet i Serie A. Eller de vill kanske inte dit? Förutom Chippen.

Anonym sa...

En del, jag vill inte delta i den penismätningen själv men referera till den går bra, menar ju att Zlatan tillhör världens femti just nu bästa spelare. Däremot håller inte några gubbar på FIFA med.

Med tanke på hur bra Brolin var för tretton år sen (världslaget i VM) - hur stor chans, statistiskt, kan det finnas att lilla Sverige har fler spelare av Zlatan-klass just nu?
Å andra sidan lyckades Halmstad i somras sälja en bänkad anfallare till franska Lille på att han hade kroppsbyggnad som Zlatan samt invandrarbakgrund...
En riktig klass-spelare funkar i flera ligor. Se Nistelrooy, Larsson, Torres för att nämna några.
Sen har jag förstått att till exempel Zlatan inte är särskilt intresserad av Premier League. Larsson var aldrig intresserad av Serie A. Unt so weiter...
Men nog tusan är de kompetenta nog att spela i vilken liga som helst.
Hörde jag någon säga Sjevtjenko? Jag tror inte det är fotbolls-kompetensen som brister där. Jag tror det är språket och allt runtomkring.

Malena sa...

Alltså, den där Fifa-listan var väl veckans pseudo-händelse. Antar att det faktum att ingen känner till mer än en spelare i Liechtensteins landslag hjälpte till att göra listan till en mer intressant nyhet än matchen.

Man kan såklart aldrig isolera en spelare från sitt sammanhang, jag tror säkert att Zlatan hade kunnat spela i vilken liga som helst, men han gör ju inte det och det har betydelse att han spelar i Serie A, det säger nåt om vilken sorts spelare han är. Han har alltid velat spela där. Jag tycker såna grejor är intressantare än att komma fram till nån slags objektiv bedömning om vilka spelare som är bäst. Den här fixeringen hos folk att bestämma vem som är världens bästa fotbollsspelare eller vilken liga som är den bästa är ju mördande tråkig. Räcker med att läsa fem meningar i Marcus Birros paranoida blogg så blir man deprimerad.

Jag tror att det finns svenska spelare som skulle platsa i Serie A, fast kanske inte av samma anledningar som Zlatan. Fast ingen back, tror jag.

Anonym sa...

I rätt lag hade säkert Schleebrügge eller Edman platsat. Concha kan bli aktuell i en framtid. Hans utveckling blir intressant att följa.

Manchester United vann engelska ligan. Men jag tror Chelsea hade klarat sig bättre än ManU i Serie A. Inter vann Serie A. Men jag tror Roma hade klarat sig bättre än Inter i Premier League.
Inte för att den ena ligan är tråkigare eller sämre än den andra. Utan för att det är olika kulturer, även på plan.
Och jag tror fortfarande att fotboll går ut på att komponera rätt lag, rätt taktik, rätt coach, rätt ledning med varandra. Mer än att sträva efter störst, offensivast, defensivast, snabbast, tekniskast (vet att det inte heter så, men tyckte det var rytmiskt), fulast eller finast. Fotboll handlar om att göra fler mål än motståndaren. Punkt.

Birro är bra när han skriver om den italienska kulturen. Storyn om "det uppskjutna kaffet" i Neapel, som finns återberättad i bloggen, är lysande. Någon stor analytiker av fotboll blir han aldrig däremot.

Malena sa...

Jag tycker Birro är som sämst när han skriver om den italienska kulturen. Men jag ska inte gå in på det.

Ja, det är ju det som gör fotboll så rikt och roligt: att så många olika kulturer och sätt att göra saker får plats inom sporten och kan vara framgångsrika.

Jag har inte så bra koll på hur bra Kennedy är för de senaste åren har jag har bara sett honom spela i de landskamper han gjort nyligen, men då blev jag imponerad. Det skulle vara roligt om han kom till nån lagom bra Serie A-klubb. Men det kanske är mest av sentimentala skäl för jag känner som sagt inte så bra till hans kvalitet egentligen.

Anonym sa...

Kennedy är fortfarande Kennedy. Jag har sett honom lite på Viasat, eller vilka det nu är som visar holländska.
Lite starkare, lite snabbare, lite bättre kondition, lite klokare. Men fortfarande fräsande skott, kluriga finter, och back kommer han aldrig att bli.
Kennedy skulle nog utvecklas av att komma till Italien och få utveckla sitt försvars-tänkande och allmänna taktik-tänkande. Men jag är inte så säker på att han skulle trivas med det, rent fotbollsmässigt.
Det beror kanske lite på vilken tränare han skulle få. Zeman skulle nog kunna funka.
Jag är inte tillräckligt kunnig själv på italiensk kultur för att kunna kritisera Birro på den punkten. Eller någon annan heller, för den delen.

Malena sa...

Nej, jag menar såklart inte att Kennedy skulle bli back.

Zeman, eller Spalletti... Fast så bra är han nog inte.

Anonym sa...

Spalletti skulle nog funka också. Jag tycker ju att Kenka är bättre än Chippolino. Och det funkade ju skapligt.

Malena sa...

Chippen funkade som inhoppare och gjorde det bra men man såg ganska klart att han inte höll samma klass tekniskt som de han ersatte. Jag såg honom många gånger på plats. Nu har Roma förstärkt truppen, dessutom. Jag tror inte Kennedy platsar heller. Men i ett mittenlag kanske.

Anonym sa...

Teknik utan spelintelligens är relativt bortkastat. Att de flesta sydeuropéer har teknik som gör att mottagningarna ser ut "som om de dämpar en tvåkilos sandsäck" är naturligtvis en fördel, men bara om du har en bra idé om var du ska flytta bollen efteråt.

Malena sa...

Okej, teknisk klass var kanske slarvigt uttryckt, det jag menade med det var snarare just spelintelligens, såklart i kombination med en teknisk förmåga att förverkliga den. Romas spel bygger mycket på ett avancerat passningsspel, samarbete. Man blir knappast särskilt långvarig som spelare i Roma om man bara gör en massa tjusiga tekniska nummer som inte leder nån vart. Om du kollar på när Roma spelar nån gång så kommer du nog hålla med om att de är ganska bra på att flytta bollen.

Anonym sa...

Jo, jag är övertygad om att Kennedy skulle kunna platsa i Roma, om det vore så att han hade dragningen åt att spela där. Han har teknik, fart och spelsinne nog för att göra det. Dessutom kan han skifta position ganska fritt, bara han slipper arbeta hårt defensivt. Sen är jag inte så övertygad om att italienska ligan, med alla dess taktiska låsningar, tilltalar honom.
Därmed inte sagt att italienska ligan är dålig.
Men om Kennedy får tre likvärdiga bud från England, Italien och Spanien är jag fullständigt övertygad om att han väljer Spanien, om det stämmer med tränaren, och allt annat man måste ta hänsyn till.
Inte för att den är bättre, eller sämre.
För att den passar honom bättre.

Malena sa...

Jag tror pengarna kan spela stor roll för en spelare som går till England.

Malena sa...

Förresten, det som gör det med att till exempel Zlatan spelar i Italien tror jag är just paradoxen mellan att han är den här artisten som gilar att göra det spektakulära och spela för publiken - i kombination med vinnarkulturen och den taktiska, cyniska italienska fotbollen. Det där motståndet, motsägelsen eller lilla kärvheten, hindret, gör saken mer spännande än om han spelat i Spanien. Tycker jag, men jag vet inte om Kennedy är med på det resonemanget.

Anonym sa...

Tror man får skilja på utrymme och tid.
Zlatan behöver inte mycket utrymme, men relativt gott om tid. Jämfört med England och Premier League får man mindre utrymme, men mer tid, i Serie A.
Extrema motsatsen är ju inte Kennedy.
Extrema motsatsen är väl snarare än spelartyp som Michael Owen. Det är en spelare som behöver ytor att springa på. Men hittar han dom ytorna går det banne mig undan.

Kennedy är väl någonstans mittemellan. Blir spelet låst, och bromsas upp, står han mest och trampar på bollen. Går det FÖR fort, och blir FÖR fysiskt, är det risk för att Kennedy aldrig hinner få tag på bollen.

Malena sa...

Kennedy kanske blir just Chippens ersättare i landslaget nu.

Skicka en kommentar