lördag, april 21, 2007

Rätta mig om jag har fel

Alla jublar visst över att Adriano får två matchers avstängning för filmning efter att han föll till sig en straff mot Roma i onsdags. Själv var det första jag tänkte att ”hur kan han bli avstängd för det, domaren såg ju situationen?” Jag fattar fortfarande inte. Såvitt jag vet kan man bara använda videobilder för att diciplinera spelare efter matchen i situationer där domaren inte redan har dömt under matchen. Så står det i alla fall här, i Codice di Giustizia Sportiva artikel 31 a3, som jag förstår det i linje med Uefas regler:

Per le gare della Lega Nazionale Professionisti, limitatamente ai fatti di condotta violenta o gravemente antisportiva non visti dall’Arbitro, che di conseguenza non ha potuto prendere decisioni al riguardo, il Procuratore Federale fa pervenire al Giudice sportivo riservata segnalazione entro le ore 12.00 del giorno successivo a quello della gara.
Alltså, det av mig fetade: ”...endast våldsamt eller grovt osportsligt beetende som domaren inte sett, och därför inte kunnat besluta om...”.

I det här fallet såg domaren beteendet, och beslutade om straff. En straff som ändrade hela matchens riktning och hade kunnat göra så att slutresultatet blev oavgjort eller att Inter vänt och vunnit. Om det hade skett, hur skulle man då sett på Adrianos avstängning? Diciplindomaren säger alltså att Adriano simulerade och straffen var felaktigt utdömd. Om resultatet hade stannat vid 1–1 hade hans dom betytt att Inters poäng för oavgjort och Romas avsaknad av ytterligare två poäng för vinst, var fel och Roma borde vunnit 0–1. Vad ska man göra då? Skulle han i det fallet sagt att straffen var fel? Om Inter hade gjort ett till mål efter straffen och vunnit med 2–1, då hade diciplindomarens dom inneburit att det var fel att Inter säkrade scudetton i den matchen. En hel scudettofest skulle ha förstörts i efterhand.

Men nu är det ju lätt att stänga av Adriano och säga att straffen var fel, eftersom straffmålet inte påverkar slutresultatet. Och det är inget större avbräck för Inter att sakna Adriano i två matcher.

Nä, jag fattar ingenting. Jag kan bara få den här avstängningen till ännu ett italienskt spel för gallerierna, dessutom ännu ett beslut som anpassas efter (den politiska) situationen, inte efter en konsekvent tillämpning av reglerna.

Men, jag måste väl tänka fel? Ha missat nåt? Eller? Kan nån förklara? Brukar det gå till så här i fotboll, att en diciplinkommitté i efterhand säger att en straff var felaktigt utdömd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar