måndag, januari 01, 2007

Svårsvalt

”Vi kan välja att minnas andra saker.” Ja, sannerligen. Jag visste väl att jag inte borde ha börjat året med att titta på SVT:s VM-krönika. Jag vet ju att jag nästan aldrig vill minnas samma saker som SVT-sporten vill. Tack i alla fall för att jag fick komma ihåg den vansinniga matchen mellan Portugal och Holland och hur underbara Frankrike var mot Brasilien.

Annars antar jag att SVT:s krönikör satte huvudet på spiken. Vi väljer att inte minnas vem som vann fotbolls-VM 2006. Frågan är varför. Jag minns att jag tänkte under VM att om de blå vann så skulle resten av världen bli tvungna att ta itu med Italiens problem på nåt vis, förhålla sig till dem. Italien skulle bli våra världsmästare i fyra år, våra representanter, och deras problem också våra. Men nej. Istället väljer vi att glömma dem. Krönikan är bara ett exempel på det.

Det var VM:s vackraste historia, det italienska dramat. Den fulaste också. För ful, tydligen. För mycket verklighet? Eller varför ska man välja att klaga på ett tråkigt VM, när historien om världsmästarna finns precis framför ögonen? SVT har en vana att kalla idrottsevenemang för fester, så också i den här VM-sammanfattningen. Så jag antar att Italien förstörde ”VM-festen”? Enligt krönikören påminde Italiens seger om att fotbollen vuxit sig utanför spelet och nu handlar om andra saker. Därför ska vi hellre minnas det glada Tyskland. Jaha. Under vilken period i historien handlade fotboll inte om sådant som ligger utanför spelet? Varför är det överhuvudtaget ett problem? Och Tyskland, fanns det något land där VM hade en mer konkret politisk påverkan? Samtidigt framhålls det vackra i att det trasiga Frankrike med sina kravaller enades bakom flaggan inför finalen. Den kopplingen kan man tydligen göra, trots att kravallerna ägde rum många månader innan VM, och trots att Frankrikes senaste VM-guld visat sig vara ytligt och kortvarigt som enande nationell kraft. Men Italiens sår, som faktiskt har med själva fotbollen att göra, det är för jobbigt att se. Det ska vi välja att glömma.

Dessutom spelade Italien för bra fotboll för SVT:s krönikör. ”Fotbollen blev sämre och sämre och handlade allt mer om taktiskt spel.” Jag citerar ur minnet, sagt om finalen. Sen när blev fotboll dålig för att den är taktiskt avancerad? Varför ska vi välja att minnas bra saker som dåliga? Om man väljer att minnas semifinalen mellan Tyskland och Italien som ett bevis på att fotboll blir tråkig när spelarna är för skickliga, då... ja, då har man missat nånting. Då måste man ha bestämt sig för en förklaringsmodell innan man såg matchen och sen inte förmått att se något annat än det som förklarade ens tes. Den matchen var ett bevis på att en match som slutar noll mot noll, där båda lagen spelar taktiskt och tekniskt briljant – kan vara elektrisk, dramatisk, intensiv, utan ett dött ögonblick. Så som den matchen var. Som man såg om man tittade på den. Det var väl inte svårt att se? Man behövde inte vara Jens Fjellström för att se det. Men visst, man kan välja att blunda om man vill. Frågan är bara, fortfarande, varför.

Flygplanet har landat på italiensk mark, Fabio Cannavaro kliver ut med VM-pokalen höjd, och tevespeakern säger: ”vi kan välja att minnas andra saker”.

Åh.

16 kommentarer:

Studiomannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Studiomannen sa...

Jag har spelat in krönikan på DVD men ej sett den. Det var som tusan. Visserligen hör jag till de som stängde av TV:n när Italien fick den där straffen mot Australien, men vadå förstöra festen? Italien vann och mer är väl inte säga om det än att man ska gratta världsmästarna. Man ska definitivt göra det i SVT.

Jag höll inte på något lag under finalen mer än att jag satte en peng på Frankrike på Oddset.

Malena sa...

De sa alltså inte bokstavligen att Italien förstörde festen, det var bara mitt förslag till tolkning av varför krönikören var så negativ till Italien.

Men "vi kan välja att minnas andra saker, det sa han. Som att det var en dålig sak att Italien vann.

Malena sa...

Gott nytt år förresten!

Studiomannen sa...

Tja: jag är så gammal att jag som 11,5-åring blev vansinnig på de ruffande och fuskande argentinarna som vann mot de heroiska holländarna.

Festförstörare har vi sett förr, men eftersom det är så subjektivt kommer man inte så långt, mer än att det kanske ska hållas borta från TV-sport...

Gott nytt år själv, min vän. Och må ASR kravla sig upp överst i topp. Att AFC ska vinna PL är väl att tro för mycket...

Malena sa...

Grejen är att de italienska spelarna var heroiska och de fuskade inte.

Inget av de båda A-lagen kommer vinna sin liga, men de kommer vara snyggast!

Carl Arenlind sa...

Snyggare än Spurs blir det aldrig.

Gott nytt år!

Malena sa...

Gott nytt år till dig också, Carl!

Anonym sa...

Är det något som fascinerar mig så är kraften i italienarnas paranoia. Alltså inte att bara italienare är paranoida. Alla dessa mutanklagelser till höger och vänster och att alla är emot det och det laget. Det intressanta är att även de som gillar italiensk fotboll drabbas av det. Inte bara i Sverige, i norge, i USA, vart än jag träffar en icke italienare som gillar italiensk fotboll så är egenskapen de har tagit efter jus, paranoian...

Fascinerande!

Malena sa...

francophobe: Jag brukade knappt ens lyssna när min favvo-spelare Totti sa att Juventus fick hjälp av domarna, men efter att ha lyssnat på Moggis telefonsamtal är jag lite mer benägen än förut att tro på konspirationer tror jag.

Jag ser iofs ingen konspiration här, bara ett ointresse eller ett ensidigt sätt att se på fotboll som gör att man missar mycket. Och ett ologiskt resonemang om att fobollen "vuxit utöver själva spelet" eller hur det var.

Anonym sa...

"Grejen är att de italienska spelarna var heroiska och de fuskade inte."

Hmm, ett minst sagt märkligt påstående. Det är ju tur att de inte visar reprisen på "fällningen" i det som du utnämnt till årets mål på Trendokänsligt...

Malena sa...

Garageland är tillbaka! Jag tänkte häromdan att jag saknade dig här i kommentarerna, men du verkar ju ha väldig koll på mig eftersom jag själv inte ens minns att jag utnämnt något "årets mål".

Men jag antar att du menar straffmålet mot Australien och att Grosso föll. Jag tycker ju att filmningar är en del av fotbollen och blir mycket mer upprörd av våldsamt spel från försvarare än om en anfallare faller snyggt. Man kanske kan hävda att Grosso fuskade, jag tror aldrig vi kommer bli överens i den frågan. I vilket fall som helst så skulle jag vilja hävda att Italien var ett av de lag som filmade minst i VM. Alltså inte för att jag hade missunnat dem att vinna om de hade filmat mer, jag såg bara inte att de filmade särkskilt mycket. Och just i den matchen, mot Australien, tycker jag de italienska spelarna var som mest heroiska. De fick en felaktig utvisning, kämpade med en man mindre i större delen av matchen mot Australiens offensiv, och Francesco visade stort mod när han satte straffen under all den press han var.

Nu kom jag förresten att tänka på att att Lippi ju bytte in Totti i slutet av matchen, alltså en offensiv spelare, inte en försvarsförstärkning.

Alltså, 99 procent av tiden accepterar jag att folk inte tycker om italiensk fotboll, jag tycker till och med det är ganska roligt att få vara speciell och känna mig missförstådd. Men ibland blir man ju irriterad, och den här texten skrevs uppenbarligen i ett sånt känslotillstånd.

Malena sa...

...alltså den ursprungliuga texten, inte min senaste kommentar. Eh.

Anonym sa...

Fint skrivet!

Anonym sa...

Om man, som jag var nördig nog att göra, kollar igenom fällningen av Grosso i slow motion tillräckligt många gånger ser man att Grosso inte filmar. Han stannar upp för att undvika tacklingen, sumpar lite balans och sedan när australierns vänstra arm träffar honom över smalbenet faller Grosso.
Allvarligt talat, Grosso snurrade upp två man på läktaren, behövde bara ta en touch till på bollen för att ha bra skottläge och dessutom ett passningsalternativ inåt mitten. Istället ska han välja att filma - för att få en straff i typ 93:e minuten i en åttondel i VM?
Hinner man med dessa överväganden när man just snurrar upp folk och rimligen har mjölksyra upp över öronen? Tror man verkligen astt man ska få en straff - som italienare, som favorit mot underhunden Australien?
Å andra sidan, har man tillräckligt många fördomar mot italienska spelare menar man väl att det går på instinkt.
Go figure.

Malena sa...

Good for you, billy swan!

Och tack, Oscar Sterndahlen.

Med tanke på sättet Italien åkte ur förra VM och att samma sak höll på att hända igen i och med att de fick en felaktigt dömd utvisning mot sig i första halvlek mot Australien är det ganska fantastiskt att folk blir så otroligt upprörda över en enda situation.

Skicka en kommentar