torsdag, januari 04, 2007

Självbild

När Zlatan kritiseras i Italien brukar det oftast handla om en av två saker. Antingen är det hans heta temperament (La Gazzetta nominerade honom häromdan i sina ”Oscar”-utmärkelser för första halvan av säsongen i klassen ”svartvit film” för att han spelat bra men brutit reglerna för mycket) eller hans brist på egoism, ”elakhet”, förmåga att vara konkret framför mål. Att han gör för få mål, helt enkelt. Han har gjort sig känd som en som hellre gör en målgivade passning än ett mål. Det är ingen som ser det som ett stort problem just nu, men som något han kan förbättra. Zlatan godtar aldrig riktigt kritiken om att han borde göra fler mål utan försvarar sig alltid med att det viktiga är att laget vinner, inte att han själv gör mål. Jag tycker det är rörande hur han i i princip varenda italiensk intervju gör sig till ett perfekt språkrör för en svensk fotbollsideologi.

Zlatan hade presskonferens i går, så i dag är han i alla tidningarna. Han fick frågan om han har satt upp någon målsättning för hur många mål han ska göra. Han säger att han inte har något sådant mål utan bara försöker spela så bra han kan och då kommer också målen. Men han tillägger att en av de sakerna som allra mest utmärker hans spel – ”som ni ju alla mycket väl vet” – är att han försöker hjälpa lagkamraterna att göra sitt bästa. ”När jag spelar bra spelar också lagkamraterna bättre. Alltså ser jag fram emot det nya året med det viktiga ansvaret att bära”, sammanfattar La Gazzetta dello Sport hans ord.

Är det det som är att spela för laget?

12 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Laget vet inte Zlatan vad det är.. Är för övrigt trött på honom. Syrran skriver för fullt på sin bok om honom och jag får sitta barnvakt. Iofs underbart med systerdottern men hade hellre hängt med syrran också på min lediga dag...

Malena sa...

Du ser här hur du lika gärna kunde tacka Zlatan för att du får vara en hel dag med din systerdotter. Istället läggs allt dåligt på Zätat! ;)

Jag vet inte vad jag ville säga med det här inlägget egentligen, anatagligen mest att hur man talar om laget beror på sammanhanget. Man säger att Z inte kan spela för laget utan att specificera vad det innebär att spela för laget.

Men jag blir också trött på honom så fort jag skriver nåt, eller inte på honom utan på att diskutera honom, jag kan inte göra det nuförtiden utan att börja argumentera. Så jag vet inte varför jag gör det.

AnnaHanna sa...

Nu har du ju världens chans att byta ämne och skriva nåt om Chippen istället.

Var det väntat? Nä. Eller?

MVH //Anna
- som hänger här ibland men inte brukar skräpa ner i kommentarerna -

Malena sa...

Hej Anna!
Du får gärna skräpa ner eller förgylla kommentarerna hur mycket du vill.

Chippen var verkligen inte väntad, nej. Jag kan inte heller säga att jag är särskilt förtjust. Roma är en klassisk klubb som nu dessutom har ett riktigt bra och fint lag, det känns inte som att Chippen lever upp till standarden riktigt... Men mitt förtroende för Mister Spalletti är oändligt, så om han gillar Chippen och har tagit honom till klubben har han säkert rätt.

Men ändå, det kanske är roligare för Chippen att sitta på Romas bänk än på Nantes som Robert Laul säger, men för mig känns det roligare att ha till exempel nån baby från ungdomssektionen på bänken än Chippen.

Studiomannen sa...

Kan Zlatan mer italienska än Chippen? ;-)

Jag har aldrig hört Z tala annat än svenska, därav frågan.

Och som vanligt (hrm) fokuserade jag på annat (läs: ishockey) i helgen...

Studiomannen sa...

Jag är för övrigt glad att du skriver om musik inne hos mig om jag inte sagt det tidigare. Idag rekommenderade jag de ljuvliga Staple Singers.

Malena sa...

Ja, Z kan prata italienska. En grej som jag lagt märke till är att han pratar mycket bättre sen han kom till Inter än vad han lärde sig i Juventus. Förut blandade han italienska och engelska hela tiden. Han pratar inte precis bra nu, men numera behöver han väldigt sällan ta till engelskan.

Men Chippen var ju rolig med sitt italienska ord. Jag var visst väldigt negativ till Chippen här förut ser jag, jag börjar acceptera att han spelar i Roma nu. Trots att jag annars gärna ser Chippen i landslaget var jag inte så glad åt att han kom. Antagligen för att jag av fåfänga skäl inte vill ha nån svensk i mitt Roma.

Men han har en väldigt löjlig flickvän.

Apropå Staple Singers så hittade jag en gammal Stax-samling häromdan. Jag fastnade i en låt med The Soul Children: "Ill Be the Other Woman". Fantastisk låt. Jag fastnade i den första gången jag hörde den också. Sen kollade jag upp The Soul Children mer, kom på att det finns en annan låt som jag lyssnat mkt på med dem: "The Sweeter He Is". Men de har mest gjort låtar som handlar om otrohet. En rolig låttitel: "It Ain't Always What You Do (It's Who You Let See You Do It).

Malena sa...

Okej, bara för att det är roligare att prata om musik än Roma i dag.

Här I'll Be the Other Woman. Det mest fantastiska med den är alltså att hon sjunger så jävla bra.

Och Cat Power (som jag diskuterat med Studiomannen på annan plats i fall nån annan skulle läsa det här) kom jag på har en låt som heter Willie på senaste skivan. Om jag skulle spela bara en låt med Cat Power skulle jag kanske inte spela just den, men för Chippens skull då, så är den här. Eftersom Chippen kallas Willy, Wil, och så i Italien.

Studiomannen sa...

RÖSTEN!

tack!

Jesper sa...

Även om svenska spelare inte känns så fantastiskt svenska i Sverige blir det de alltid när de kommer utomlands. Det hände med Thern, det hände med Brolin och nu händer det med Zlatan.

Malena sa...

Var Jonas Thern osvensk? Jag tänker på honom som en väldigt svensk och lojal mittfältsklippa, men jag var ganska ung då...

Malena sa...

Som jag minns det var Jonas Thern en av mina absoluta favoriter i 94-laget, och jag gillar Roma också. Trots det har jag en väldigt vag bild av honom märker jag när jag tänker på det.

Skicka en kommentar