fredag, juli 07, 2006

Sitta i köket

Ja, det är ju lätt för mig att säga såhär med facit i hand. Men med tanke på den här artikeln, vill jag bara påminna om den här.

Och det vill jag inte för att jag vill säga att Mats Olsson hade fel. Det är som sagt lätt för mig att säga nu. Man kan ha fel. Min poäng är att det var ungefär lika (o)sannolikt att huliganer skulle slå sönder VM, som att bordellerna skulle få jobba övertid. Några supportrar slogs under VM, några gick till horor. Men det var otroligt mycket mer kontroversiellt att påstå att fotbollsfans är män som köper sex, än att påstå att de är män som slåss.

Varför?

5 kommentarer:

Studiomannen sa...

"Men det var otroligt mycket mer kontroversiellt att påstå att fotbollsfans är män som köper sex, än att påstå att de är män som slåss"

Därför att det var helt självklart att slagsmål skulle hända. Därför att de sker. Det är inget kontroversiellt med det alls. Inför EM -92 i Sverige befarade polisen som vanligt att det skulle bli stökigt här och var och så blev det förstås. Då hade England redan sedan Heysel bockat av godkända och icke-godkända fans. Tyskland likaså. Men det blev slagsmål i alla fall. Den risken är jag beredd att ta, eftersom jag inte vill vara på en fotbollsarena fylld av poliser.

Men jag har gått på fotboll i hela mitt liv och jag vågar påstå att övervägande majoriteten av de som tittar på fotboll på plats inte ens slagit någon på käften någonsin. Så jag resonerade så här: nu med polisens stora resurser och internationella samarbete blir det nog rätt lugnt, trots mängden huliganer som jag antar kommer. Jag var inte lika pessimistisk som Olsson.

Däremot var det en riktig jävla taskspark med Borgström och Bodström. Att fnasken i Tyskland laddade var ju inte så konstigt. De vädrade bra business. Men bara för att man gillar fotboll behöver väl inte betyda att man går på bordell?

Så det är en skillnad. Varenda unge som gått på elitfotboll har fått diverse förmaningar av sina föräldrar inför matchen. Att man inte får det när man ska gå på bio tyder på att det är ett rätt naturligt tillstånd att, shit happens, det förekommer ibland slagsmål.

Jag höll på att åka på stryk av en Bajenpöbel efter SM-segern -82. Jag skulle fylla 16 och det var inte kul att bli jagad av 10 vuxna idioter...

Långt inlägg, Malena. Sorry!

Trevlig helg!

Malena sa...

Det är fullt tillåtet att skriva hur långa inlägg man vill.

Jag inser skillnaden, jag inser att det finns en historia här, att fotbollspubliker har varit våldsamma förr. Att ett och annat bråk var att vänta. Men att påstå att man borde hålla VM på en annan kontinent, att det knappt är möjligt att ha VM i Europa, det är ganska vansinnigt.

Möjligen var det nån tankelucka i mitt resonemang, det är alldeles för varmt för att tänka. Jag funderar mest på varför det är så otroligt känsligt, just det här med prostitutionen.

Malena sa...

Trevlig helg!

Studiomannen sa...

Ett uppslag för en artikel, kanske? Det är rätt intressant att det inte var diskussioner om de grekiska bordellerna under OS i Aten.

Jag drar slutsatsen direkt: schablonbilden av fotbollspublik tarvar alkohol, slagsmål och bordellbesök. Jag tror att Bodström helt enkelt inte kunde ställa sig i TV och ifrågasätta varför Borgström & co tror att ett lämmeltåg av kåta supportrar kommer att belägra bordeller i Tyskland. På grund av det politiska klimatet.

Tippade tokfel på Italien genomgående, men annars ligger mina tips helt rätt. Att USA och Tjeckien klappade igenom var förvånande.

Tips: 1. Frankrike 2. Italien 3. Tyskland

Malena sa...

Jag hoppas du har fortsatt lika fel! ;)

Skicka en kommentar