fredag, september 09, 2005

Ny historia

Med tanke på att han såvitt jag vet aldrig skrivit en rad om sport har jag en känsla av att Andres Lokko är överrepresenterad här på Junivallen. (Ha, tänk om han vore sportkunnig och kunde ta över Mats Olssons jobb!) Idag skriver han i alla fall igen om de där temana jag brukar älta här: historieskrivning och England och sånt. Hur en ny, av kvinnor formulerad, väg genom musikhistorien ger ett alternativ till 90-talets sökande efter autenticitet, och ”inget The Band-skägg har en chans att protestera; de vet att de har fel.”

Jag slår gärna ett slag för andra sätt att berätta sportens historia också. Det är så intressant när det kommer andra berättelser, om det handlar om tyska friidrottskvinnor, Jennifer Wegerups damelva eller Simon Kuper om Holland och andra världskriget.

Universalexemplet Zlatan går såklart att applicera här också. Simon Bank berör till exempel England och historia idag när han skriver om Zlatan. Att Zlatan utmanar bilden av att Sverige måste spela på engelskt vis. Jag tycker verkligen om Simons poäng att den engelska vägen inte är den enda. Fast jag tror nog man kan säga mer om engelsk-svensk fotbollsideologi – disciplin, krigande, underkastelse och sånt – än att den är, som Simon menar, ”fantastiskt bra”. Zlatan-alternativet till det engelska måste väl ändå innehålla en kritik också. (Som jag antar att jag då borde, men tar mig bloggarens frihet att säga att jag inte har tid att försöka formulera just nu. Jag kanske redan gjort det nånstans? Jag kanske återkommer om det.) Argumenten för Zlatans väg tillhandahåller han i alla fall bäst själv. Som hans mål i onsdags. Det går inte att opponera sig mot. De som har lust att ändå försöka vet att de har fel.

Tom Alandhs film om Ingemar Johansson var också en ljuvlig historia. (O, vilket vackert par de var, Ingemar och Birgit!) Här fick vi en svensk folkhemshjälte som flyttar till Genève av skatteskäl och på frågan om han skulle välja bort boxningen för en Hollywoodkarriär svarar ”jag vill tjäna pengar”. So much för den heliga idrotten. Trots, eller kanske just på grund av, att så många fler av dem tjänar en massa pengar nu, låter det som ett helt otänkbart svar från en svensk idrottare idag. Inte ens Zlatan skulle säga så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar