måndag, september 26, 2005

Asien är framtiden

Det har varit tyst här på Junivallen ett tag, jag vet inte varför. Under tiden började i alla fall alla plötsligt tycka att Premier League är dyr och förutsägbar och dödens trist. Jag tycker att Premier League är rolig och att det är toppen att man kan se hela kalaset på tv. Och jag vet att jag borde veta bättre. För som vanligt handlar det om hur fotbollstraditionen, alla gamla klubbar och föreningar och generationer fans ska få plats i den globala ekonomin.

Och med globaliseringen kommer en ny sorts fans också. För i andra änden av problemen i fotbollens ursprungsland hittar man den asiatiska publiken. Även om publiksiffrorna på arenorna i England just nu har gått ner en aning, så tittar ju fler människor än någonsin på Premier League.

Medan alla i England klagat på de sjunkande publiksiffrorna och den alltmer defensiva fotbollen, har ligans ordförande Dave Richards varit i Malaysia. Han har pratat om problemen med engelska lag som åker till Asien och spelar matcher och tjänar skitmycket pengar på det, ”without leaving behind any kind of legacy”, som det asiatiska fotbollförbundets president Mohamed Bin Hammam säger.

”In many of our countries, we are in real danger of creating, or allowing, a football community of fans that have never gone to a live match, or have never kicked a ball”, har Bin Hammam sagt, apropå att folk i Asien tittar på europeisk fotboll men inte bryr sig om de lokala lagen. Här verkar alltså problemet vara att Premier League är för rolig. Bin Hammam vill skapa asiatiska ligor som är minst lika bra som de europeiska, och som lockar till sig de största europeiska stjärnspelarna. ”The Future is Asia” är asiatiska förbundets slogan.

Så, jag har mer tänkt på Asien än på England. Jag har inte kommit fram till så mycket, men de asiatiska fansen intresserar mig. De verkar ju också ”älska fotboll”, som det heter. Är de verkligen bara passiva konsumenter som inte fattar sitt eget bästa? Bin Hamman pratar såklart fint om att satsa på barnen och gräsrötterna, men om de europeiska fotbollsklubbarna fört med sig någon slags ”legacy” till Asien verkar det mer handla om ”professionalism” än kultur. Sånt som Bin Hammam vill göra: ”Presenting football as a ”product”, as an industry that is subject to market forces”.

Australien har precis blivit medlem i det asiatiska fotbollförbundet. De också nyss startat en ny liga med stöd av Rupert Murdoch. Låter inte så kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar