måndag, maj 30, 2005

Ständigt denne Z...

Det är mycket Zlatan nu. Häromdan efterlyste jag en intervju av Kristina Kappelin med Zlatan, trodde att han skulle vara vänligt inställd till henne. Jag hade grymt mycket fel! För nu har han backat på henne med sin bil. Eller inte backat henne, utan mot. Ungefär som hans skallningar kanske? Markerat. Fast med bil.

Jag skrev om det där som kommentarer till Kappelintexten här nedanför, men det kanske är på sin plats att lyfta fram det i en egen text också, eftersom jag tjatat så mycket om Zätat på sistone.

Men jag vill mest säga att:

Nu är det ju ännu mer intressant med en Kappelin-vs-Ibrahimovic-intervju!

Och att:

Man kan se Kappelins reportage featuring Zlatans backning, på Agendas sajt, här.

Och påminna om att jag skrivit om mediabilden av Zlatan, som jag tycker är mer sammansatt än bilden av de flesta svenska idrottsstjärnor, här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så Zlatan är zätat i din värld? annars är ju henrik zetterberg zätat i alla andras värld, eller iaf i alla hockeyfantasters värld...jag säger vi försöker lansera dribblahimovich!

Anonym sa...

Kul att se din sida med så mycket om Zlatan!

Kappelin skriver: "Att ställa frågor ingår i arbetet som journalist. Att svara ingår i jobbet som fotbollsstjärna."

Jag håller inte med. Fotbollspelare ska spela fotboll. Varför ska de prata över huvud taget? Det finns ingen särskild anledning att risa eller rosa en spelare för det han gör utanför fotbollsplanen. Om spelaren gör något positivt är det förstås bra, om inte, kanske mindre bra, men spelarens uppgift är att spela fotboll och inte att vara till lags på andra sätt än att vara till lags för laget! ;-)

Malena sa...

E: Zetterberg är ju Zäta, inte Zätat. Om man nu ska bry sig alls om vad de sysslar med i världens tråkigaste sport.

Men kärt barn har många namn... Man får ju variera sig. Jag försöker lansera Dribblahimovic! Har använt det flera gånger tror jag.

Henrik: Kul att du hade kul!

Det du säger låter iofs sympatiskt, man jag håller inte riktigt med. Om en fotbollsspelare är en intressant person, som Z, så tycker jag att det finns mycket anledning att försöka berätta om hans liv, även utanför planen.

Sen vet jag inte hur mycket man kan KRÄVA. Man kan ju ÖNSKA att spelare är öppna i alla fall.

Ofta tycker jag att reportrar kunde vara tuffare, kräva mer. När en spelare har gjort nåt fult på planen till exempel, så är det sällan som de får kritiska frågor om det. Z är kanske undantaget.

Men om privatlivet kan man väl inte kräva att de ska berätta.

Fotboll är mer än fotboll. Jag älskar när man försöker koppla ihop fotboll (och annan sport) med samhällsfenomen. Boken "How Soccer Explains the World" av Franklin Foer är ett väldigt bra och läsvärt exempel på det.

Skicka en kommentar