fredag, maj 27, 2005

Zlatan och amatörerna

Andres Lokko skrev en gång när han intervjuat Kevin Rowland, att

...varenda ord han säger, varenda ”yeah” och ”I know”, känns som en ny Kevin Rowland-låt. [...] De som hört och förälskat sig i vittnesmål som ”Kevin Rowland’s Band” och ”Manhood” tycker förmodligen, precis som jag, att varenda ord han yttrar borde släppas på skiva. (Ur allra sista numret av Pop)
Jag vill inte gå så långt som att likna Zlatan Ibrahimovics klackar och dribblingar vid Rowlands och hans Dexys Midnight Runners bästa nummer. Men Zlatan har verkligen en sån sorts kvalitet, som Lokko beskriver. Att allt han gör är intressant, för det är han som gör det.

Numera är det också en nyhet bara att han offentligt säger någonting alls. Som han gjorde på en presskonferens igår.

Utan fler jämförelser, så hade ju Kevin Rowland precis som Ibrahimovic sina konflikter med pressen. Zlatan har inte tagit Rowlands exempel och spöat skiten ur nån journalist, men han har fått sig några mediatörnar. Jag känner mig till exempel fortfarande lite illa till mods när jag tänker på uppståndelsen efter hans ”stulna” straff mot San Marino 2003. Så mycket jante-gubb-bitterhet som släpptes fri då. Jag ska inte räkna upp alla andra incidenter, men det är ju lustigt att läsa att tidningen Stureplan rankar Ibrahimovic som den mest åtråvärda gästen bland krogarna runt Svampen. Synd då för Spy Bar att de lämnade ut en bild från sin övervakningskamera på denna mest eftertraktade vipp till en kvällsis. Gäster som blir behandlade så kanske inte vill komma tillbaka?

Trots allt det där har Zlatan fel när han säger att svenska sportjournalister är amatörer. Det görs en hel del bra sportjournalistik i Sverige. Och en massa dålig såklart, med det får man ju räkna med.

Men igår sa Zätat också något av det roligaste han sagt på länge.

De säger att jag skallade Mihajlovic. Men om jag verkligen hade gett honom en dansk skalle, då skulle han inte ha kunnat komma på fötter igen, det kan jag lova dig.

Då blir man påmind om hur kul det skulle vara om han uttalade sig mer, och mer öppet, igen.

Jag skulle vilja se en ordentlig tv-intervju med Zlatan gjord av Kristina Kappelin. Om nu Ibra är så trött på svenska journalister så borde han ha mer respekt för henne, som bott så länge i Italien. Och förutom att jag tror att Zlatan skulle ha en annan attityd till Kappelin än till de svenska män som intervjuat honom hittills, så kan hon också ha ett annat perspektiv och ställa andra frågor, utifrån sin erfarenhet från Italien och sin kunskap om il calcio. De har också en del gemensamt, som skåningar i Italienexil. Visst verkade Zlatan mycket mer avspänd när han pratade med Svt:s Kappelin än med Tv4:s Emir Osmanbegovic igår? Zlatan kanske kan bortse från att Kappelin brukar jobba för hans fiende Aftonbladet. Det skulle kunna bli bra.

3 kommentarer:

Malena sa...

Oj, vad fel man (jag) kan ha!

"Här försöker Zlatan backa på Kappelin"

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,652484,00.html

Malena sa...

Kappelins reportage om Zlatan i Agenda kan ses här:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2216

Om "den sammansatte Zlatan" har jag tidigare skrivit här:

http://junivallen.blogspot.com/2005/04/knner-du-zlatan.html

Malena sa...

Men nu är det ju ännu intressantare med en Kappelin-intervju! (Och mer orealistiskt.)

Skicka en kommentar