torsdag, mars 13, 2008

Sugli spalti

Den ende av Italiens fotbollspresidenter som förstått det verkliga värdet av att ha folk på läktarna på stadion är Aurelio De Laurentiis. Napoli chocksänkte biljettpriserna och folk började komma till stadion! Så enkelt kan det vara.

Jag vet inte om inrikesministeriet däremot, har någon plan med att de knappt tillåter bortasupportrar på matcherna. Det verkar inte så.

Francesco Tottis vanligaste skämt om olika saker har
i en vecka varit bäst att inte säga något om det för då kanske de dömer mig, han är ju som bekant den enda av alla människor i hela Italien som blivit bötesbelagd av Lega Calcio för att ha ifrågasatt domarna. Ändå är han den ende som pratar om de saknade supportrarna. I går skrev han om det i Corriere dello Sport. (Jag tycker det är en väldigt fantastisk bild att se framför sig Francesco Totti som sitter framför datorn, skriver och mejlar iväg texterna när han är klar. Men jag anar kanske att det inte går till exakt så.)

I en så lycklig tid för Roma ber vi om att få tillbaka våra tifosi på bortamatcherna. Men då behövs en skärpning i mentaliteten hos alla, hos oss spelare och fansen. Vi saknar vår publik, det märkte vi under matchen i Turin mot Juve, medan att se åttatusen tifosi på läktarna i Madrid gav oss extra kraft. Jag tror att de ansvariga för tifogrupperna i kurvorna tillsammans kommer studera strategier för att få bort de våldsamma och de här knivskärarschakalerna från arenorna, för de verkliga ultrà är inte de som utför så vidriga våldsamheter med knivar, men det är de jag känner, passionerade unga, redo att hjälpa människor som har det svårt. Jag hoppas att den här situationen kan lösa sig och att Roma alltid kan ha stödet från sina tifosi. Jag hoppas att det kan hända överallt, för fotbollen är en sport, men framförallt glädje och passion.
Innan Romderbyt den 19 mars ska Totti och Tommaso Rocchi tillsammans gå och lämna blommor till Gabriele Sandri under Curva Nord. Gabrieles pappa ska se matchen först i Curva Sud och sen Nord. Det verkar bli ett derby med Gabbos ande allra högst närvarande.

20 kommentarer:

Hossein Nayebagha sa...

Oj fan. Den här bloggen har man missat. Råkade bara klicka fram eftersom du kommenterat en av mina inlägg från januari (såg först nu). Ska bli kul att följa.

PS

Hysteriskt rolig bild på Cassano lite längre ner.

Malena sa...

Kul att du hittade hit!

Jag tycker nog det mest fantastiska med bilden är att de sitter där tillsammans. Först när de visade Cassano och Valentino Rossi på teve tänkte jag att "det är bara Lapo Elkann som fattas", men sen visade det sig att Marco Materazzi satt där i stället i en alldeles för stor mössa.

Unknown sa...

Undrar hur det kommer funka med Capitano framför Curva Nord. Och sen att ha pappa Gabbo i Sud..

Malena sa...

Det kommer nog att bli väldigt sentimentalt i alla fall.

Men det är nog ingen risk att vi låter dem vinna, vänskapligheten gäller inte på plan hoppas jag.

Jag tror han kommer bli vänskapligt mottagen i curva sud, men om David eventuellt skulle läsa det här kan han nog svara bättre för jag tror han brukar stå där.

Anonym sa...

På tiden att man lyfter upp Sandri så att det inte bara blir en martyr för ultrasgrupperna utan en som dog för Italiensk fotboll.
kan bli en mycket värdig sund på Olimpico faktiskt.

för övrigt vill jag bara meddela rådjuret som har den här bloggen att hon fått mycket beröm för den av kollegor. Detta vet jag då jag var på fest med ett par rävar som "läser med intresse men inte skriver i kommentatorsfältet".
Så sug åt dig. för det är du värd.

Anonym sa...

Sandris pappa kommer definitivt inte lopa nagon risk for sin egen halsa i Sud. Tror heller inte att Totti kommer bli utbuad eller liknande nar han star framfor Curva Nord. Respekten for Gabriele Sandris minne ar nagot som stracker sig forbi lagfargerna.

Tror dock det kommer bli ett vanligt derby i ovrigt. Rivalitet pa laktarna och planen, precis som det ska vara.

Men som Lerneby sager ar det dags att man lyfter upp Gabriele Sandri. I stora drag ar det ju i princip bara folk i curvorna som har hedrat hans minne fram tills nu. Pa vissa arenor har till och med burop horts flera ganger nar hans namn sjungits. Givetvis kom dessa fran den "sunda delen" av supportrarna, eller om man vill - "de riktiga fansen".

Giustizia per Gabriele

LAZIO MERDA!

Anonym sa...

Tror precis som david på ett rätt ordinärt derby rent spelmässigt.
En av de mäktigaste banderollerna såg jag faktiskt på san siro när Lazio mötte Milan.
I en milankurva hängde banderollen: Gabriele: Presente.
Sådant där inger ju ändå något slags hopp.
För övrigt verkar storfiskar geronzi hamnat lite i klaveret:
http://www.raisport.rai.it/sportarticolo/0,10719,91476,00.html

Malena sa...

Tack Mats, vad kul!

Såg det om Geronzi. Lär väl knappast påverka honom så mycket, han är väl redan inblandad i ett antal åtal.

Och tack David. Du får gärna berätta efteråt hur det var också om du vill...

Jag håller med er om att det är på sin plats att hedra Sandri och mycket bra att de båda kaptenerna gör det för att motverka vi-och-dom-tänkandet. (Då menar jag alltså inte vi och dom som Roma-Lazio utan ultras-alla andra.)

Anonym sa...

Sa lite sa, Malena.

I lordags mottes forovrigt Italien och Skottland i rugby pa Stadio Flaminio. Tva skottar, fullt utrustade med kilt och hela koret, fanns aven pa plats i Curva Sud (hur de kom in vetifan) mot Milan i lordags. Stod tillsammans med grabbarna langst ner. Vackte helt klart uppstandelse =)

Btw, minuterna som foljde efter Giulys 1-1 fram till slutsignalen skulle jag vilja uppleva om och om igen. Sallan jag varit med om en liknande "bolgia".

Anonym sa...

På min fritid skrev jag denna krönika som nu finns på Svenska fans (hur jhag hann med vet jag inte riktigt..)

http://www.svenskafans.com/italien/artikel.asp?id=225853

Malena sa...

David, jag tycker det är värsta lyxigt att få direktrapporter från Curva Sud bara sådär man ber om det, inte alls så lite.

Roligt med skottarna!

Lerneby: bra!

Malena sa...

Paparelli vill också stå i Sud:

http://www.ilmessaggero.it/articolo.php?id=20652&sez=HOME_SPORT

Hossein Nayebagha sa...

App ap ap, Lerneby.

Horan kommer från Verona och inte Venezia.


Bra annars.

Anonym sa...

lapsus i skallen.
Jag har fan varit säker på att den utspelades i venedig. Så jag var tvungen att gå och kolla i en " the complete works of Shakespeare" jag har i hyllan och...ja...gud så pinsamt, men visst är det Verona. Grejen är att jag skrev Verona i första versionen, läste igenom och tänkte "nej det är venedig" och ändrade. Sannolikt förväxlat alltingmed Köpmannen från venedig.
usch så jag skäms nu.

Anonym sa...

Sådär nu är det fixat.
Faktum är att det aldrig har hänt/ Moggi

Anonym sa...

VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!VALON DU ÄR ÄLSKAD!

Anonym sa...

Valon Behrami kan dra at helvete.

Finns inte sa mycket att saga. Vackert med minnet for Gabriele. Helt klart gashud med appladen for Giorgio Sandri nar han lamnade Sud (passerade ett par meter ifran mig).

Annars knappast ett av mina battre minnen fran Stadio Olimpico. Att forlora ett derby i 92:a minuten gor javligt ont. Sjukt javla ont.

LAZIO MERDA!

Malena sa...

Det var väldigt fint med pappa Sandri (passande att det var fars dag förresten) och Totti och Rocchi innan matchen. Annars tycker inte jag heller vi pratar mer om det här.

Anonym sa...

jag kan prata om den i evigheters evighet/Lerneby

Malena sa...

Inte med mig, kan du inte.

Men vad var det jag däremot sa häromdan? Nu är det fyra poäng från ligatoppen.

Skicka en kommentar