torsdag, mars 06, 2008

Solo l’AS Roma

Jag kanske inte behöver berätta det här för allt är redan uppenbart och självförklarande. Till exempel det uppenbart symboliska i att Francesco Totti gick vidare i Champions League med Roma genom att slå ut just Real Madrid, världens bästa klubb som han tackat nej till. På ett foto böjer han sig över guldbollenvinnaren Fabio Cannavaro som står på knä, och klappar om honom. Eller att Alberto Aquilani äntligen tog tillbaka sin plats som startman, och Roma har nu tagit sig till kvartsfinal i Champions League med tre spelare i sin elva som växt upp i Rom och Roma. I trion finns både nuet, historien (Totti slog förra veckan Losis rekord som den som spelat flest matcher någonsin med den gulröda tröjan) och framtiden (de yngsta var bäst igår). Eller för att fortsätta bakåt längs mitten av plan, kolla på Mexès som stannade i Roma i somras och har en sämre lön än sin gamle kompis Chivu, men som nu gått vidare i CL medan Inter nästa vecka med stor sannolikhet kommer slås ut. Hur är det att spela i Roma? ”È uno spettacolo”, sa Philippe igår kväll på sin så bedårande utmärkta, franskt brutna italienska.

Jag höll på att dö. I 72 minuter spelade Roma så smart mot Real Madrid, ändå höll jag på att dö för om hemmalaget ändå gjorde mål skulle det plötsligt vara en helt annan historia. Och sen när Roma istället gjorde ett mål, men jag bara fick vara halvt lugn i mycket få minuter tills de också, Roma som de är, släppte in ett. (På frågan om det var offside sa Totti – som innan han reste till Madrid blev den enda personen som bötesbelagts för att ha ifrågasatt domarna av alla personer i hela Italien – att ”bäst att inte säga nåt för då kanske de ger mig böter här också”.) Och när Roma i slutet, medan det fördelaktiga resultatet 1–1 rådde, gång på gång kontrade som om vi behövde vinna matchen. Sen, när domaren blåst av, på grund av allt det här och just idag, är man som romanista så löjligt bortskämd att man kan få för sig att tänka så odrägligt arrogant som att det spelar roll hur och med vem man vinner, inte bara att.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi satt i bilen från Båstad under matchen. Fickorna vibrerade hela tiden av mobil sms vilket gjorde bilfärden hemskt lurig.
jag hatar taddei. vet inte varför. Tycker han verkar synnerligen otrevlig. klart då att han gör mål. och byter han in den där jävla panucci. Klart han är helt grym. Oh den där fjuniga Aquilani.
och Totti.
usch.
men jävlar vad bra de var. det tog emot att skriva det kan jag säga.
Livorno på söndag, kan ju bli en mardröm i korkad polemik och medioker match.
jag höll inte på Real, men jag höll bara inte på Roma.
men fan vad smart de spelade.
ushch nu får jag sluta. god helg.

Malena sa...

Har du teve i bilen?

Anonym sa...

Nepp.
jag gick helt på andrahands uppgifter i föregående inlägg :)

Malena sa...

Det var ju tur att du inte sett matchen i efterhand i alla fall, det verkar ju onödigt självplågande.

Skicka en kommentar