måndag, mars 03, 2008

Fotboll och politik

Mycket, mycket rolig intervju med Luciano Moggi i Corriere della Sera idag apropå att han var på Casinis valmöte i lördags, här är en bit:

Det är bara det att ni aldrig gör något av en slump. Ni var en enkel stationschef i Civitavecchia. Ni är slug, smart, cynisk. Erkänn: Ni kandiderar med UDC.
«Ha ha ha!...»

Finns det något att skratta åt?
«Har ni sett rubriken Il Giornale (Berlusconis tidning) gjorde? De hade rubriken, på första sidan: ”UDC:s värderingar? Moggi kandiderar”... Vet ni vad jag tror?»

Vad?
«De är rädda för mig. De är skrämda, terroriserade av tanken på att jag kunde kandidera. Och vet ni varför?»

För att Juventus, i Italien, har en supporterskara som uppskattas vara mellan tolv och tretton miljoner.
«Ja just: och nu lägger jag till det också undersökningssiffrorna.»

Finns det en undersökning?

«Visst. Och vet ni hur många juventini som skulle rösta på mig?»

Ni har skickat Juve till B och...
«Ha ha ha!... Ni vet att jag fick Juve att vinna, och, faktiskt... 75 procent av fansen skulle rösta på mig med entusiasm.»

Nio miljoner.
«En snygg liten samling röster, eller hur?»

Så: kandiderar ni eller inte?

«De har inte frågat mig än, men det är klart att...»
Sen berättar han att han blev vän med Casini på Olimpicos hedersläktare och lite om att han är troende (han skriver för en katolsk webbtidning) och att domarna ”delar ut ej ombedda tjänster” till Inter nu som de gjorde med Juve förut. På slutet:
«Nej, jag föreslår: om ni och jag ska fortsätta pratas vid, kan vi lika gärna säga du till varandra... jag har en spalt i Libero, jag är lite journalist jag också... (Mellan kollegor säger man du.)»

Moggi, jag har en del svårigheter med det.

«Ha ha ha! Jag förstår... ni måste vara en tifoso som fortfarande är arg... ni kanske hör till Roma, eller hur?»

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju riktigt roligt: "75 procent av fansen skulle rösta på mig med entusiasm."
Farsartat var ordet

Anonym sa...

Att han fortfarande tillats yttra ett enda ord i media ar en skam for Italien.

Malena sa...

Det är ändå en liten skam mot till exempel att Berlusconi tillåts ställa upp i parlamentsvalet.

Malena sa...

Totti får inte säga vad han vill, däremot.

http://www.corrieredellosport.it/Notizie/Calcio/20735/Roma%2C+deferito+Francesco+Totti+%C2%ABNega+regolarit%C3%A0+campionato%C2%BB

Anonym sa...

Italiensk politik överhuvudtaget är en skamfläck om man ska vara ärlig. Med alla de här ruttna skeletten som ALLA har i garderoben är det ju egentligen inte konstigt att Duce-tiden mytologiseras mer och mer. Italien är ute och slirar rejält. De är för fan med i G8, men har liknande problem man finner i många U-länder. Det är faktiskt riktigt illa och det är klart att det visar sig i fotbollen. Italiensk fotboll har enormt låg status för närvarande. Trots Vm-guldet.
Ingen tror på den helt enkelt. Ingen tror att den är ärlig. varför?
Jo titta på hur landet fungerar.
Titta på hur det styrs och titta på vilka clowner som får prata i media....

Malena sa...

Nu måste man väl säga att den här intervjun nog säger mer om Luciano Moggis uppfattning om sig själv och om hans sätt att prata än om vilken verklig status han har i Italien. Casisni fick förneka snabbt som blixten att Moggi skulle kandidera och sa att han bara träffat honom kanske en gång på Olimpico. Jag tror att Moggi faktiskt är rätt utanför maktens korridorer och det verkliga mediainflytandet, även om han inte vill acceptera det själv. Men det beror ju inte på att just han är värre än nån annan, utan bara att han manövrerats ut i kylan av en eller annan anledning.

Anonym sa...

jag tyckte detta var så roligt at jag länkade från min bogg. mannen har ju en högst egen verklighetsuppfattning...:)

Anonym sa...

hans dagar verkar dock räknade nu:
http://www.corrieredellosport.it/Notizie/Calcio/20690/Amoruso%3A+%C2%ABMoggi+mi+minacciava%C2%BB

Malena sa...

Aha, det var därför han var i Rom, för rättegången. Vad sysslar Tedesco och Chiellini med som inte dyker upp? Annars ytteligare exempel på the Moggi way:

"A replicare ad Amoruso si è presentato in aula lo stesso Luciano Moggi per leggere una dichiarazione spontanea. La quale, essendo Big Luciano imputato, non permette a pm e avvocati di rivolgergli domande."

Skicka en kommentar