söndag, mars 18, 2007

Lazio alé

Idag började Lazios tifosi heja på sitt lag igen. Eftersom Romas Curva Sud hade en 15 minuters tifostrejk förra söndan kan jag föreställa mig hur det var förut, när Curva Nord satt tyst. En hel curva, den enda fullsatta delen av stadion, som bara tiger. Det är en tydlig, kuslig protest. Jag blev obekväm av bara en kvart, i Lazio har de hållit på i match efter match. Sött nog var den första banderollen som syntes en uppmaning att hjälpa lille Edoardo, ett barn här i Rom som har nån svår sjukdom och som alla samlar in pengar till.

Jag var ännu lite olagligare den här veckan än förra. Min biljett tillhörde en Cristiano de Lucia, eftersom hans namn står på biljetten får alltså bara han använda den och måste visa id-kort vid ingången. Jag fick den av en steward på stadion. Snart ska nya regler börja gälla, dem som romafansen protesterade mot förra veckan, bland annat om att man inte får ha stora flaggor och banderollerna bara får handla om stöd för det egna laget. Knappt nån koreografi mer alltså, men sjunga får man ju fortfarande. Undrar om banderollen om Edo hade godkänts.

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Laziofansen i strejk. Hmm, intressant. Vad hände sen? Började de heila unisont? Förresten får man strejka i laziofansens värld? När Musse styrde landet var ju strejker förbjudna.

Malena, akta dig! Snart åker du fast och då får du spendera några dar med vatten och bröd på ett mindre trevligt hotell. Det började med en falsk biljett och slutade med tidningsimperium.

Malena sa...

Okej, som romanista går jag till försvar för laziofansen här. Alla i Lazios curva är såklart inte nazister. Det var nån slags manifestation mot rasism under matchen som ingen protesterade mot vad jag märkte. Det var bara normalt tifo. Men det var mycket mindre publik än på Romas match. Kanska har Lazio dåligt rykte bland turisterna... Eller så beror det på Romas Champions-feber att det var fler där.

Sånger från nedre botten sa...

Alla I Italien under 30-talet var inte heller fascister, men de allra flesta motarbetade den inte heller. Så då fick man fascism. Och att tongivande delar av lazioklacken är intimt förknippade med fascister är inte bara ett turistrykte, det vet du med.

Malena sa...

Ja, visst finns det problem med Lazios curva, vilket bland annat strejken tydligt manifesterar. Men det var inget jag såg nåt av, förutom på vägen till stadion, då såg jag klotter på en vägg: "Lazio", "irriducibili" och ett hakkors. De har väl gjort sig allt mindre populära bland den övriga Laziopubliken, vilket såklart är väldigt bra.

Det finns ju sånt i andra klubbar också, när Livorno mötte Roma i Rom i höstas hade de smarta fansen nazistsymboler på läktaren, som vanligt mot Livorno. Liksom, "öh, Livorno, de är kommunister, vad är motsatsen till det... ja, nazism!"

Skicka en kommentar