Guldbutiken
Rätt av Mats Olsson att påpeka det vansinniga i att Norrlands Guld sponsrar Svensk Elitfotboll och att herrfotbollstränarna gör reklam för öl. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt citatet från Spendrups marknadschef som Olsson återger. ”Fotbollens värld är just den som vi vill att Norrlands Guld förknippas med – en värld av otvungen gemenskap, där folk umgås under trevliga former. Med bra utformad kommunikation vill vi glädja supportrarna och öka deras upplevelse kring fotbollen.”
Lustigt nog så avbryts Olssons krönika på Expressens webbplats mellan ingress och brödtext av samma reklamkampanj som han kritiserar. Just när jag tittar in så är det Zoran Lukic som står glad i hågen med en guldburk i näven.
”Det handlar ju bara om lättöl”, är som Mats Olsson också påpekar, en extremt dålig ursäkt från tränarna.
Klickar man på annonsen i Olssons krönika så hamnar man på en sida som säger ”Du måste vara över 18 år för att få besöka denna sajt. Sajten innehåller bilder och texter på och med starköl.” Väl inne på sajten kan man bland annat köpa ett läderbälte med burkhållare. En produkt i kategorin ”läktarprylar”.
Det är många som förklarar fotbollen sin kärlek. Spendrups vill också vara bundis med fotbollen. Sportbladets ”Älska fotboll”-kampanj (som Svensk Elitfotboll också är en del av) hävdar att det finns en motsättning i att gilla fotboll och att gilla fotbollsvåld.
Alkohol och våld brukar gå hand i hand. Frågan är om sambandet mellan herrfotboll och våld är av naturen givet. Klart är ju både att det går att älska fotboll utan att vara ett dugg våldsam, och att herrfotboll verkar följas av supportervåld världen över.
Spendrups Norrlands Guld-kampanj gör i alla fall sitt till för att sudda fram gråskalor i dikotomin fotbollskärlek – våld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar