lördag, december 13, 2008

Che-ccò

Kristina Kappelin skriver visst också om intervjun med Totti idag i Aftonbladet (som jag, nedanför), finns ingen länk tyvärr. Hon nämner också Alessia Filippi, simmaren som kallats la Pupona, är stort Romafan och kommer från Tor Bella Monaca, en av Roms förorter. Allt apropå tidigare inlägg.

Men det jag skulle säga var att det äntligen kommit en italiensk intervju med Jérémy Ménez. I Il Messaggero idag. Den är ganska rolig. Inte för att jag inte kan franska, men det roliga är kulturkrocken.

I intervjun i CdS sa Totti att Ménez kan bli en ny Messi. Jag vet inte vad det säger om Tottis talang för att bli sportchef, men nu, efter två matcher eller vad det nu är som gjort att hela stan upptäckt Ménez, är det ju roligt att önska sig att de blir ett nytt par, nån som talar samma språk, som Totti säger. Totti och Ménez. Som Cassano, är han, säger chefredaktören för CdS, men Totti menar att det inte stämmer, de är olika. Ménez är snabbare, Cassano fysiskt kraftfullare.

Det var ju så bedårande fint häromdan mot Bordeaux när ”il francesino” som il Messaggero kallar honom, äntligen förstod att han skulle passa Totti framför mål, kaptenen gjorde mål och Ménez kramade om honom så hårt. Han verkligen klamrade sig fast, den annars så till synes känslokalle lille fransosen. För, det är ju ett mysterium det här att han aldrig ler. Varför skrattar han aldrig, undrar Il Messaggero. Han är sån, säger han, han är reserverad, men försäkrar att han skämtar och har roligt med sina vänner.

Är han arrogant, då? När han alltid utmanar motståndaren så fort han har bollen vid fötterna, både på match och träning, försöker han driva med dem, göra bort dem? Ménez menar att det är en beskrivning som är överdriven, som kommer från Frankrike. Han är ambitiös, mer än något annat.

Att de jämför honom med Zidane i Frankrike tycker han också är överdrivet, men han har alltid sett upp till Zidane. Han ville också få folk att häpna, fast på sitt sätt.

Han fjäskar inte i onödan, Jérémy Ménez, vilket är skönt (han säger inget om Colosseum till exempel utan att han inte sett nånting av stan), och gör svaret om varför han valde Italien intressantare. (Möjligen hade han inte ett så fritt val, men hur som helst, vi får ta honom på hans ord. Han har ju trots allt sagt nej till Manchester United, hans pappa tyckte att han inte var redo och att det finns så bra utbildning för unga spelare i Frankrike, berättar han, så jag antar han han en del integritet i sina val.)

För att jag gillar att riskera. Jag föredrar en svår spelaktion framför en lätt och på det viset kom jag hit. Med mitt sätt att röra mig  på plan, hade den engelska eller spanska fotbollen varit enklare. I de ligorna är en spelare mer fri på planen. Roma och Cufré övertygade mig, när de förklarade att de riktiga proven går man igenom här hos er. Om du klarar dem, kommer du direkt in på listan över de som kan utöva det här yrket i en stor klubb. De har också sagt till mig att om du misslyckas kan du bli bränd. Men, som jag har sagt, risken fascinerar mig. I varje situation. 
Resonemanget får åtminstone mig att tänka på Zlatan. Men jag får känslan av att Ménez inte ser Roma som en av de där stora klubbarna han pratar om, eftersom han verkade bli så ängslig av att inte få spela från start på ett par månader. Den stora skillnaden i Roma jämfört med Monaco säger han är fansens passion, taktikpratet och slagen man får ta emot. ”Här är kontakten ständig. Väldigt hårda slag, också utan boll.” Men han är inte rädd för sparkarna. Föga förvånade berättar hårdingen Ménez att han aldrig varit det, sen han var barn, och att han tar emot allt också på träning utan att säga ett ord. Så förbereder han sig för matcherna.

Han gillar såklart poker, och det har inte att göra med att han bott i Monaco. (Pokeransiktet hade han uppenbarligen redan.)

Nej, han är verkligen inte som vår solige Mexès, som sen blir som ett åskmoln när saker går honom emot. Men han har haft hjälp av Philippe eftersom han visserligen förstår, men inte haft tid att lära sig prata italienska än. Han umgås med Mexès, Okaka och De Rossi. Och Totti. Checco. Som direkt hjälpte honom, som en vän. De brukar spela kort, men Totti, han är ju inte så lätt att förstå, men när jag såg en skillnad i deras bakgrund hade jag kanske helt fel. De kommunicerar med blickar och gester, säger Ménez, för ”när han pratar, är det dialekt. Lite som med mig”.

”Om det behövs så skriker han mitt namn, Jeremì. Och jag Che-ccò. Det funkar.”

9 kommentarer:

Anonym sa...

A noi della Sardegna, non ce ne frega un cazzo!
OSTIA! OSTIA! OSTIA!

Vucinic målfirande lär gå till historien. Och nån sa att det var tråkigt att vara romanista?

Daje!

/D

Malena sa...

Det är inte en enda sekund tråkigt! Vad flög i Vucinic?

Är det inte så otroligt Roma-likt att först typ ligga sist och sen vara bäst?

Hossein Nayebagha sa...

Vill bara utan någon särsklid anledning påminna alla om att AS Roma är en fascistkonstruktion och att när man kommer fram till slutet av dess 80-åriga historia så har inte mycket förändrats...

Malena sa...

...e non ce ne frega un cazzo:)

Anonym sa...

Det är skönt att läsa din blogg Malena, du återger mycket intressant som står i CdS och andra italienska sporttidningar. Att allt handlar om Roma (nästan) gör mig inte så mycket. Det viktigaste är din känsla. Sen är det klart att som laziale så blir det kanske aldrig en euforisk känsla, inte minst pga dina känslor för Mexés som faktiskt är ett jävla arsle men även solen har ju sina fläckar. ;) Nu frångick jag dock den röda tråden, vilken är att bloggen är bra. Framför allt dina texter om Totti fascinerar, den mannen lämnar ju som bekant ingen oberörd. För mig är det en lika stor tragedi idag som det var sommaren för sex år sedan att hans motsvarighet hos biancoceleste, Sandro, inte finns kvar. Alla som gillar Roma eller Lazio och har mognad nog att se den större bilden måste sakna deras kamp mot varandra. Symbolismen var ju nästan löjlig. Två män som symboliserar varsin sida av den eviga staden. Den ena mörk, den andra ljus. Den ena ljusblå den andra vinröd. Möten varje år från sexårsåldern upp till 26. Vår ikon försvann, er är kvar. Njut av det...

Malena sa...

David C, jag tror att du egentligen är romanista, du har bara inte förstått det själv än.

Hossein Nayebagha sa...

Jag kan inte det uttrycket, men jag ska inte fråga vad det betyder när jag ändå kommer att bli lack och säga nåt tillbaka.

Istället vill jag köra en annan påminnelse. När Cagliari och Roma senast möttes på Sant´Elia slutade matchen 1-1. Vi hade mycket tur med att inte släppa in en tvåa. Tottis miss blev den mest uppmärksammade. Men det fanns något som på ett sätt var värre. Det var den gode signorina ALBERTO AQUILANI som med typ 15-20 min kvar eller så fick ett inspel i straffområdet, och hade bara att bredsida in ett segermål. Men istället valde han att showa istället och försöka klacka in den. Vem vet, om han bara hade satt den kanske Roma hade vunnit scudetton senare.

Anonym sa...

Det tror du säkert att alla laziali är egentligen. Jag är lika lite romanista som jag är bajare...men du kan få tro det om det gör din dag! Dessutom är din älskade Birro romanista nog för alla svenskar. :)

Malena sa...

David C: Nej, det tror jag inte, de flesta brukar inte vara så vänligt inställda till spelare som stannar i sina klubbar.

Hossein: Tur, om vi hade vunnit scudettton hade de kanske inte varit tillräckligt hungriga för att vinna CL i år.

Skicka en kommentar