måndag, december 08, 2008

Dans une semaine j’rentre à Vitry (Lé Lé La)

Jag vet egentligen ingenting om Frankrike, så jag antar det här är en högst fördomsfull text. Men, det går ju inte längre att inte undersöka den där Jérémy Ménez lite närmare. Eller närmare, jag dömer väl honom fortfarande efter hans favoritlåt.

Han ser ju så mycket ut som en fransk förortsunge, alltså, som nån som inte vet nånting om Frankrike tänker sig en fransk förortsunge. Den uttråkade blicken, ingenting-kan-imponera-på-mig-blicken. Han kommer också från en parisisk banlieue, men jag vet inte om det är så relevant i sammanhanget, eller om jag tolkar hans blick väldigt orättvist. Det Ménez får mig att tänka på är mer att han kommer från ett land där det finns ett uttryck, en kultur kring såna där blickar och ställen. Och inte bara dem.

Jag vet ingen italiensk fotbollsspelare som har den blicken. Fast jag tror egentligen Italiens förorter är hårdare än Frankrikes. I Neapel skrattade de åt upploppen i Paris för några år sen. Rapduon Co’Sang, som kommer från Marianella utanför Neapel, har skrivit en bit text som lyder ”a Francij s’attegg/ ma là/ n’esist sistem ke pav stipendij/ e pegg nu stann ’ziem a ki fa e legg”. Det där var den mest obegripliga napolitanska utskriften jag kunde hitta, men orden betyder att i Frankrike poserar de, gör sig till, men där finns inte Systemet (camorran) som betalar lönerna, och de sämsta personerna samarbetar inte med de som skriver lagarna. Därför kan de hålla på och ställa till med upplopp. Därför utvecklas napolitansk talang och kraft däremot inom Systemet, så sällan mot eller utanför. Italiens förorter är betydligt tystare och osynligare, även om filmen Gomorra kanske råder lite bot på osynligheten eftersom den i huvudsak utspelar sig i Scampia. Gomorra, världen i Scampia, går helt på tvärs mot alla föreställningar om Italien, medan det jag ser i Jérémy Ménez blick tycks mig typiskt franskt. Visst finns det namn man känner igen, som Neapels Scampia, Roms Tor Bella et cetera. Men italienska förorter har ingen kultur eller röst verkar det som, de artikuleras knappt. Man kan knappt ha fördomar om dem.

Italienarna, de som är mest missnöjda med sina liv och sitt land i hela Västeuropa enligt undersökningar, de har så få utlopp, så lite utrymme för en motkultur. När de väl protesterar, som alla studentdemonstrationerna de senaste månaderna, är vi kanske i och för sig ganska blinda för att se det.

Jérémy Ménez i alla fall, han har den där blicken, han flyttade från Parisförorten Vitry-sur-Seine till Sochaux när han var 16 och blev Frankrikes yngsta proffs, och hans favoritband är gamla 113 som också kommer från Vitry-sur-Seine, och bästa låten tycker han är deras gamla Tonton du Bled. Kolla själva, han låtsas inte, han kan texten.

Sen kommer han, en kille som väljer en raplåt från sin hembygd om en resa till Algeriet som favorit, till det bonniga Roma. Jérémy Ménez är alltså ingen solig, toulousisk Philou Mexès, som verkar vara mer jovialiskt romersk än romarna själva. Här, där den största stjärnan är Francesco Totti, som enligt sin egen fru åtminstone innan hon fick fason på honom var ”en man från förra seklet”. Här traskar får förbi utanför träningsanläggningen. Vi har de lokala förmågorna Alberto Aquliani som samlar på bilder av Mussolini han får av sin farbror, och Daniele De Rossi som högerextrema Forza Nuova gjort till nån slags hjältefigur. Hur mycket jag än tycker om allt det där, ändå, verkar det ju också ganska upplyftande med någon som Jérémy Ménez, som gillar Parisrap, i det här sammanhanget. En man från det här seklet, eller hur nu Ilary hade formulerat det.

(Han kan gärna få dribbla bort Bordeaux imorgon, också.)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man inte få en liten kommentar här om den eventuellt nya ägaren till klubben. En man i mantel som tuggar katt? :)

Malena sa...

När du har kommenterat Lazios framfart i de europeiska cuperna.

Anonym sa...

Nja...det blir inte lätt.
/Lerneby

Malena sa...

Jag kan kommentera Romas hur lätt som helst.

Anonym sa...

Visst kan du det. Åtminstone till nästa omgång/Lerneby

Malena sa...

Ja just det, FÖR VI ÄR MED. Till skillnad från andra.

Anonym sa...

Vi behöver inte vara med.( ett inte helt klockrent svar..)/Lerneby

Malena sa...

Mats Lerneby, det är inte roligt att replikera när du bara ger upp sådär.

Anonym sa...

Heja Kadaffi!/Lerneby

Malena sa...

Kul att du engagerar dig så mycket i ett rykte om en klubb du inte ens håller på. Jag kan inte hålla reda på hur många rättegångar Lotito är inblandad i, men lycka till med det.

Anonym sa...

Jag tror att napoletanarna är avundsjuka på människor som protesterar och 'syns'...eller avund kanske inte är rätt ord, men ändå, en sorts bitterhet att andra grupper, som inte har det sämre än de själva, kan och får uppmärksamhet på det sättet.

Så de förlöjligar andras uppror genom att förminska dessa med bitska kommentarer eller hånflin. Eller kanske bara det depressiva 'Vad klagar de för'...

Jag tror heller inte att ni, omvärlden, är blinda för protester här.....men för att synas så behövs media och det är väl det som gör att omvärlden inte hör och ser. Tyvärr har inte internet, som medianätverk, slagit igenom helt här heller.

Vi är som lite efter med allt:)

Lite *asg åt Totti...och kanske är det en av orsakerna att han inte flyttar från Roma. Jag har jättesvårt att se honom anpassa sig till något annat lag/land. Hans mentalitet hör hemma i Rom...+ att han ju faktiskt är blyg också!

/Helene

Malena sa...

Helene, ja, jag såg bara häromdan att Italien verkligen är sist på internetanvändande och bredbandsuttbyggnad. Det skulle kanske kunna betyda en del just i Italien annars, med tanke på hur dess medier är, om väldigt många fick tillgång till internet. Kan man tänka sig.

Jag tycker ju väldigt mycket om att Roma är som Roma är, och jag älskar att Totti är precis exakt som han är och att han stannar i Rom.

Jag överdriver ju Romas bonnighet också, jag tror nog Ménez är väldigt impnonerad av att få spela med Totti. Fast han är blyg:)

Skicka en kommentar