lördag, februari 24, 2007

O Zlatan, min Zlatan

Jag har tänkt på en sak Zlatan sa i den berömda intervjun i Corriere dello Sport för en vecka sen, jag glömde bort den först när jag fortsatte läsa artikeln men sen kom jag på den igen. Han säger apropå sina känslor för Juventus:

När jag gick från Juve kritiserades jag mer än andra, till exempel Zambrotta och Thuram, som hade varit längre tid än jag i Turin. Det är lite konstigt, men egentligen gör det mig ingenting eftersom det är ett erkännande att jag varit viktig inte bara med min kvalitet, utan att jag också förmedlat känslor till supportrarna.
När han kan tänka sådär rimligt och klokt om Juventus tifosi, vad tänker han då om Sveriges fans, som han också lämnat? Har han brutit med hela Sverige nu eller, eftersom han inte säger nånting. En del säger att vi borde glömma Zlatan och satsa på de som vill vara med i landslaget. Det är väldigt förnuftigt tänkt tror jag, eftersom jag inte tror att Zlatan kommer säga ja oavsett vad Lasse Lagerbäck eller nån gör. Men det är ju ändå omöjligt tänka så. Lika omöjligt som det verkar vara för mig att alls sluta tänka på Zlatan, eller att överhuvudtaget resonera förnuftigt i frågan för då kommer jag bara fram till hur omöjligt det är att Zlatan kan komma tillbaka till landslaget inom en överskådlig framtid. Och sen den här barnsliga känslan att jag inte vill komma fram till det, jag vill bara att Zlatan ska spela i mitt landslag, så fixa det nu, snälla, nån. Det är alldeles för sorgligt som det är nu. Det är inte ens mest av det rimliga skälet – att Zlatan är en av världens bästa spelare och därför väldigt bra att ha i Sveriges lag – som jag vill att han ska komma tillbaka. Jag vill ha honom i Sverige av samma anledning som jag ser Inters matcher fast jag vet på förhand att de kommer vinna. Jag ser dem för att Zlatan spelar. Det är därför Juventus fans blir extra arga på honom och jag inte hade en tanke på att se matchen på teve när landslaget var i Egypten men om Zlatan varit med hade jag längtat till den hela dan.

Han vet ju att han är en sån spelare, som är mer än bra, som förmedlar känslor. Han vill ju vara det. Om det är någon som vet och intresserar sig för vad som skiljer en stor spelare från en bra, är det Zlatan. Så varför kan han vara så rimlig med Juventusfansen men om Sverige kan han inte ens prata? Jag antar att det betyder att han bryr sig väldigt mycket, i alla fall.

4 kommentarer:

Jesper sa...

Jag bryr mig också. Hur fan ska man kunna låta bli? Måste jag välja mellan Sverige och Zlatan väljer jag Sverige, men det känns så jävla hopplöst att man ska behöva välja. Och det gör mig så förbannad på den där paranoian det verkar som hans farsa har tutat i honom.

Malena sa...

Ja, jag vill verkligen inte välja. Jag menar, man kan ju inte sluta hålla på Sverige för Zlatans skull, samtidigt kan jag faktiskt inte sluta känna att jag står på Zlatans sida, även om han nuförtiden inte verkar vilja bry sig om ifall svenska landslagets publik står på hans sida eller ej. Det är faktiskt förjävligt att man inte kan få stå på Zlatans och Sveriges sida samtidigt!

Men så kände jag lite redan under VM tror jag, men då var det hela den absurda diskussionen om Zlatan vs. Allbäck som gjorde att det kändes som om Sverige tog avstånd från Zlatan istället för tvärt om, som det är nu.

Anonym sa...

Tja Malena! Dan från jmm här. Snackade med Eveliina igår, hörde att du skulle till Rom, kul! Inte så dumt för den fotbollsintresserade.

Angående Zlatan tycker jag att han har bränt sina broar. Jag har försvarat honom ofta, och tycker att han kritiserats hårdare än många andra svenska spelar i liknande situationer. Men nu har han nog fått lite för mycket luft och helt glömt bort sin status som förebild.

Han är en fantastisk spelare, men när det gäller en spelare vs en klubb eller ett landslag vinner för mig alltid laget. Det enda rätta, och det enda som kanske skulle kunna ta ner Zlatan på jorden igen, tror jag är medialt ointresse för honom. Men det lär knappast hända.

Grym blogg, även för en helhjärtad Djurgårdare och halvhjärtad laziale som jag själv :)

Malena sa...

Hej Dan! Roligt att höra från dig, och tack för snälla ord. Också roligt att se dig i olika Gringo- och krönikesammanhang, som jag gör ibland.

Ja, jag ska till Rom på tisdag. Och jag tänkte nog spendera en del tid på de livsfarliga italienska fotbollsarenorna.

Om Zlatan, så har såklart du och Jesper rätt att man måste välja laget, men jag vill inte välja som sagt. Jag lever i förnekelse.

Skicka en kommentar