söndag, mars 05, 2006

Göra skäl för sitt namn

La Magica, heter hon. Om jag inte skrivit så mycket om La Roma trots att det finns oändligt mycket att säga just de här dagarna, är det för att jag bara ler istället. Jag har så många solskenshistorier om Roma nu, de bara fortsätter att stapla sig på varandra varje dag, en efter en i en stor lyckohög. Om vinster som radar upp sig, om spelare som går från klarhet till klarhet, laget, supportrarna som är scudetto-lyckliga, banden mellan fansen, spelarna, klubben, staden. Om Totti som jag knappt vet vad jag ska säga om längre, han slutar aldrig att överraska mig. Jag har alltid tyckt om Francesco Totti, jag blev glad bara av att tänka på honom före allt det här mirakulösa, ändå är jag helt förbluffad nu. Dagen efter att han blev skadad började han med att skämta med radiojournalister. Han sken som en solstråle på fotona från sjukhussängen. I derbyt satt han där, mellan spelarna och supportrarna. På en bänk bredvid Bruno Conti, som uppfostrat både Totti och matchhjälten Aquilani i Romas juniorlag. Alla spelarna kramade och pussade på honom när de gick ut efter uppvärmningen. Efter matchen gick alla spelare och ledare upp på läktaren iklädda Tottis tröja nummer tio och kysste en till tårar rörd president Sensi. Aldrig har Totti varit en symbol för Roma och Rom som nu, efter skadan. ”Först nu känner jag mig som en kapten för det här laget”, sa han själv. Och han antar uppgiften så charmerande fint. Som när han sitter vid sidan av planen, deltar i matchen. Han ska göra det ikväll också, nu ville han sitta närmare Curva Sud. The White Stripes ”Seven Nation Army”, som några romanisti adopterade från Brugge-fansen under bortamatchen där, har blivit soundtrack till hela yran. Tydligen går skivan Elephant som låten finns med på, knappt att få tag i i hela Rom. Hela stan har den där basgången som ringsignal. Igår kom det fram att bandets amerikanska skivbolagschef och manager håller på Roma sedan länge. För att det var det enda laget de kunde välja, det enda som inte var korrupt. Jag tror inte det finns något lag det är så roligt att vinna med som Roma. Allt är liksom för mycket. Och hur kunde någon tro detta, för bara några månader sen? I höstas, när allt var trubbel, Roma var avstängt från att köpa spelare, folk började sluta gå på stadion. Men nu. Det är historien, styrkan i kollektivet, brasilianska överstegsfinter, derbyrivalitet, löftet om framtiden i de unga spelarna, det lyckliga ögonblicket, nuet, segern, rekordet, ingen är som vi, kärleken mellan supportrarna och spelarna, allt samtidigt. Lycka. Det är lagkaptenen, bandieran, som personifierar allt det här. Det är fotboll. Tänk att folk brydde sig om en ishockeymatch som spelades samma dag som Rom-derbyt.

3 kommentarer:

Studiomannen sa...

Det är ju det som är grejen. Alla är vi olika. Jag var en av de närmare 4 miljoner som skrek av glädje över OS-guldet i ishockey. Men jag skulle byta in det direkt mot ett SM-guld för Brynäs. Trots att Brynäs vunnit 12 guld, varv det senaste så sent som 1999.

Framgångar i VM i fotboll i sommar är bara skit jämfört med framgångar för mitt klubblag IFK Göteborg. Och då snackar vi om Sveriges i särklass mest vinstrika fotbollsförening.

Eller fråga en Gaisare vilket han väljer: första guldet sedan 1954 eller ett svenskt guld i sommar.

För mig är det som om italienska ligan inte existerar. För mig är Italien ett lag som tror att andra lag spelar 2-2 för att det är i människans natur att fuska.

För mig är din kapten en som spottar.

För mig är Italien ett lag som jag höll på mot Brasilien -82 (en riktig favoritmatch), respektive i EM-finalen -00 (tyckte synd om italienarna). Inte annars.

För mig är din blogg mycket läsvärd, eftersom jag är ruggigt fotbollsintresserad och jag känner igen en supporter när jag ser en.

Din blogg är en favorit. Men ditt lag är det inte, trots att jag nu kommer på mig med att läsa resultaten så här: Sampdoria - Malena 0-0 (0-0), Malena - Palermo 0-0(0-0) etc... :-D

Anonym sa...

Malena, ingen orsak! Även om man inte håller på Roma, eller för den delen delar din passion för italiensk fotboll finns det ofta andra (stick-)spår i dina texter som gör dem läs- och tänkvärda.

Peter, det var inte ett dugg synd om Italien i EM-finalen. En match pågår tills att domaren blåser i pipan. Det förstod Fransmännen. Och fortsatte kämpa. Medan italienarna trodde att matchen var klar. De var så segervissa att de i slutet av matchen glömde bort att kämpa för segern. Från 85:e minuten och framåt drömde säkert spelarna redan om hyllningarna hemma i Rom. Om något lag har förtjänat att förlora en final, var det Italien år 2000.

Malena sa...

Jag vet faktiskt inte hur det här blev en Roma-blogg, det var inte meningen. Men det finns väl knappast nånting intressantare att skriva om nuförtiden.

Apropå EM 2000 så minns ni väl Tottis straff i straffläggningen mot Holland i semifinalen? Straffar i en semifinal alltså, och Totti säger, enligt myten, det är lugnt, jag slår en cucchiaio. Är du galen? säger Maldini. Och så gör han det! Och det är hur vackert som helst. Det är för allt sånt jag tycker om honom.

Skicka en kommentar