tisdag, januari 06, 2009

Fotbollsspelarens spegel

Fabio Cannavaro visar sig i en intervju i morgondagens Chi (skvallertidning) vara en beundrare av Zapatero. Förutom det där med homoäktenskap som de har i Spanien. ”På den punkten, kanske, är jag mer italiensk...”

Regissören till filmen Gomorra Matteo Garrone har beskrivit hur han när han skulle göra sin film upptäckte att camorristi nuförtiden ser ut och klär sig som fotbollsspelare, alltså som stjärnor. Och jag minns, när jag läser om Cannavaros omdöme om filmen i Chi, att Roberto Saviano en gång för längesen räknade upp just Fabio Cannavaro och Gigi D’Alessio som något av det han hatade mest med bilden av Kampanien, att de ses som förebilder men i själva verket är ”den absoluta motsatsen till varje idé om uppoffring, plikt och uppriktighet”.

Fabio Cannavaro såg Gomorra under landslagslägret i Coverciano innan EM i somras. Han säger att han för den italienska filmens skull hoppas att Gomorra vinner en Oscar, men han tycker inte att den är bra för bilden av Italien i världen. ”Vi har redan så många negativa etiketter.” ”Fortfarande idag sa en lagkamrat till mig: ’Italienare? Mafioso.’”
 
Vad Cannavaro tycker om maffian i sig och dess påverkan på bilden av Italien framgår inte. Däremot berömmer han hur Marco Borriello (vars far var mafioso, vad det nu spelar för roll är det ett knappt omtalat faktum) skött sin kärlekshistoria med den professionella skönheten Belen Rodriguez. Förra årets mest klassiska, uttjatade fotbollsspelarskvallerhistoria. Borriello väntade tills efter hon kommit hem från kändis-Expedition Robinson innan han gjorde slut, vilket tydligen är föredömligt enligt Cannavaro.

Den som vann ”l’Isola dei famosi” i en tittaromröstning mot Belen Rodriguez var förresten transpersonen, politikern, artisten Vladimir Luxuria, som efteråt i intervjuer deklarerade att han, om bara lagen tillät, gärna skulle gifta sig med Roberto Saviano, en av de mest fascinerande och sexiga personer han visste. (Och ”motsatsen till Rossano Rubicondi”, deltagaren vars romans på ön med Rodriguez ska ha varit orsaken till att Borriello gjorde slut.)

Allt hör ihop, på de mest förunderliga sätt.


PS. Själv har ju Cannavaro vunnit Guldbollen, vilket jag tror han anser vara ett bättre sätt att representera Italien i världen än att göra filmer om landet. Hans ATTACK på Zlatan är rolig.

Än så länge, om han vill se Guldbollen, måste han komma hem till mig och titta på den, för jag vann den 2006! När vi spelade i Juve sa han till mig: ”Du har vunnit scudetton 30 år gammal tack vare mig, förut hade du inte vunnit nånting.” Sen, efter att vi delat på oss, jag gick till Real och han till Inter, har jag vunnit VM, Guldbollen och två ligatitlar. Jag har massakrerat honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar