måndag, juli 28, 2008

Totti förklarar världen. Igen.

Ni som läser den här bloggen vill tydligen att jag ska skriva om Dennis Bergkamp, Zvonomir Boban och några jag inte ens vem de är, plus nåt av West Hams nyförvärv. Synd, för jag tänkte skriva om Francesco Totti.

Idag var det intervjuer igen, i Gazzetta och Corriere dello Sport som intervjuat honom samtidigt. Märkligt nog är frågorna och svaren ganska annorlunda, fast liksom ändå samma... Till exempel räddade en av Tottis hundar – två labradorer som jag tror att han mest är nån slags officiell husse för, de heter Ariel och Flipper och är livräddningshundar i Ostia – en kvinna ute i havet som fått kramp i lördags. Enligt Corrieronen säger han att han snart ska träffa hundarna och är väldigt fäst vid dem, fast han vet inte om de känner igen honom, de har så fullt upp med sin livräddningsskola. Enligt Gazzetta dello Sport säger han att han träffar hunden väldigt lite och inte vet om den känner igen honom, men det viktigaste är att hon räddar liv. Egentligen vet man aldrig om en person verkligen har sagt något som det står i en tidning i Italien att hon sagt, eftersom de tolkar så himla friskt.

I alla fall. Förra veckan analyserade Francesco landets kris, nu agerar han diplomat gentemot Rumänien. Totti var i Bukarest där Roma spelade match, och blev fast han bara satt på läktaren hyllad av hela publiken, som han aldrig förut blivit på något annat ställe utanför Rom, tydligen. Beundran för italiensk fotboll är uppenbarligen mycket stor i Rumänien. ”Det är nästan så att jag åker och spelar där”, sa han enligt Rom-Corriere och ”såhär är det inte alltid i Italien, men jag är van vid det här laget”. I Milano-Gazzetta är Italienkritiken reducerad till ”rumänerna gav oss en lektion i hövlighet”.

Med tanke på hur hatade rumäner är just i Rom, är det en smula ironiskt att det varit sånt ståhej om att Adrian Mutu skulle komma till Roma. Totti säger att han hoppades på honom, men det var helt säkert inte Romas fel att det inte blev så. Enligt Romas sportchef Daniele Pradè häromdan, var Mutu i princip Romas spelare förra tisdan, de hade kommit överens med spelaren och klubben och mejlat över kontraktet till Fiorentina, men sen oförklarligt ändrade sig Della Valle-folket inom loppet av bara ett par timmar. Häromdan började Mutu istället hoppa under nån match när Violas fans gjorde ramsan ”den som inte hoppar är giallorosso”.

En konstig grej som jag fastnade för i Mutuhistorien var att rumänens agent är Alessandro Moggi. Alltså lill-Moggi, sonen, som var president för GEA, som är åklagad i en rättegång som bara börjat. En rättegång som handlar om grejor han gjorde när han var – AGENT. Eftersom jag egentligen bara intresserar mig för Francesco Totti just nu har jag inte kollat upp hur det gått till eller vem han mer är agent för eller så, men varför har ingen annan heller gjort det? Hallå? Vad håller ni på med? Varför är det ingen som reagerar på att ALESSANDRO MOGGI JOBBAR SOM FOTBOLLSAGENT?

Det roligaste i intervjun är kanske att Totti kommenterar att Vucinic satt en straff i Bukarest med ”det är jag som lärt honom”.

15 kommentarer:

Patrik sa...

Varför är just rumäner hatade i just Rom?

Malena sa...

http://www.guardian.co.uk/world/2007/nov/02/italy.international

Anonym sa...

Nja, den här fascinationen för totti o hans hundar förstår jag inte alls/Lerneby

Malena sa...

Ändå kommer du hit och påpekar det hela tiden. Längst inne tycker du om honom, I know it.

Anonym sa...

Jag ska smickra lite: jag tycker om dig och ditt språk. Men jag är stundtals ...eeh oförstående! :-)

Men, som du noterat: det ska nog gå att få en entusiast av mig också. Men jag kan inte påstå att jag har något favoritlag i Serie A. Ännu.

Malena sa...

Du fattar inte hur många historier om Totti jag låter bli att blogga om för att jag antar att inte så många är så förstående inför ämnet, ändå.

Den senaste tiden vet jag inte varför någon läst över huvud taget.

Men man behöver inte ha nåt favoritlag för att bry sig, väl?

Patrik sa...

Tack!

Anonym sa...

Måste bara säga den här bloggen är fan i mig helt outstanding. Du gör ett jävla bra jobb Malena!

Malena sa...

Tack så hemskt mycket, Anonym.

Anonym sa...

Jo kanske - hade du haft en blogg där du skriver om Petter Andersson eller Suleyman Sleyman hade jag inte läst den... :-)

Malena sa...

Meh. Hur kan man inte vilja läsa om Petter och Sulan?

stålar sa...

Utsökt serverad blogg det här. Plocka fram de riktigt exotiska historierna också, ingen idé att hålla igen!

Malena sa...

Tack, ni är alla snälla. Även när ni vill att jag ska skriva om Dennis Bergkamp.

Anonym sa...

Riktigt bra blogg:)...Äntligen ngn som förstår Francescos storhet!

Malena sa...

Tack!

Skicka en kommentar