söndag, april 20, 2008

Finita

Solen över Tevere-läktaren på teve igår gjorde ont. Jag har inte sett den så Rom-gul och mjuk och vårvarm sen förra året tror jag. När jag brukade dra upp fönsterjalusierna hemma vid Tiburtina för att släppa in den på morgnarna, och inte var långt borta som nu.

Första gången jag var i Rom var jag nitton år, det var jag och Henrik. Jag hittade fotona därifrån för ett tag sen. Henrik läste konstvetenskap i Lund och drog runt mig till alla målningar och bågar och obelisker och ruiner. Vi fnös åt de dumma turisterna som fotograferade med blixt inne i kyrkorna, blixtar som tog slut långt innan de kunde reflekteras mot nånting alls i de stora rummen. Vi hittade på olika sätt att hålla min systemkamera stilla under de långa slutartiderna i mörkret i kyrkorna, och ute på kvällen. Bilderna har det där gula. De som är tagna på natten är gyllengula av Roms gyllengula gatlyktor.

Roma spelade oavgjort mot Livorno igår när de var tvungna att vinna, och nu kommer ingen hinna ikapp Inter. Men mest är det det att fotboll inte är lika roligt när Francesco Totti inte är med och spelar, och nu är hans säsong slut. Han opererades idag, och blir borta antagligen fyra månader. När han kom till Villa Stuart för att opereras svarade han med sin blyga röst på alla frågor. Han sa att han kände ett ”crack” när han sköt. Jag vill inte ens tänka på att Totti någonsin ska sluta spela fotboll, men det är det jag tänker på nu.

Det kan bli så att Roma köps av en amerikan eller nån annan. Vi har spekulerat i månader om det här på bloggen (eller när jag tänker efter är det kanske jag som invaderat Mats Lernebys blogg med spekulationer), men nu är det officiellt att det faktiskt finns någon som kanske vill köpa Roma. I fredags hade det kunnat bli klart med George Soros, säger de i tidningarna. Kanske blir det istället kungafamiljen i Dubai. Eller så blir det inget.

Det är så vackert hur Rosellas fattiga Roma vinner över Inter och Real Madrid och Lyon. Men faktiskt kan Franco Sensis gamla retorik om att utmana makten i Milano och Turin bli på riktigt först när han säljer klubben till en utländsk superrik investerare. Han sa också en gång i tiden att om han skulle sälja Roma, skulle han bara göra det till Coca Cola. Kanske blir det nästan exakt så.

46 kommentarer:

Anonym sa...

Jag spekulerade länge med min bror ( som har alla lazios matcher på vhs mellan 92 och 00 och med andra ord är sjuk i huvudet..:) ) om Romas köp på min farsas födelsedagsfest i lördags. Enda klubben som detta vore möjligt med att göra som så här, måste vara Roma. Hade samma sak skett i Norditalien hade Bossi slagit bakut modell grande tror jag.
Jag har altid sagt att Italien å många sätt är ett slutet protektionistisk furstendöme med egna regler i ekonomiskt och politiskt avseende, därför måste jag säga att jag välkomnar en utländsk ägare i Italiensk fotboll.
och som allting annat med det här landet är det en paradox. Laget jag gillar minst, verkar nu göra någonting jag gillar mest.
Sådant sker bara i Italien.
Och bra skrivet om solen.
Och ljuset.
och vi invaderar varandras bloggar.
Och det är kul tycker jag.
Lycka till med artikeln.

Anonym sa...

Bra skrivet. Hoppas artikeln blir lyckad. Ledsen att jag inte kunde hjalpa till.

/David

Anonym sa...

Men vad är det som pågår: http://www.corrieredellosport.it/Notizie/Calcio/27088/La+Roma%3A+%C2%ABNessuna+offerta+dagli+arabi%C2%BB

först säger man en sak, sen förnekar man det helt.
det är en makalös röra. och så Abete på det som helst vill ha kvar familjekontrollen, klart han tycker det!/Lerneby

Malena sa...

Har du följt Generali-affären, Lerneby? Otroligt intressant.

Har inte haft tid att läsa tidningarna idag och jag vet inte om jag orkar nu. Men jag har ju sagt hela tiden att jag inte tror det blir nåt, och det är ju inte bara Bossi som är protektionistisk, det är ju hela den traditionella finans- och politikervärlden i Italien. Inte minst Berlusconi.

Jag förutsätter att de talar sanning i sina kommunikéer. Och då är det bara Gazzetta dello Sport och den där arabiske prinsen som är ute och cyklar.

Jag (och David tror jag) vill ju inte ha nån amerikan, fast jag inte kan säga emot dina argument för, så, det är lite bakvänt.

Anonym sa...

Finns det fler affärer?:)
mamma mia,.....
länk?
/Lerneby

Malena sa...

Fler affärer? Detta är Italien, det finns väl ett gäng.

Detta är en mycket bra artikel om Generali:
http://us.ft.com/ftgateway/superpage.ft?news_id=fto031420081607453928

jag har en gratisprenumeration på Financial Times just nu, kanske behöver man logga in för att läsa den, men jag tror man får läsa ett visst antal artiklar gratis.

Anonym sa...

Stort tack för länken. MYCKET intressant. Ska läsa imorgon, eller ikväll.
/Lerneby

Anonym sa...

har läst.
Jösses.
/Lerneby

Anonym sa...

och nu bekräftar Roma soros.
/lerneby

Anonym sa...

Jag vill inte ha nagon amerikan/arab/ryss/smalanning som skiter i fansen och klubbens traditioner. Daremot vill jag se ett vinnande Roma. Konstigt vore annars efter alla pengar jag spenderat och all tid och energi jag lagt ner pa Roma.

Om Soros nu kommer - vilket verkar troligast - aterstar det att se hur han skoter klubben. Om han bara pumpar in pengar och samtidigt respekterar fansen osv... sa varfor inte? Fotbollen ar ju tyvarr forstord anda redan.

STICAZZI DE SOROS
FORZA ROMA A PRESCINDERE

Anonym sa...

jag måste tacka igen. Högintressant läsning. Jag skrev en krönika på Svenska fans i ämnet imorse, ser att de lagt ut den nu.http://www.svenskafans.com/italien/artikel.asp?id=232734

Malena sa...

Oj, jag har inte haft tid att ha koll på det här idag heller så jag känner mig helt out of the loop nu.

Jag håller med dig egentligen Mats, jag tror jag skrev ungefär samma sak till David här för ett tag sen, men ändå vill jag inte att Roma ska säljas. Jag kan inte argumentera för det. Jag tycker om Rosellas modell.

Det har alltså hänt saker med Generali sen dess och det verkar som att en del saker luckras upp. Å andra sidan: när till exempel Mediobanca skulle inrätta ett consiglio di sorveglianza (orkar inte översätta) för att få en mer modern och genomskinlig struktur för ett tag sen, då satte de Cesare Geronzi som ordförande för det. I Italien vet man aldrig om ett steg framåt i själva verket är två tillbaks.

Annars kan jag verkligen rekommendera den som är intresserad av Italien att läsa FT. De har skitbra bevakning av Italien, och Italiens affärsliv är ju så macchiavelliskt och såpoperaaktigt. Adtrian Michaels i Milano skriver grymt. Jag är inte överförtjust i varesig Milano eller ekonomijournalistik, men hade jag varit ekonomireporter skulle jag nog helst vilja jobba där!

Malena sa...

David: undrar vad Soros vill egentligen. Han är ju en investerare, jag tror inte han tänker gå på alla hemmamatcher och förlora en massa pengar som Abramovic. Han vill nog ha pengar tillbaka om han ska investera. Och då måste man nog göra nåt nytt (dvs bygga en arena), för som klubbarna funkar nu tjänar man ju inte pengar på dem direkt.

Men det finns kanske nån info om det här, jag har inte hängt med som sagt.

Malena sa...

Hur ska man tolka det här från Giuseppe Marra, som borde vara insatt i vad som händer? Först pratar han om ett historiskt ögonblick, sen verkar det som han förbereder terrängen för ett nej från familjen:

"...È facile lanciare progetti innovativi e parlare di mega-stadi attrezzati da costruire, come peraltro era già negli obiettivi di Franco Sensi dagli anni Novanta. Insomma tutto è facile a parole. Ma tutto diventa difficile, se non impossibile, quando si scende sul terreno dei fatti e ci si misura con la realtà e il costume italiani e romani. Allora quelle promesse brillano come specchietti da richiamo. E gli acquisti di calciatori di fama mondiale, di Palloni d'Oro e la conquista di scudetti e Coppe del Mondo restano sulla lingua di chi li ha millantati..."

Malena sa...

Glömde:
http://www.ilromanista.it/?section=news&id=11975

Anonym sa...

Nja. lurigt.
Silvio gick ut idag och sa att han välkomnar köpet. han sa en del andra saker med men det där var nog en Ok signalr trro jag/Lerneby

Malena sa...

Abete har också uttalat sig lite mindre emot. "Vi kommer inte hindra", typ.

Soros vill tydligen antälla Lippi som nån slags manager. Eh? Han ska alltså byta ut Bruno Conti mot Lippi? Vem är näst - Moggi? Men det var Gazzetta dello Sport som skrev det, de som lanserade araben, så jag hoppas de har fel om det med.

Malena sa...

Detta då. Ingen due diligence. Det vill väl Soros göra innan han köper?

http://www.ilromanista.it/?section=news&id=11976

Anonym sa...

Trots att jag bor i Rom orkar jag inte hanga med till 100% i den har soppan. Anledningen ar att jag kanner mig sa extremt kluven till hela affaren. Men anda undrar man om killen kommer eller inte? Kandes ju som klart for ett par dagar sen.

Du har sakert ratt Malena. Farhagorna om att Soros kommer ga sin "egen vag" och ta kal pa en stor del (i basta fall) av Romas sjal kommer sakert infrias. Vad ar beloningen? Torres och Lampard? Tillat mig att avsta isafall.

Sen att Berlusconi vill starta en superliga... grattis, den "fotbollsalskare" som haller med honom ar en skam.

Det ar ett forlorat krig. Undrar bara hur lange man haller ut innan man tvingas kapitulera.

Malena sa...

Ja, jag har hela tiden tänkt att Berlusconi måste vara emot Soros för att han är en konkurrent, men när han började prata om att de stora lagen inte vill åka ut till provinsen igår så tänkte jag om lite. Den enda klubben som har liknande ekonomiska möjligheter som Milan just nu är Inter. Så de behöver ju nån att spela mot, för man kan knappast bygga en säsong på femtioelva Milanoderbyn. Där kommer kanske Soros in. Jag vet inte om det ens ändå går att skapa en italiensk superliga, en all-europeisk ligger väl närmare till hands. Men redan nu åker ju Milan till Japan och spelar klubb-VM för att få annat motstånd än de italienska småklubbarna.

Jag är också kluven, även om KÄNSLAN är emot. Men just i det du säger David finns kanske någon slags argument. Det är det jag menar med att jag gillar Rosellas modell. Rosellas Roma har ändå stått för nån slags väg som varit väldigt sympatisk - och dessutom framgångsrik. Visst det blir svårare att konkurrera när Milan inte längre hålls tillbaka av spalmadebitilagen och Juventus kanske repar sig, och med självfinansieringen blir man beroende av att sälja viktiga spelare kanske varje säsong för att få in pengar. Men Roma har ändå med nån slags kombination av en fantastisk planskola, tradition och ett mer (i alla fall med italienska mått mätt) modernt och ekonomiskt användande av resurser kommit otroligt långt, bäst i CL i år av alla italienare. Liknande projekt där man satsar långsiktigt och på unga framtidsspelare finns i Juventus, Fiorentina, Napoli till exempel. Roma har visat att modellen kan vara mycket vinnande, som sagt. Kanske har Roma också visat att den inte räcker ända fram, att det finns en division över som är väldigt svår att slå sig in i utan massor av kapital och där Man U spelar. Men jag kan leva med det.

Anonym sa...

Visst, Roma kommer formodligen inte ha en chans att vinna stora titlar med de nuvarande agarna. Det kanns minst sagt javligt trakigt om Roma betyder mycket for en sjalv. Tyvarr ar den moderna fotbollens spelregler inte de man hade onskat sig riktigt.

Da aterstar det tva val liksom. Antingen kapitulera totalt och tillata affarsman X forvandla ditt favoritlag till en fantastisk produkt som kan erovra Asien-marknaden och generera stora TV-pengar. Da far du sakert chansen att fira ett CL-guld nagon gang.

Eller sa fortsatter du vara "extrem" i ditt tankande och skiter i allt det dar. Du fortsatter dromma om en mer romantisk fotboll. Du njuter av de sma sakerna istallet, som De Rossis passion eller gladjen over att sla ut Real Madrid (eller nagon annan gigant) da och da. Vilket inte ar fy skam.

Jag valjer i alla fall det senare alternativet om det forsta hindrar mig (eller mina vanner) att regelbundet kunna ga till stadion for att Soros tvingar dig till att projsa minst 50 euro for en biljett pa kortsidan. Eller andra bieffekter som troligtvis foljer med Soros. Han lar ju inte komma till Rom for Roma-supportrarnas skull direkt...

Diskuterade hela soppan med en kompis idag, och han var precis som jag orolig for exakt samma saker. Kanske ar det dags att sluta ga till stadion, sa han, och da pratar vi anda om en kille som gatt till Olimpico i tio ars tid och var pa plats i Kiev i vintras. Inte vilken supporter som helst direkt.

Nu kanske det blev flummigt... men men.

Malena sa...

Jag tror kanske att konflikten på något vis alltid sett ut så. Jag menar Roma har bara vunnit ligan tre gånger. Familjen Sensi fick betala den senaste scudetton med att tvingas sälja ut stora delar av sina tillgångar. Men nu för tiden är det mer extremt, skillnaden mellan de bra, rika lagen och de sämre blir större. Ändå har Roma haft en av de bättre perioderna i hela sin historia nu. Det är inte ofta Roma haft så stora internationella framgångar som i år och förra året.

Men även om en del tänker som du och din kompis - oj vad förbannade folk i Rom skulle bli om det inte blir nån affär, eller vad tror du, David?

Anonym sa...

Absolut kommer folk att bli forbannade om det inte blir nagon affar. Vi ar knappast i en majoritet att tanka sa har. Men folk tanker inte pa de eventuella foljderna (eller vill inte tanka) eller sa har man redan insett vad fotbollen har blivit och tar den for vad den ar.

Sjalvklart har pengarna alltid haft betydelse inom fotbollen. Knappast slumpen som avgjort vilka lag som vunnit ligan, men precis som du sager ar det verkligen extremt numera.

Anonym sa...

Btw Malena... hur gar det med Garbatella-planerna? Minns att du forsokte aka ner nar jag upptackte den har bloggen for nagra manader sen.

Och om jag far luska lite mer i ditt forflutna. Nar och hur lange har du bott i Rom? Laste att du bodde dar varen 2001... vilket far mig att bli minst sagt avundsjuk =)

Malena sa...

Ja, fan, det har inte gått så bra, det är kanske därför jag började den här texten som jag gjorde från början.

Men, haha, jag bodde inte i Rom 2001. Utan i Perugia. Så du har inte så mycket att vara avundsjuk på där. I och för sig märkte man på nåt sett hur fint och rätt det var att Roma vann ända dit faktiskt. Trots att Perugia spelade i Serie A då och det var mycket med Serse Cosmi och så (min lägenhets-padrones fru brukade handla i en sybehörsaffär som Serse Cosmis fru hade, berättade han stolt för mig) tror jag jag officiellt blev romanista under den tiden.

Jag var i Rom förra våren och sommaren, så jag har bara bott där en liten stund. Och nu har jag sagt skitlänge att jag ska dit igen, men det blir ju aldrig av. Nu har jag iofs tid, för jag ska börja jobba på Kristianstadsbladet i slutet av juni och måste sysselsätta mig med nåt tills dess... Om du vet nån i Rom som vill ha nån som jobbar åt dem med nåt i ett par månader framöver så kan jag ställa upp!

Hur länge har du bott där nu?

Anonym sa...

Det där med lotito verkar ju helt sjukt.
/Lerneby

Malena sa...

Ja, det är därför han är så snål, han har sparat pengar för att kunna köpa upp Alitalia!

Malena sa...

På nåt sätt, menade jag förut.

Anonym sa...

Lotito är en mycket, mycket märklig man, helt i avsaknad av takt och ton. På många sätt helt galen, men samtidigt går det inte att blunda för vad han gjort för klubben. Frågan är bara varifrån alla pengarna kommer ifrån.
Nåväl, nu är han på g med sin nya arena igen. Och helt avgörande för detta sägs borgmästarvalet bli. Tydigen har en av kandidaterna i princip lovat hjälpa lazio och roma att bygga nya arenor. Osäker på vem, men det kastar ju nytt ljus över Soros affären i så fall.
Soros måste ju någonstans vara rätt säker på att "rätt sida" vinner i det valet. Eller?

Malena sa...

Jag säger ju hela tiden detta: att stadion måste vara avgörande för om man vill köpa Roma eller ej, och där finns det en massa hinder och osäkerheter, speciellt eftersom borgmästarvalet inte är avgjort. Och med tanke på vilka svårigheter både Roma och Lazio haft hittills att bygga en arena, hur kan Soros vara säker på att han ska lyckas med det?

Jag vet inte hur nån kan vara säker på vem som vinner. Rutelli fick ju flest röster från början. Alemanno är ju AN precis som Lotito och han är den som utlovat arenor, så det är absolut Lazios kandidat. (Plus såklart den vidrigaste kandidaten även i övrigt: exfascistiskt parti och har sagt att han ska slänga ut en massa rumäner från Rom). Rutelli vet jag inte riktigt, han har inte uttalat sig lika tydligt i frågan tror jag men han är ju Veltronis efterträdare och vi vet ju hur det gick med Veltroni. Men jag vet inte om det är superstor skillnad ifall det skulle bli Rutelli istället för Alemanno.

Men apropå borgmästarkandidaterna. De mest absurda bilderna från Tottis sjukhusvistelse måste vara de från Rutellis besök. Överhuvudtaget var det väldigt oförklarligt att han blev fotograferad så mycket när han var nästan naken, men ännu konstigare är det när Rutelli står bredvid i kostym.

http://gallery.panorama.it/displayimage.php?album=1597&pos=6

Malena sa...

...annars är kanske inte Soros SÅ avgörande för stadionfrågan, eftersom Juve ju börjar komma igång med sin stadion nu. Det krävs ju att nån börjar, så blir de andra tvingade att hänga på.

Anonym sa...

Är lotito AN? Det visste faktiskt inte jag. Grejen är väl att rutelli om han ska vinna måste gå på samma arena-linje som sin kandidat, Roma och lazio har ju många röster.
Sen är ju den här fixeringen vid Rumäner som Italien har skrämmande och ekar 1800-tal.
/lerneby

Malena sa...

Jag vet inte hur nära Lotito är AN, men som jag fattat det är det hans parti, där han har sina närmaste allianser. Men jag har inte undersökt saken närmare. I alla fall är Alemanno Lotitos kandidat.

Man kan prata om hur rasistiskt det är i Nord, men rumänerna är kanske mest hatade i Rom?

Intressant artikel som är inne på samma sak som jag, att Rosella vill ha mer betalt:

http://www.repubblica.it/2008/04/sezioni/sport/calcio/serie_a/contatto-roma-soros/banche-cessione/banche-cessione.html

Logiskt också att om hon inte säljer så är stadion nästa del i projektet. Det måste vara Romas sätt att ta nästa steg. Men det behövs en stor investering då, och pengarna måste komma nånstans ifrån. Sensi har dem ju inte. Var ska Lotito få sina stadionpengar från?

Anonym sa...

En mycket bra fråga. Lotito är ju gift med en Mezzaroma och svärfar är rik byggherre och har om jag inte tolkar fel en hel del insyn och mandat i den gode Claudios affärer. Men frågan är verkligen var ifrån han får sina pengar. Lazio har ett enormt skuldberg och ingen stadig kassa. En rykte som aldrig verkar släppa är att han är målvakt för bertarelli och att det är därifrån flisen kommer. Men fan vet om jag ska vara ärlig.
Däremot tror jag inte han är ideologisk AN. De gånger jag har träffat honom har han visat upp sidor som faktiskt skulle lars Ohly stolt, jag tror han är en pragmatiker som skiter fullständigt i politik så länge den bara passar honom.

Malena sa...

Hur ideologiskt övertygad han är vet jag inte, men jag ser ibland att det nämns i förbifarten att han är AN. Det står till exempel här:

http://www.repubblica.it/2003/h/rubriche/spycalcio/prossime-elezioni/prossime-elezioni.html

Men nu har ju Lotito gjort sig fri från Unicredit, skulle inte Bertarelli komma in då?

Anonym sa...

Fan vet.
han är visserligen otrevlig som få den gode claudio, men han skapar ju resultat med klubben och då kanske man ska hålla för ögonen när det gäller varifrån pengarna kommer....jaja...nu ska jag öppna en öl och sitta på veranden en stund, god helg.
/lerneby

Malena sa...

Ja, grattis till resultaten.

Classifica
34ª giornata
Inter 78
Roma 72
Juve 67
Fiorentina 59
Milan 55
Sampdoria 55
Udinese 51
Genoa 48
Napoli 46
Palermo 42
Atalanta 41
Lazio 40
Siena 38
Catania 35
Cagliari 35
Torino 34
Parma 31
Livorno 30
Empoli 30
Reggina 30

Trevlig helg!

Anonym sa...

Malena: Jaha, dar ser man! Min bror har ocksa bott i Perugia, om an varen 2000, och har sjalv besokt staden en gang. Fint som fan, men kanske anda inte Rom riktigt. Eller du vet ju som har bott pa bada stallena.

Bott har i tva omgangar. September -05 till juni -06 (om an med ett rejalt break over halva dec och hela januari) forsta perioden. Den har resan har jag varit har sedan september (och inte sett Sverige sen dess) och aker hem i borjan av juni... Sen far det racka med det har javla skitlandet! ;-)

Forovrigt skrev jag ner nagra rader om gardagens upplevelser i Sud. Intressant kanske med tanke pa Soros-fragan.

http://www.svenskafans.com/italien/roma/artikel.asp?id=233937

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=btKag3GlcEc

Video fran vattenkriget. Mycket noje.

Malena sa...

Det var fint David, jag har nog inte blivit på så gott humör av nånting annat jag läst angående den här eviga Soros-härvan.

Jag har för mig att jag såg ett sånt där vattenkrig i curvan förra året, nån gång framåt sommaren.

Det är lite förvånande ändå tycker jag att folk är så himla oifrågasättande om Soros. Jag menar även om man tycker det är en bra idé med en amerikan som satsar jättemycket pengar på Roma så har vi ju ingen aning om ifall han tänkt göra det. Han har ju inte sagt nånting om vad han vill, men alla förutsätter att han kommer överösa Roma med pengar och stora spelare. Speciellt eftersom Roma är så starkt nu ändå, om det hade varit för ett par år sen hade jag fattat bättre. Kanske typiskt romanisti ändå, att gå upp så totalt i varje grej som händer.

Malena sa...

Ganska många svenskar har bott i Perugia, har jag en känsla av. Perugias centro storico är väldigt fint, med panoramorna och allt. Väldigt småborgerlig stad, promenaderna upp och ner för huvudgatan på söndagarna när folk kollar in varandra och skvallrar är typiska.

Anonym sa...

Det ar faktiskt javligt skumt att folk verkar ta for givet att Soros kommer till Rom for att skapa ett superlag, bygga en ny arena dar priserna ar som tidigare och respektera Romas historia och kulturella arv. Om det vore fallet sa hade jag tagit emot Soros med oppna armar (aven om jag sjong "Noi non siamo americani" i sondags) men det ar latt att vara skeptisk.

Forvisso kanner jag mig inte sarskilt "representerad" av Rosella Sensi heller. Jag minns fikorna med Giraudo, vanskapsmatcherna med Juventus och Alessandro Moggi pa Trigoria. For att namna ett fatal saker.

Samtidigt ar det svart att kanna sig representerad av nagon "dirigente" som helst i dagens fotboll med tanke pa hur den ser ut, och aven om Rosella har tusentals defekter sa ar hon sakerligen mer romanista an George Soros.

Darfor - ur "identitetssynpunkt" - valjer jag nog familjen Sensi trots allt. Men mer for att valja den "minst samsta" istallet for den basta... typ som att rosta i det italienska valet, skulle man kunna saga. =)

TUTTI A GENOVA!

Malena sa...

Nu när det verkar som att det inte blir nåt ändrar jag mig plötsligt lite. Det är ju helt sjukt att tacka nej till ett sånt erbjudande när man har så mycket skulder! Det kan man ju inte göra. Jo, i Italien kan man göra det för det finns en massa sjuka intresseförhållanden och folk som håller varandra om ryggen och de som är privilegierade - vilket man är om man äger Roma - kan göra lite som de vill. Det är ju FEL! Det normala och logiska vore ju att sälja.

Jaja... Kluven var ordet.

Men jag vet inte om Soros hade kunnat vara nån motkraft till de där makterna i fotbollen. Om en utländsk investerare skulle komma i fotbollen på samma sätt som killen som investerar i Generali, som alltså utför nån slags "aktivism" och känner till precis hur det är i Italien och medvetet försöker få till förändringar av det gamla ingrodda systemet, då skulle det vara intressant. Men det kändes inte som det med Soros. Som sagt, man vet inte vad det var han ville. Eller vill, om det nu inte är definitivt över.

Allt lär ju förresten ha börjat i Perugia, där den där italoamerikanska Tacopina var som advokat i Amanda Knox-fallet i höstas, och då ska han ha fått nys om Sensis ekonomiska situation och fått idén om att fixa investerare för att köpa Roma. Men jag ve inte om det är sant. Är någonting sant? Ville Sosos överhuvudtaget köpa Roma eller var allt en enda stor bufala?

Anonym sa...

For att tala om nagot annat, men anda standigt aktuellt amne:

http://www.ilmessaggero.it/articolo.php?id=23390&sez=HOME_INITALIA

Vilken skam. Sen fragar sig alla varfor supportrar (eller folk i allmanhet) har sa lagt fortroende for ordningsmakten.

Malena sa...

Nä, det går ju inte att ha en polis i tjänst som är misstänkt för mord.

Malena sa...

Det här är också skumt:

http://espresso.repubblica.it/dettaglio/Buchi-neri-allo-stadio/2024190//0

Skicka en kommentar