torsdag, januari 10, 2008

Frank Papertotti


Såhär ser han alltså ut, Frank Papertotti, Disneys tolkning av allas vår hjälte Francesco Totti. Jag visste ju att de hittat på en Disneykaraktär om Totti, men saken blir bara bättre och bättre ju mer man får veta om den.

Enligt Gazzetta dello Sport kom idén om en serie om fotboll till under brinnande Calciopoliskandal. ”I så svåra tider ville jag skänka ett hopp”, säger Riccardo Secchi som skrivit manuset till Totti-serien, ”men jag kunde inte luras och hitta på en låtsasvärld. Därför har jag lagt in mer problematiska ämnen, och verkliga, som utnyttjandet av unga”. Make no mistake, italienska Musse Pigg är inte vilken lättviktig underhållningsblaska som helst. Och vem ska fylla rollen som de förtrycktas förkämpe om inte Francesco Totti? Totti ”har alltid slagits mot ekvationen att fotbollsspelare är lika med miljardär”, säger bland annat Musse Piggs chefredaktör.

I serien grälar Joakim von Anka och Pontus von Pluring, symboler för de utsugande fotbollspresidenterna, om Papertotti och säger ständigt att han är ”roba mia!”, ”han är min!”, ”nej, min!”. Papertotti vägrar skriva på alla deras kontraktsförslag och fortsätter spela med sina barndomskompisar. För att få delta i Ankeborgs fotbollsturnering måste man betala och de små ankorna försöker på alla sätt få ihop till anmälningsavgiften, med biltvättning och juicepressning. Papertotti drar ihop mest eftersom folk betalar honom för att inte berätta roliga historier. Till slut måste de ändå låta sig köpas upp av Joakim von Anka, som bara vill tjäna pengar på att sälja vidare Papertotti och hans kompisar. När de ska möta von Plurings fuskande och fulspelande lag (innehållandes Björnligan) räddar Anketotti sitt lag på straff i sista minuten. Han har missat hundra straffar på rad men uppfinner cucchiaion och lyckas med straffen!

Jag vet inte ens hur jag ska kommentera det här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Magiskt!
:-)

Anonym sa...

Behöver inte kommenteras!

Tänk vad många småkillar i Rom som kommer att öva chippar hela eftermiddagarna nu!

Anonym sa...

Det är ju helt briljant detta.
Fantastiskt.

Anonym sa...

he he det är verkligen fantastiskt
Mvh Marcus Birro

Anonym sa...

he he det är verkligen fantastiskt
Mvh Marcus Birro

Malena sa...

Ja alla, visst är det fint. Den här bilden är också fin.

Thommy Kistalight sa...

Kan en fotbollsspelare nå högre än att bli en cartoon.
- Är det dessutom en god sådan som verkar bland folket - magi!

Skicka en kommentar