tisdag, augusti 29, 2006

Manligheten, you have a problem

Lasse Anrell skrev i Sportbladet i söndags ”den manliga normen är ju inte nödvändigtvis rätt”. Det lät feministiskt, men det var det inte, det var bara ett alibiargument för att kunna säga att kvinnor och män ska fortsätta vara olika och röra sig i skilda världar. Damfotbollen skulle skaffa speciella målburar et cetera, för den har ett stort publikproblem.

När damfotbollen har problem, då är det visst alltid ett problem med kvinnligheten.

Man kan ju diskutera publiken i herrallsvenskan också. Man skulle kunna diskutera herrfotboll som någonting som har med manlighet att göra. Man skulle kunna säga att den manliga fotbollen har problem med sin publik. Den manliga normen kanske inte nödvändigtvis är rätt, utan det kanske till och med är något fel på den? Män kanske skulle behöva ändra sitt beteende?

Vad tror ni, är den här killen ironisk?

7 kommentarer:

Carl Arenlind sa...

Oh, den här diskussionen skulle vi kunna dra i riktig långbänk. Men det finns andra som gör det bättre.

Kan vi vara överens om och acceptera att det finns manligt och kvinnligt? Samt att båda normerna eller företeelserna har issues?

Jag tror att du har rätt om Anrell. Men jag, som är man, kan se en poäng i hans förslag om att minska målen. Och att Lasse också är man gör förslaget till något annat än om t.ex. du eller Wegerup skulle föreslå samma sak.

Jag tror inte att killen som skrivit artikeln är ironisk.

Carl Arenlind sa...

Måste bara poängtera:
Jag har väldigt svårt att se en tjej i KGB eller annan firma. Och det säger säkert en del om manligt och kvinnligt.

Malena sa...

Ha! Jag kan diskutera saken precis lika bra som vem som helst, höll jag på att skriva men det bästa vore väl om män diskuterade mansrollen, det är ju er frågan handlar om, det är ju ni som måste göra nåt åt er.

Jag vet inte, vi kanske kan kan vara överens om att det finns manligt och kvinnligt och att båda har issues men det jag försöker säga är att det är alltid en massa ojande med tjejer, det är "Flicka"-kampanjer och självförsvarskurser och de ska lära sig ha bättre självförtroende och bla bla bla, men killarna då? Det är ju killarna som är problemet. Ändra på dem!

Jag tycker förslaget är exakt likadant oavsett könet på den som föreslår.

Malena sa...

Och var jag också menade var att jag inte tror att de som förstörde matchen är någonslags främmande, artskilda element som inte har någonting med resten av publiken att göra. Det finns en aggressivitet och ett tänjande på gränser i klacken som är fascinerande inte bara för några få som går över gränsen. Jag attraheras av det när jag står i klacken. Alla har ett ansvar för det, precis som alla män har ett ansvar för en manlighet som innefattar våld och maktutövande.

Apropå ironi så skriver Arvid som kommenterar etc-artieln smart om det. Jag är ganska allergisk mot folk som ska försöka provocera fram en diskussion hos andra samtidigt som de själva inte säger vad de tycker utan är såhär "tror ni jag är ironsk nu, eller? Äh, bry er inte om mig, diskutera duktigt nu bara."

Ändå var det kanske det jag själv gjorde med det här inlägget från början...

Förlåt.

Malena sa...

Apropå detta. Eller nåt. Zidanes skallning av Materazzi var ju helt obegriplig - en vansinnig handling. Tills ZZ satte sig i tv och förklarade att han gjorde det för att han försvarade sina kvinnors heder. Jamen vad skönt Zidane, då var det ju helt logiskt, du gjorde bara vad varje riktig man skulle gjort. Och alltså är det manliga idealet helt vansinnigt.

Fifa verkar dock inte tycka det med tanke på att de (SKANDALÖST!) straffade Materazzi också.

Malena sa...

Apropå detta. Eller nåt. Zidanes skallning av Materazzi var ju helt obegriplig - en vansinnig handling. Tills ZZ satte sig i tv och förklarade att han gjorde det för att han försvarade sina kvinnors heder. Jamen vad skönt Zidane, då var det ju helt logiskt, du gjorde bara vad varje riktig man skulle gjort. Och alltså är det manliga idealet helt vansinnigt.

Fifa verkar dock inte tycka det med tanke på att de (SKANDALÖST!) straffade Materazzi också.

Studiomannen sa...

Jag tror inte att inlägget var ironiskt, dessvärre. Inlägget kom från någon som inte kan skilja äpplen från päron.

(för att nu avstå från ett 2 km långt inlägg...)

Skicka en kommentar