söndag, december 11, 2005

Zlatanska

Jag tycker det är helt fascinerande att se Zlatan prata italienska. Av inget annat skäl än att jag är helt fascinerad av Zlatan, antar jag. Jag hittade en tv-intervju med honom från häromveckan, här. Det är modigt av honom att låta sig intervjuas på ett språk som han inte riktigt kan. Hans favoritord är ju ”och”. När han pratar italienska säger han ”and” hela tiden. Minst hälften är engelska. Han verkar förstå ganska mycket, fast inte allt. Uttrycket i hans ansikte när han lyssnar på frågorna är så fint. Är han bara koncentrerad, eller skräckslagen? Och så glimmar han till, när reportern ber honom rangordna fotboll, familj, vänner och kvinnor. Singular och plural kan han. ”Vadå kvinnor, inte många kvinnor, en!”

Och det roligaste i den långa intervjun i Sunday Times idag:

He grew up bilingual, speaking “Swedish with my brothers and sisters, and with my parents, Yugoslavian . . . I think. The other day one guy asked me, ‘Is that Serbo-Croat or what?’ I said, ‘I don’t know’. You see,” he laughs, “I don’t know myself what I speak.”

14 kommentarer:

Studiomannen sa...

Hissen går inte ända upp på grabben, men han har vuxit upp och blivit en oerhört bra fotbollsspelare. Killen som jag såg vilja slåss med en av mina TV-kollegor på Rambergsvallen -01 efter att han blivit utvisad för stor käft. Då tyckte jag att det var 50% skitkul (för det var ju MALMÖ det rabbade) och 50% störtkorkat. Nu är han både mindre kul och mindre korkad. Allt har blivit bättre. Han sparkade oss till VM och kommer att sparka oss vidare genom mästerskapet också.

Carl Arenlind sa...

Hissen går så långt den behöver. Zlatan har bara valt fel lag. Det är det. Och jag är lite full.

Malena sa...

Jag tror inte att Zlatan är ointelligent, tvärtom. Jag är bara bättre på italienska än han. Men han är bra mycket intressantare än jag när han pratar italienska. Och jag tycker inte att han valt fel lag. Han skulle inte passa in bättre i något annat lag än Juventus. Hemskt men sant. Eller, det är ju toppen eftersom han spelar i Juve och jag vill att det ska gå bra för honom, men det är också hemskt eftersom vi blir motståndare då. Men det är väl det som gör att han är så fascinerande, man får motstånd hela tiden.

Anonym sa...

Ho, ho! Hallå! Är det någon här?

Carl Arenlind sa...

Med fel lag menade jag bara att jag inte gillar Juve så mycket. Rent sportsligt blir det inte mycket bättre.

Malena sa...

Och jag är inte tillräckligt smart för att förstå vad garagelandet menar med sitt inlägg.

Jag gillar inte heller Juve, men jag menar att han passar in där även utöver det sportsliga. I det slipade, stiliga, vinnartänkandet.

Alejandro Firpo sa...

Tack för en bra blogg!
Är nog inne på Malenas spår att han inte alls är ointelligent. Han är oerhört snabb i tanken, det syns inte minst på plan. Juve fel lag? Vet inte, men jag vill bara att det ska gå bra för honom så jag tror nog Juve är rätt lag. Där kan han utvecklas och han har ett grundmurat förtroende från Capello, bättre kan det inte bli!

Ha det bäst/Alejandro
www.alejandrofirpo.blogspot.com

Malena sa...

Åh, tack själv Alejandro!

Jag länkar såklart tillbaka till dig. Man kan aldrig diskutera Zlatan för mycket.

Anonym sa...

I dag är det elva dar sen den här bloggen uppdaterades. Och då har det ändå inte saknats fotbollsrelaterade ämnen: Di Canios högra arm, Berlusconis försvar av Di Canios högra arm, nya arenor i stockholmsregionen osv, osv.

Och med tanke på att året snart är slut: Var är listorna på allt mellan himmel och gräsmatta ( eller för delen grusplan)?

Nåja, en får väl söka sig vidare...

God jul och gott nytt år i alla fall!

Malena sa...

Jaja Garageland, om du betalar mig så kan jag skriva massor. Jag har aldrig lovat nån att jag ska skriva ett enda tecken på den här bloggen. Jag började skriva om Di Canio, men jag blev aldrig klar. Han är en jävla idiot. Det kanske kommer nåt om honom. Jag vet inget om stockholmsarenorna och jag är dålig på att göra listor.

Men tack för att du vill att jag ska skriva, det är så trevligt att bli tjatad på om det.

Och god jul alla!

Studiomannen sa...

Det är kul och givande när du skriver! Min italienska är obefintlig. Har t ex beställt glass med bröd när jag ville ha grädde på...

God jul och gott nytt år!

Anonym sa...

Hmm, dålig på att göra listor? Hur var det med fotbollsrelaterade låtar, var det inte en lista? Och en sak är säker; dålig var den inte.

Ett tips på lista i juletid: Det största tomtarna inom fotbollen...

Alternativet till att tjata på att nån ska skriva är väl ändå lite värre, eller hur?

Malena sa...

Ja, men det var ju det jag menade Garageland: jag blir glad att du tjatar på mig. Jag var inte sarkastisk. På en lista över saker jag blivit glad av det här året så skulle tjat från olika folk på att jag ska skriva mer helt säkert hamna mycket högt.

Malena sa...

Förresten så var inte sportmusiklåtarna en lista riktigt. Jag försökte kalla den andra saker hela tiden: "samling", "hög", "följetong". Det var ju texterna som var det viktiga, inte listan. Sen när jag verkligen gjorde det till en lista för att jag hade tråkigt och dålig fantasi en dag så blev alla helt engagerade i den. Vilket var jätteroligt, så jag klagar inte, bara observerar. Så, ni verkar gilla listor. Men jag, som sagt, brukar inte tänka i listor så mycket.

Skicka en kommentar